בסיס לדבר האסור - אלחוטי
פורסם: ה' דצמבר 02, 2021 2:40 pm
עלה בדעתי כעת לשאול, ומסתמא כבר דנו בזה;
אף לדידן דקי"ל מגו דאיתקצאי לבין השמשות איתצקצאי לכולי יומא, מ"מ יש יוצאים מן הכלל. טבל מוקצה הוא, אבל אם עבר ותקנו מתוקן. וכן כלי שמלאכתו לאיסור שנקטו כמה אחרונים שאם נהפך להיות כלי שמלאכתו להיתר באמצע שבת, אין בו איסור.
כעת יש לשאול, על בסיס לדבר האסור כה"ג, כגון כלכלה שיש בה טבל או כלי שמל"א (להסוברים שיש בזה דין בסיס), וכעת באמצע שבת הותר המוקצה, הרי ודאי הותר גם הבסיס. אבל מאידך אם לא הותר המוקצה אלא רק הוסר מעל גבי הכלי או אפילו נשרף, הרי הבסיס נשאר באיסורו. וא"כ מה הדין כאשר הוסר המוקצה מהבסיס, ואח"כ גם הותר, האם ברגע זה הבסיס מתהפך להיתר?
אף לדידן דקי"ל מגו דאיתקצאי לבין השמשות איתצקצאי לכולי יומא, מ"מ יש יוצאים מן הכלל. טבל מוקצה הוא, אבל אם עבר ותקנו מתוקן. וכן כלי שמלאכתו לאיסור שנקטו כמה אחרונים שאם נהפך להיות כלי שמלאכתו להיתר באמצע שבת, אין בו איסור.
כעת יש לשאול, על בסיס לדבר האסור כה"ג, כגון כלכלה שיש בה טבל או כלי שמל"א (להסוברים שיש בזה דין בסיס), וכעת באמצע שבת הותר המוקצה, הרי ודאי הותר גם הבסיס. אבל מאידך אם לא הותר המוקצה אלא רק הוסר מעל גבי הכלי או אפילו נשרף, הרי הבסיס נשאר באיסורו. וא"כ מה הדין כאשר הוסר המוקצה מהבסיס, ואח"כ גם הותר, האם ברגע זה הבסיס מתהפך להיתר?