עמוד 1 מתוך 1
אמירת 'כהנים' קודם שפסע לאחוריו
פורסם: ו' נובמבר 12, 2021 8:56 am
על ידי יהודה בן יעקב
כתב המשנה ברורה סימן קכב ס"ק ד
ואם כבר סיים הכל אלא שאינו יכול לפסוע מחמת אדם שמתפלל לאחוריו וכמ"ש לעיל בסימן ק"ב לכולי עלמא יכול להפסיק ולענות אמן ובמאמר מרדכי כתב בפשיטות דאפילו ב"ה וב"ש מותר אז לומר:
האם מותר לומר 'כהנים' לפני שפסע?
האם יש בזה מצוה?
Re: אמירת 'כהנים' קודם שפסע לאחוריו
פורסם: ו' נובמבר 12, 2021 9:57 am
על ידי עזריאל ברגר
לכאורה אמירת כהנים היא מדינא דגמרא, ועדיפא טפי מב"ה וב"ש.
אלא שהיא יכולה להתקיים ע"י אחרים, ואולי כך עדיף.
Re: אמירת 'כהנים' קודם שפסע לאחוריו
פורסם: ו' נובמבר 12, 2021 1:25 pm
על ידי יהודה בן יעקב
עזריאל ברגר כתב:לכאורה אמירת כהנים היא מדינא דגמרא, ועדיפא טפי מב"ה וב"ש.
דינא דגמ' באמירתה, אך מנין שיש בה מצוה?
אמירת ב"ה וב"ש, לכא' היא מצוה, כעין עניית אמן.
Re: אמירת 'כהנים' קודם שפסע לאחוריו
פורסם: ו' נובמבר 12, 2021 1:52 pm
על ידי עזריאל ברגר
תיקון: לכאורה היא דאורייתא.
Re: אמירת 'כהנים' קודם שפסע לאחוריו
פורסם: א' נובמבר 14, 2021 2:22 pm
על ידי ביקורת תהיה
עזריאל ברגר כתב:לכאורה אמירת 'כהנים' היא דאורייתא, ועדיפא טפי מב"ה וב"ש.
לדעת רבינו תם בפרק אין עומדין, קריאת הכהנים לדוכן מוטלת על חזן הכנסת, הממונה על הליכות הבית, ואין היא נחשבת חלק מסדר התפלה.
Re: אמירת 'כהנים' קודם שפסע לאחוריו
פורסם: א' נובמבר 14, 2021 6:03 pm
על ידי עזריאל ברגר
ועדיין, אילו היו כל מתפללי בית-הכנסת במצב שאסור להם להפסיק לדברי הרשות - לכאורה חובה על אחד מהם לומר "כהנים".
Re: אמירת 'כהנים' קודם שפסע לאחוריו
פורסם: א' נובמבר 14, 2021 7:32 pm
על ידי ביקורת תהיה
עזריאל ברגר כתב:אילו היו כל מתפללי בית-הכנסת במצב שאסור להם להפסיק לדברי הרשות - לכאורה חובה על אחד מהם לומר "כהנים".
שאלה טובה על דעת ר"ת.
Re: אמירת 'כהנים' קודם שפסע לאחוריו
פורסם: ב' נובמבר 15, 2021 12:31 am
על ידי עזריאל ברגר
איני רואה כאן שאלה.
יש חובה, לכאורה דאורייתא, אלא שאין הציווי על מישהו מסוים, ולכן עדיף שיעשה זאת מי שעומד במקום שמותר להפסיק.
Re: אמירת 'כהנים' קודם שפסע לאחוריו
פורסם: ב' נובמבר 15, 2021 1:02 am
על ידי אשרי יושבי ביתך
עצם הכרזת 'כהנים' - מבואר במ"ב (סי' קכח ס"ק לג) דילפי' לה מקרא 'אמור להם'. ואם לא אמרו - הברכת כהנים אינה חיוב ורק רשות. והוי דבר מצוה, ומבואר בפוסקים שמדינא הש"ץ מכריז כן, ואינו הפסק משום דזה לצורך התפילה, וא"כ כל שכן דמי שעומד קודם עושה שלום דיכול להכריז כן. ודעת הגרח"ק שגם ספירת העומר מותר קודם עושה שלום, אע"פ דאי"ז צורך התפילה, מ"מ כיון שזה דבר מצוה - מותר.
Re: אמירת 'כהנים' קודם שפסע לאחוריו
פורסם: ב' נובמבר 15, 2021 1:12 pm
על ידי עזריאל ברגר
אשרי יושבי ביתך כתב:עצם הכרזת 'כהנים' - מבואר במ"ב (סי' קכח ס"ק לג) דילפי' לה מקרא 'אמור להם'. ואם לא אמרו - הברכת כהנים אינה חיוב ורק רשות. והוי דבר מצוה, ומבואר בפוסקים שמדינא הש"ץ מכריז כן, ואינו הפסק משום דזה לצורך התפילה, וא"כ כל שכן דמי שעומד קודם עושה שלום דיכול להכריז כן. ודעת הגרח"ק שגם ספירת העומר מותר קודם עושה שלום, אע"פ דאי"ז צורך התפילה, מ"מ כיון שזה דבר מצוה - מותר.
האם יש מצוה שדוקא פלוני יכריז?
Re: אמירת 'כהנים' קודם שפסע לאחוריו
פורסם: ב' נובמבר 15, 2021 5:06 pm
על ידי כדכד
לכאורה לא
אבל לפעמים מצוי שזה תפקיד קבוע של פלוני ואחרים סומכים עליו ולכן אם הוא לא יכריז לא יכיזו
מלבד זאת, השאלה אם באמת יש ענין לא להפסיק לאחר שסיים תפילתו ולא עקר רגליו בגלל מי שעומד מאחוריו
Re: אמירת 'כהנים' קודם שפסע לאחוריו
פורסם: ג' נובמבר 16, 2021 12:31 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:לכאורה לא
אבל לפעמים מצוי שזה תפקיד קבוע של פלוני ואחרים סומכים עליו ולכן אם הוא לא יכריז לא יכיזו
מלבד זאת, השאלה אם באמת יש ענין לא להפסיק לאחר שסיים תפילתו ולא עקר רגליו בגלל מי שעומד מאחוריו
א. אומרים שבית החיים מלא באנשים שחשבו שאין להם תחליף. אם הוא לא יכריז - מישהו אחר יעשה זאת (ומקסימות תהיה מקהלה של כמה אנשים שיכריזו)...
ב. אכן זוהי בדיוק השאלה. ואף את"ל שיש בזה "ענין" - האם הענין הזה הוא רק שלא להפסיק לצרכי חול, או שאין בעיה להפסיק לצרכי התפילה וכו', אפילו כשיש מישהו אחר שיכול לעשות זאת.
Re: אמירת 'כהנים' קודם שפסע לאחוריו
פורסם: ג' נובמבר 16, 2021 12:35 pm
על ידי כדכד
מהנסיון שלי יתכן בהחלט שאדם שתפקידו לומר כהנים והוא נמצא בבית הכנסת - לא יאמרו בלעדיו ועלולה להיווצר מבוכה