התמוטט בנין בעיר שרובה או כולה גויים, ומתחת למפולת נמצא אדם שצועק לנו מתוכה - אימי יהודיה ולכן יהודי אני. הצילו!
האם נאמן? והאם מותר לחלל שבת כדי להצילו?
(והשאלה היא במקרה,שאין זה "קבוע", ואזלינן בתר רובא. יעויין באו"ח סי' שכ"ט)
כדכד כתב:אין הולכים בפקו"נ אחר הרוב וצריך להצילו בשבת אף אם אינו נאמן והוא ספק ישראל
אליהו בן עמרם כתב:התמוטט בנין בעיר שרובה או כולה גויים, ומתחת למפולת נמצא אדם שצועק לנו מתוכה - אימי יהודיה ולכן יהודי אני. הצילו!
האם נאמן? והאם מותר לחלל שבת כדי להצילו?
(והשאלה היא במקרה,שאין זה "קבוע", ואזלינן בתר רובא. יעויין באו"ח סי' שכ"ט)
אליהו בן עמרם כתב:כדכד כתב:אין הולכים בפקו"נ אחר הרוב וצריך להצילו בשבת אף אם אינו נאמן והוא ספק ישראל
לא מדויק. וראה נא להלן:
שו"ע או"ח סי' שכ"ט סעיף ב', וז"ל:
"אין הולכים בפקוח נפש אחר הרוב, אפילו היו ט' עובדי כוכבים וישראל אחד בחצר ופירש אחד מהם לחצר אחרת ונפל עליו שם מפולת מפקחין, כיון שנשאר קביעות הראשון במקומו חשבינן ליה כמחצה על מחצה, אבל אם נעקרו כלם ובשעת עקירתן פירש אחד מהם לחצר אחרת ונפל עליו אין מפקחין עליו, שכיון שנעקר קביעות הראשון ממקומו אמרינן כל דפריש מרובא פריש"
וע"ע במשנ"ב שם ס"ק ו' וז"ל:
"ועיין בא"ע סימן ד' סל"ד דתינוק שנמצא בעיר שרובה עו"ג אין מחללין עליו את השבת כיון דבכל יום ויום פורשים כולם ממקום קביעותם אזלינן אחר הרוב ורמ"א בהג"ה פליג שם וס"ל דמפקחין עליו את הגל דבני העיר חשיבי כקביעי ודמיא לדינא דהכא ודעת הגר"א שם לפסוק כהרמ"א עי"ש, ואם נמצא בדרך ורוב העוברים עו"ג לכו"ע אזלינן בתר רובא"
ועל כן, העמד נא את מה ששאלתי במקרה שאין דין "קבוע" וכן הולכין בפקו"נ אחר הרוב, כגון בעיר שרובה גויים - לפי דעת השו"ע, או שהמפולת היתה מחוץ לעיר "בדרך" - ולכו"ע.
אליהו בן עמרם כתב:כדכד כתב:אין הולכים בפקו"נ אחר הרוב וצריך להצילו בשבת אף אם אינו נאמן והוא ספק ישראל
לא מדויק. וראה נא להלן:
שו"ע או"ח סי' שכ"ט סעיף ב', וז"ל:
"אין הולכים בפקוח נפש אחר הרוב, אפילו היו ט' עובדי כוכבים וישראל אחד בחצר ופירש אחד מהם לחצר אחרת ונפל עליו שם מפולת מפקחין, כיון שנשאר קביעות הראשון במקומו חשבינן ליה כמחצה על מחצה, אבל אם נעקרו כלם ובשעת עקירתן פירש אחד מהם לחצר אחרת ונפל עליו אין מפקחין עליו, שכיון שנעקר קביעות הראשון ממקומו אמרינן כל דפריש מרובא פריש"
אליהו בן עמרם כתב:תוס' יבמות מ"ז. ד"ה במוחזק לך, איתא:
"אומר רבינו תם דדוקא בדידעינן דהוה עובד כוכבים מעיקרא, דאי לא הוה ידעינן - מהימן, מגו דאי בעי אמר ישראל אני דמהימן, כדמשמע בריש מסכת פסחים (דף ג: ושם) גבי ההוא עובד כוכבים דהוה סליק ואכיל פסחים בירושלים. ואין לומר שאני התם דהוו סמכי ארובא דהוו ישראל, דהא בכל מקום נמי איכא רובא, דרוב הבאין לפנינו בתורת יהדות - ישראל הם"
אולי מה שמשמע לכאו' מדברי ערוך השלחן, דמי שאומר "ישראל אני" נאמן בכל מקום ובכל זמן,אולי אף במקום דאיכא רוב גויים, מקורם בדברי ר"ת הנ"ל.
שבכל מקום, יש רוב "הבאין לפנינו בתורת יהדות- ישראל הם".
ואולי אף במקום של רוב גויים, שאין הרוב הכללי מכריע, אלא "רוב הבאין לפנינו בתורת יהדות" - הוא זה שמכריע, שישראל הוא.
וצריך לי עיון:
א.) מה הכוונה בדבריו "הבאין לפנינו בתורת יהדות". האם הכוונה שצריך לראות שמנהגם והליכותיהם כשל יהודים? או שמספיקה העובדה שמגיע מישהו בלתי מוכר לקבוצת יהודים ואומר על עצמו שהוא מישראל, זה כבר מספיק, כיון שלא מצוי שגויים יגיעו ויצהירו על עצמם כך בפני קבוצת יהודים.
והנפק"מ אם לא הכירו בהליכותיו שהוא נוהג כיהודי, וכן אם ניתן להסביר במקרים מיוחדים מה פתאום גם גויים ירצו להגיע לקבוצת יהודים ולהצהיר על "יהדותם" כביכול (כגון: גויים כאלה שבורחים מהסכנה במקומם ומחפשים הגנה בקרב היהודים).
ב.) לפי דברי ר"ת מה יהיה הדין בנדו"ד, שצועק אדם מתחת למפולת בעיר שרובה גויים, שאימו יהודיה. האם לחלל עליו את השבת?
האם הוא נחשב כמי שבא לפנינו "בתורת יהדות"? הרי אין אנו מכירים את הליכותיו, אם נוהג כיהודי (ובמקרה שאין רוב כזה, הדרינן לרובא דכולא מתא, שהם גויים).
וגם, יש לכאורה הסבר ברור, למה צועק מתחת להריסות שאימו יהודיה, כיון שרוצה שיצילו אותו בשבת, ולפ"ז אולי אין את הכרעת הרוב שחידש ר"ת.
מלבב כתב:אליהו בן עמרם כתב:כדכד כתב:אין הולכים בפקו"נ אחר הרוב וצריך להצילו בשבת אף אם אינו נאמן והוא ספק ישראל
לא מדויק. וראה נא להלן:
שו"ע או"ח סי' שכ"ט סעיף ב', וז"ל:
"אין הולכים בפקוח נפש אחר הרוב, אפילו היו ט' עובדי כוכבים וישראל אחד בחצר ופירש אחד מהם לחצר אחרת ונפל עליו שם מפולת מפקחין, כיון שנשאר קביעות הראשון במקומו חשבינן ליה כמחצה על מחצה, אבל אם נעקרו כלם ובשעת עקירתן פירש אחד מהם לחצר אחרת ונפל עליו אין מפקחין עליו, שכיון שנעקר קביעות הראשון ממקומו אמרינן כל דפריש מרובא פריש"
וע"ע במשנ"ב שם ס"ק ו' וז"ל:
"ועיין בא"ע סימן ד' סל"ד דתינוק שנמצא בעיר שרובה עו"ג אין מחללין עליו את השבת כיון דבכל יום ויום פורשים כולם ממקום קביעותם אזלינן אחר הרוב ורמ"א בהג"ה פליג שם וס"ל דמפקחין עליו את הגל דבני העיר חשיבי כקביעי ודמיא לדינא דהכא ודעת הגר"א שם לפסוק כהרמ"א עי"ש, ואם נמצא בדרך ורוב העוברים עו"ג לכו"ע אזלינן בתר רובא"
ועל כן, העמד נא את מה ששאלתי במקרה שאין דין "קבוע" וכן הולכין בפקו"נ אחר הרוב, כגון בעיר שרובה גויים - לפי דעת השו"ע, או שהמפולת היתה מחוץ לעיר "בדרך" - ולכו"ע.
ומתי נאמר האי כללא שאין הולכין בפיקוח נפש אחר הרוב?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 139 אורחים