מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

2 רעיונות. האם נמצא איפשהו בספרים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אברהם_b
הודעות: 11
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 9:28 am

2 רעיונות. האם נמצא איפשהו בספרים

הודעהעל ידי אברהם_b » א' אוגוסט 07, 2011 10:43 am

1. המנהג לאכול מאכלי חלב בחג השבועות. יש בזה הרבה טעמים כידוע. עלה ברעיוני טעם מאוד פשוט: היות ובחג השבועות כולי עלמא מודים דבעינן נמי לכם (ראה פסחים סח, ב וגם להלכה בעניין תענית חלום - מובא בשו"ע הרב סימן תצד יח, ועוד) "וצריך לאכול ולשמוח בו להראות שנוח ומקובל לישראל יום שניתנה בו תורה", לכן מוסיפים עוד סוג תבשיל נוסף על מה שיש כבר בשבתות וחגים. והיות ובשבת וחג כבר אוכלים גם בשר וגם דגים, אם כן מה שאפשר להוסיף עוד אוכל חשוב זה מאכלי חלב.

2. דמי חנוכה. גם בזה עלה ברעיוני טעם מאוד פשוט: היות ונאמר "אורך ימים בימינה בשמאלה אושר וכבוד", ובחנוכה הרי יש הדגשה מיוחדת בעניין השמאל: "מזוזה מימין ונר חנוכה משמאל", לכן עושים מנהג מיוחד הקשור עם עניין השמאל "בשמאלה עושר וכבוד", ונותנים דמי חנוכה שהילדים יוכלו לתת לצדקה או להזכיר על עניין צדקה, או שמלכתחילה דמי חנוכה מיועדים בעיקרם לילדים ונערים עניים. או זכרון לעושר שיש על ידי לימוד התורה "בשמאלה עושר וכבוד".

אני פונה בזה לכל הקוראים אולי מה שכתבתי כבר נמצא בספרים.

אברהם_b
הודעות: 11
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 9:28 am

בקשר לדמי חנוכה מצאתי

הודעהעל ידי אברהם_b » ו' אוגוסט 19, 2011 1:42 am

בקשר לדמי חנוכה מצאתי בספר לקוטי לוי יצחק אגרות קודש ע' שנח. עיין שם.

רוטשילד
הודעות: 4
הצטרף: ג' מרץ 26, 2019 10:29 pm
שם מלא: רוטשילד

Re: 2 רעיונות. האם נמצא איפשהו בספרים

הודעהעל ידי רוטשילד » א' אוגוסט 28, 2022 11:35 pm

מאמר נפלא כתב הרב ישכר שלמה טייכטל הי"ד ראש"י 'פישטיאן' שנספה בשואה הארורה בספרו 'משנה שכיר' מועדים א'.
בהדלקת נר חנוכה יש סגולה מיוחדת לעשירות!
וזהו הקשר בין מזוזה לנר חנוכה. כתב הסמ"ג שמזוזה נכתבת בפתח הבית "שתהא פרשה זו נכתבה כנגד 'מאדך', 'על מזוזת ביתך ובשעריך' שממונו של אדם שם".
א"כ המהות של מזוזה באה להזכיר לנו את השעבוד לה' בכל מאודך/ממונך.
וכידוע שתורה וגדולה במקום אחד זהו פסגת השלמות שרק מעטים זכו לה כמשה רבינו ורבי הקדוש וכו' וכו' ובצל החכמה בצל הכסף וכו'
ולכן נר חנוכה שמסמל את כד השמן הטהור, את התורה הקדושה, מונח בצד שמאל שמרמז על עשירות כידוע משולחן בצפון שזה צד שמאל ובשמאלה עןושר וכבוד. וכדי להינצל שח"ו לא יהיה עושר השמור לבעליו לרעתו שנאמר על הרשעים כקרח והמן (סנהדרין קי.- שמות רבה לא ג') לכן באה המזוזה מימין ובשילוב התורה והגדולה אז נאמר: 'מַה יָּפִית וּמַה נָּעַמְתְּ'(שיה"ש רבה ז, ז) "מה יפית" - במזוזה, "ומה נעמת" - בנר חנוכה.
וראיתי דבר נפלא מאוד בשם ה'בית ישראל' מגור. (בית ישראל לחנוכה תשי"ז תשל"ב) שלכן יש איסור להרצות מעות כנגד נר חנוכה שלא יהא בזוי מצווה. ולמה לא נאמר סתם איסור כללי להנות לאור הנר? אלא שבדווקא נקטה הגמ' דוג' של הרצהת מעות, 'להרצות' מלשון להעריץ, להחשיב, כי נר חנוכה משמאל מביא עשירות ולכן יש הזהרה לישמר שישאר עשירות בקדושה ולא יבוא ח"ו לבזוי המצווה ע"י העושר וכאמור.
ויהי רצון שנזכה שכל נטיעות... יהיו כמותך פרש"י - יהיו כמותך - בתורה ולעושר וכבוד. אמן ואמן.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 247 אורחים