עמוד 1 מתוך 1

חתן שלא אכל וכלה שאכלה לענין שבע ברכות

פורסם: ה' אוקטובר 28, 2021 1:24 am
על ידי תוכן
מעשה שהיה, שחתן מרוב שרקד וצהל בליל כלולותיו שכח לאכול. (איך פספסו את התמונה שהוא חותך את החלה, אני לא יודע. אולי עשה שליח.) אבל הכלה אכלה. בסוף הערב כשכבר סוגרים את האולם, הנשארים נזכרו שצריך לברך ברכת המזון, ונשאלת השאלה, האם אפשר לברך שבע ברכות. לא היתה אפשרות לחתן ליטול ידים, כי המטבח היה סגור כבר. אברך אחד שהיה במקום, הכריע על פי מה דקיי"ל שמברכים שבע ברכות בשבעת ימי המשתה, אפילו אם רק החתן או הכלה לא היו נשואים פעם. חזינן, שגם הכלה ביכולתה לחייב שבע ברכות. אברך אחר דחה, שכלה שלא נשואה פירושה, שהחתן שמח, והשבע ברכות באים משום החתן ולא משום הכלה. טען אברך הראשון, הרי יש שמחת חתן לחוד וכלה לחוד, שהרי רב אחא מרכיב לה אכתפיה, ואמרינן, כיצד מרקדין לפני הכלה דייקא, וא"כ השבע ברכות אתי גם משום הכלה.

עם מי הצדק?

Re: חתן שלא אכל וכלה שאכלה לענין שבע ברכות

פורסם: ה' אוקטובר 28, 2021 11:19 am
על ידי בברכה המשולשת
בחתונה של גיסי נ"י היה בדיוק כך, ושאלו אותי מה לעשות (זה היה אחרי שכל הרבנים כבר הלכו, אז לא היה את מי לשאול).
וסימנתי להם (כי זה אחרי שנטלתי מים אחרונים...) לומר שבע ברכות, כי סוכ"ס זו סעודת החתונה של שניהם. מה גם ששם החתן על הסעודה גם אם לא אכל (כך נלענ"ד).

Re: חתן שלא אכל וכלה שאכלה לענין שבע ברכות

פורסם: ה' אוקטובר 28, 2021 1:25 pm
על ידי עזריאל ברגר
מסתמא החתן אכל דבר-מה, ויהיה לו על מה לומר "ברוך ... שאכלנו משלו", ואולי זה מספיק כדי להחיל על הסעודה שם "סעודת חתן".
ובפרט כשזו הסעודה הראשונה - אולי יש יותר צד להקל בזה?

Re: חתן שלא אכל וכלה שאכלה לענין שבע ברכות

פורסם: ה' אוקטובר 28, 2021 5:40 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
דומני שיש תשובה ביבי"א בענין.

Re: חתן שלא אכל וכלה שאכלה לענין שבע ברכות

פורסם: ה' אוקטובר 28, 2021 5:56 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
שו"ת יביע אומר חלק ו' אבן העזר סימן ט'
והגר"ש קלוגר בשו"ת האלף לך שלמה (חאו"ח סי' צג) כ' שאפילו אם החתן שם, והיו כמה אנשים שנטלו ידיהם לסעודה לאכול פת, אם החתן לא נטל ידיו לסעודה, לא יברכו ז"ב, כי אין זה נחשב לסעודת נישואין כל שאין החתן סועד עמהם. ע"ש. וכ"ש כשאין החתן נמצא שם. ומ"מ כשהחתן והכלה נמצאים בסעודה, בודאי שיכולים לברך ז"ב, אפי' אם אין הכלה נמצאת בשעת ז"ב. וכנ"ל. [וע"ע להגר"ש קלוגר בשו"ת קנאת סופרים (דל"ט רע"ד). ובשו"ת ויאסוף שלמה הכהן (חאה"ע סי' יג)].

Re: חתן שלא אכל וכלה שאכלה לענין שבע ברכות

פורסם: ה' אוקטובר 28, 2021 9:54 pm
על ידי תוכן
יוסף חיים אוהב ציון כתב:שו"ת יביע אומר חלק ו' אבן העזר סימן ט'
והגר"ש קלוגר בשו"ת האלף לך שלמה (חאו"ח סי' צג) כ' שאפילו אם החתן שם, והיו כמה אנשים שנטלו ידיהם לסעודה לאכול פת, אם החתן לא נטל ידיו לסעודה, לא יברכו ז"ב, כי אין זה נחשב לסעודת נישואין כל שאין החתן סועד עמהם. ע"ש. וכ"ש כשאין החתן נמצא שם. ומ"מ כשהחתן והכלה נמצאים בסעודה, בודאי שיכולים לברך ז"ב, אפי' אם אין הכלה נמצאת בשעת ז"ב. וכנ"ל. [וע"ע להגר"ש קלוגר בשו"ת קנאת סופרים (דל"ט רע"ד). ובשו"ת ויאסוף שלמה הכהן (חאה"ע סי' יג)].


הוא לא דן בשאלה היכא שרק אחד אכל ואחד לא, אלא דן באופן כללי, אם שניהם אכלו או שלא.

Re: חתן שלא אכל וכלה שאכלה לענין שבע ברכות

פורסם: ה' אוקטובר 28, 2021 11:41 pm
על ידי יוצא פוניבז'
בשובע שמחות הכריע דלכתחילה יאכל פת, אך בדיעבד שלא אכל יכולים לברך, והביא שכ"ה בס' המנהיג.

Re: חתן שלא אכל וכלה שאכלה לענין שבע ברכות

פורסם: ו' אוקטובר 29, 2021 12:18 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
תוכן כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:שו"ת יביע אומר חלק ו' אבן העזר סימן ט'
והגר"ש קלוגר בשו"ת האלף לך שלמה (חאו"ח סי' צג) כ' שאפילו אם החתן שם, והיו כמה אנשים שנטלו ידיהם לסעודה לאכול פת, אם החתן לא נטל ידיו לסעודה, לא יברכו ז"ב, כי אין זה נחשב לסעודת נישואין כל שאין החתן סועד עמהם. ע"ש. וכ"ש כשאין החתן נמצא שם. ומ"מ כשהחתן והכלה נמצאים בסעודה, בודאי שיכולים לברך ז"ב, אפי' אם אין הכלה נמצאת בשעת ז"ב. וכנ"ל. [וע"ע להגר"ש קלוגר בשו"ת קנאת סופרים (דל"ט רע"ד). ובשו"ת ויאסוף שלמה הכהן (חאה"ע סי' יג)].


הוא לא דן בשאלה היכא שרק אחד אכל ואחד לא, אלא דן באופן כללי, אם שניהם אכלו או שלא.

יעו"ש בכל התשובה היטב.

Re: חתן שלא אכל וכלה שאכלה לענין שבע ברכות

פורסם: א' אוקטובר 31, 2021 2:08 pm
על ידי תוכן
יוצא פוניבז' כתב:בשובע שמחות הכריע דלכתחילה יאכל פת, אך בדיעבד שלא אכל יכולים לברך, והביא שכ"ה בס' המנהיג.


בשו"ת ציץ אליעזר אומר שהמנהיג לא דן בזה בכלל.

Re: חתן שלא אכל וכלה שאכלה לענין שבע ברכות

פורסם: א' אוקטובר 31, 2021 2:34 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
גם דברי המהרש"ק שהובא ביבי"א, יש לפלפל בדבריו מה הוא סובר.

Re: חתן שלא אכל וכלה שאכלה לענין שבע ברכות

פורסם: ג' נובמבר 09, 2021 9:05 am
על ידי תוכן
קבלתי באישי את התגובה הבאה:

אגב היה מעשה ששמעתיו מכלי ראשון לפני הרבה שנים ושכחתי פרטים, ויש סבירות שגם נדפס היכנשהו במהלך הזמן אולי תוכל לחפשו במאגרים,

שרבי דוד פוברסקי היה מסדר קידושין בתל אביב, בשנים שבדרך כלל כל הסידו"ק היה עושה רה"י ר' שמואל רוזובסקי, והתעוררה שאלה שהחתן או הכלה לא היו בסעודה [קרה משהו שנלקח/נלקחה לחדר מיון והחתונה המשיכה] והתעוררה השאלה אם מברכים ז' ברכות ע"ס אחד הנותר מהם, ושאלו את ר' דוד ולא ידע, ושלח ע"י טלפון לשאול את ר' שמואל שמסתמא קרה לו לרוב נסיונו גם מקרה כזה.
ור' שמואל ענה על אתר שמקרה לא קרה לו, אבל זה לשון מפורשת בראשון אחד מהראשונים שמברכים על אחד מהם [כמדו' לשון ר"ן, ואולי אני טועה]. וכך הכריע לו.


יבואו הבקיאים ויוסיפו.

Re: חתן שלא אכל וכלה שאכלה לענין שבע ברכות

פורסם: ג' נובמבר 09, 2021 7:27 pm
על ידי רציני
תוכן כתב:קבלתי באישי את התגובה הבאה:

.......[כמדו' לשון ר"ן, ואולי אני טועה]....


יבואו הבקיאים ויוסיפו.

ר"ן סוכה כה: וכך נוהגין היום לברך ברכת חתנים בכל אחת מבתי התחתונה כל זמן שהחתן או הכלה שם. [אולם מביאים ריטב"א להיפך].

Re: חתן שלא אכל וכלה שאכלה לענין שבע ברכות

פורסם: ג' נובמבר 09, 2021 7:52 pm
על ידי תוכן
רציני כתב:
תוכן כתב:קבלתי באישי את התגובה הבאה:

.......[כמדו' לשון ר"ן, ואולי אני טועה]....


יבואו הבקיאים ויוסיפו.

ר"ן סוכה כה: וכך נוהגין היום לברך ברכת חתנים בכל אחת מבתי התחתונה כל זמן שהחתן או הכלה שם. [אולם מביאים ריטב"א להיפך].


תודה רבה! סוף סוף! איפה הריטב"א?

Re: חתן שלא אכל וכלה שאכלה לענין שבע ברכות

פורסם: ד' נובמבר 10, 2021 5:22 pm
על ידי רציני
תוכן כתב:
רציני כתב:
תוכן כתב:קבלתי באישי את התגובה הבאה:

.......[כמדו' לשון ר"ן, ואולי אני טועה]....


יבואו הבקיאים ויוסיפו.

ר"ן סוכה כה: וכך נוהגין היום לברך ברכת חתנים בכל אחת מבתי התחתונה כל זמן שהחתן או הכלה שם. [אולם מביאים ריטב"א להיפך].


תודה, רבה! סוף סוף! איפה הריטב"א?

ריטב"א כתובות ח, א: והוי יודע שאין מברכין ברכת חתנים אלא במקום חופה ושיהו שם החתן והכלה.עכ"ל.

Re: חתן שלא אכל וכלה שאכלה לענין שבע ברכות

פורסם: ד' נובמבר 10, 2021 6:09 pm
על ידי לבי במערב
כמדומה שו' החיבור יכולה היא שתתפרש במשמעות 'או', משא"כ להפך. ואפושי פלוגתא למה לן.

Re: חתן שלא אכל וכלה שאכלה לענין שבע ברכות

פורסם: ד' נובמבר 10, 2021 6:25 pm
על ידי רציני
לבי במערב כתב:כמדומה שו' החיבור יכולה היא שתתפרש במשמעות 'או', משא"כ להפך. ואפושי פלוגתא למה לן.

לשון ההערות בשיטה מקובצת מוה"ק בכתובות (הערה 67): עיין ביביע אומר ח"ו ס"ט אות ב שהביא מספר חינא וחסדא שר"ל דלפי הריטב"א סגי בחדא מינהו לענין ברכת חתנים, ומש"כ הריטב"א בתחילת הקטע כאן "החתן והכלה" הכוונה לאחד מהם וביביע אומר שם כתב שדבריו דחוקים, ופלא עליהם שלא שתו ליבם לסוף דברי הריטב"א שלפנינו שכתב ברור דבעינן לתרוייהו. עכ"ל.
לשון הריטב"א בסוף דבריו: וכן אין לומר אשר ברא אלא כשיש שם חתן וכלה אבל שהשמחה במעונו אף על גב דלית להו לתרוייהו כחדא כיון דאיכא חדא מינייהו. ע"כ.
אבל איני יודע אם צריך לאכול.

Re: חתן שלא אכל וכלה שאכלה לענין שבע ברכות

פורסם: ה' נובמבר 11, 2021 3:16 am
על ידי לבי במערב
ייש"כ.