כמה זמן ארך המצור של נבוכדנצר על ירושלים ?
פורסם: ג' דצמבר 14, 2021 4:29 pm
כמה זמן ארך המצור של נבוכדנצר על ירושלים ?
א.
לפי פשט רגיל בנביא משכו היה שנה וחצי, מטבת שנה תשיעית ןעד תמוז בשנה עשתי עשרה.
ירמיהו פרק לט
א בַּשָּׁנָה הַתְּשִׁעִית לְצִדְקִיָּהוּ מֶלֶךְ-יְהוּדָה בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂרִי, בָּא נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ-בָּבֶל וְכָל-חֵילוֹ אֶל-יְרוּשָׁלִַם, וַיָּצֻרוּ, עָלֶיהָ. ב בְּעַשְׁתֵּי-עֶשְׂרֵה שָׁנָה לְצִדְקִיָּהוּ, בַּחֹדֶשׁ הָרְבִיעִי בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ, הָבְקְעָה, הָעִיר.
אבל בחזל כתוב שמשכו היה שלוש שנים -
ובתרגום עַד דַאֲתָא נְבוּכַדְנֶצַר מַלְכָּא דְבָבֶל וְצָר עַל יְרוּשְׁלֵם תְּלַת שְׁנִין וְאַגְלֵי עַמָא דְבָהּ בְיַרְחָא חֲמִישָׁאָה: וכך זה גם בסדר עולם.
ורצו ליישב זאת - שמדובר כאן במניין של המלכים ושדרך הספירה השונה של בריאת העולם,ושל מלכי הגויים לבין ספירה של מלכי ישראל היא שגרמה להבדלים .
ולמשל באם המצור החל בטבת שנה תשיעית הרי עד ניסן נחשבת לשנה אחת. 12 חודשים של שנה עשירית - והרי לנו שנתיים. ומניסן ועד אב שנה אחת עשרה היא כבר שנה שלישית במניין מלכותו של צדקיהו.
ב.
אולם י,ב,מ, מספר לנו על מצור שארך 18 חודש - והאם ניתן ליישב אותו עם חזל ? התשובה שזה אפשרי ,ואיך -שכן יש להפחית עשרה ימים של תחילת טבת, וכן להפחית 21 יום של סוף אב, ובעצם יש להפחית גם עוד 13 ימים שאחרי יז בתמוז, שכן הובקעה החומה נכון, אבל המצור הסתיים ! ולכן נשארנו עם 18 חודש.
מצויין , לא לגמרי - שכן יש לנו מדרש באיכה ד,טו, וזל שם
שנבוכדנצר אחד מהם היה. אלא כיון שאמר לו הקדוש ברוך הוא עלה והחריב בית המקדש. אמר: לא בעי אלא מצמצמא יתי מיעבד לי כמה דעבד לסבי. מה עשה? בא וישב בדפני של אנטוכיא, ושלח נבוזראדן רב טבחים להחריב את ירושלים. עשה שם שלש שנים ומחצה.?
ג.
לא נאריך בכל היישובים של מהרזו ,ושל הרשש ,של האברבנאל ושל השלה ,אלא נציין שלבסוף יש חמש דעות לגבי אורך המצור:
1, לפשט הפסוקים = שנה וחצי.
2, לשל"ה בשם הרוקח - כשנתיים.
3, לאברבנאל והרשש = כשנתיים וחצי.
4, לתרגום ולסדר עולם = שלוש שנים.
5, ולמדרש איכה עפ המהרז"ו = שלוש וחצי שנים.
מתוך ספר "אלף דור" של י, הורביץ. והמניין בכל החישובים עיין שם.
ועדיין יש ליישב את התמיהה שקביעת התענית למצור - נקבע לפי בית ראשון. ואילו קביעת צום הבקעת החומה יז בתמוז נקבע לפי תאריך האירוע של בית שני?
א.
לפי פשט רגיל בנביא משכו היה שנה וחצי, מטבת שנה תשיעית ןעד תמוז בשנה עשתי עשרה.
ירמיהו פרק לט
א בַּשָּׁנָה הַתְּשִׁעִית לְצִדְקִיָּהוּ מֶלֶךְ-יְהוּדָה בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂרִי, בָּא נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ-בָּבֶל וְכָל-חֵילוֹ אֶל-יְרוּשָׁלִַם, וַיָּצֻרוּ, עָלֶיהָ. ב בְּעַשְׁתֵּי-עֶשְׂרֵה שָׁנָה לְצִדְקִיָּהוּ, בַּחֹדֶשׁ הָרְבִיעִי בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ, הָבְקְעָה, הָעִיר.
אבל בחזל כתוב שמשכו היה שלוש שנים -
ובתרגום עַד דַאֲתָא נְבוּכַדְנֶצַר מַלְכָּא דְבָבֶל וְצָר עַל יְרוּשְׁלֵם תְּלַת שְׁנִין וְאַגְלֵי עַמָא דְבָהּ בְיַרְחָא חֲמִישָׁאָה: וכך זה גם בסדר עולם.
ורצו ליישב זאת - שמדובר כאן במניין של המלכים ושדרך הספירה השונה של בריאת העולם,ושל מלכי הגויים לבין ספירה של מלכי ישראל היא שגרמה להבדלים .
ולמשל באם המצור החל בטבת שנה תשיעית הרי עד ניסן נחשבת לשנה אחת. 12 חודשים של שנה עשירית - והרי לנו שנתיים. ומניסן ועד אב שנה אחת עשרה היא כבר שנה שלישית במניין מלכותו של צדקיהו.
ב.
אולם י,ב,מ, מספר לנו על מצור שארך 18 חודש - והאם ניתן ליישב אותו עם חזל ? התשובה שזה אפשרי ,ואיך -שכן יש להפחית עשרה ימים של תחילת טבת, וכן להפחית 21 יום של סוף אב, ובעצם יש להפחית גם עוד 13 ימים שאחרי יז בתמוז, שכן הובקעה החומה נכון, אבל המצור הסתיים ! ולכן נשארנו עם 18 חודש.
מצויין , לא לגמרי - שכן יש לנו מדרש באיכה ד,טו, וזל שם
שנבוכדנצר אחד מהם היה. אלא כיון שאמר לו הקדוש ברוך הוא עלה והחריב בית המקדש. אמר: לא בעי אלא מצמצמא יתי מיעבד לי כמה דעבד לסבי. מה עשה? בא וישב בדפני של אנטוכיא, ושלח נבוזראדן רב טבחים להחריב את ירושלים. עשה שם שלש שנים ומחצה.?
ג.
לא נאריך בכל היישובים של מהרזו ,ושל הרשש ,של האברבנאל ושל השלה ,אלא נציין שלבסוף יש חמש דעות לגבי אורך המצור:
1, לפשט הפסוקים = שנה וחצי.
2, לשל"ה בשם הרוקח - כשנתיים.
3, לאברבנאל והרשש = כשנתיים וחצי.
4, לתרגום ולסדר עולם = שלוש שנים.
5, ולמדרש איכה עפ המהרז"ו = שלוש וחצי שנים.
מתוך ספר "אלף דור" של י, הורביץ. והמניין בכל החישובים עיין שם.
ועדיין יש ליישב את התמיהה שקביעת התענית למצור - נקבע לפי בית ראשון. ואילו קביעת צום הבקעת החומה יז בתמוז נקבע לפי תאריך האירוע של בית שני?