עמוד 1 מתוך 1

נכנס ראשון ויוצא ראשון במלך

פורסם: ד' אוקטובר 27, 2021 5:16 pm
על ידי חד ברנש
האם מצאנו במלך את הדין נכנס ראשון ויוצא ראשון.
לפו"ר לא מצאתיו. ואעלה כאן דברים קצרים שכתבתי ואשמח להשלמות:
בספרי, דברים, פיסקא טו, עמ' 25-24: "'ואתן אותם ראשים עליכם' (דברים א טו)... ראשים בכניסה ויציאה, נכנס ראשון ויוצא אחרון". ויש גורסים: "נכנס ראשון ויוצא ראשון". עי' שם, עמ' 25, שינויי נוסחאות לשו' 1. אך שם מדובר בשרי האלפים ודומיהם שהעמיד משה, ולא נתברר אם אפשר להקיש מהם למנהג המלך. ראה עוד פירוש רש"י, במדבר כז יז: "וכן בדוד הוא אומר (שמ"א יח טז): 'כי הוא יוצא ובא לפניהם', יוצא בראש ונכנס בראש", ושם מדובר במלך היוצא למלחמה ואיני יודע אם ניתן ללמוד מכך על הנהגתו בשאר זמנים. וצ"ע.

Re: נכנס ראשון ויוצא ראשון במלך

פורסם: ד' אוקטובר 27, 2021 6:28 pm
על ידי בחפשי כותב
אי 'מלך נכנס ראשון' שלא בשעת מלחמה, אולי יש ללמוד ממה שאיתא במסכת ראש השנה (דף טז ע"א): "מלך וצבור, מלך נכנס תחלה לדין, שנאמר לעשות משפט עבדו ומשפט עמו ישראל. מאי טעמא, איבעית אימא לאו אורח ארעא למיתב מלכא אבראי". [ועיין ב'ערוך לנר' (שם) שטעם זה שייך לגבי דין בבי"ד שלמטה].

ומהנ"ל למדו במסכת עבודה זרה (דף ב ע"א-ב): "לעת"ל מביא הקב"ה ס"ת ומניחו בחיקו, ואומר: למי שעסק בה יבא ויטול שכרו. מיד מתקבצין ובאין עובדי כוכבים בערבוביא וכו', אמר להם הקב"ה: אל תכנסו לפני בערבוביא, אלא תכנס כל אומה ואומה וסופריה וכו', מיד נכנסה לפניו מלכות רומי תחלה. מאי טעמא, משום דחשיבא וכו'. ומנא לן דמאן דחשיב עייל ברישא, כדרב חסדא, דאמר רב חסדא: מלך וצבור מלך נכנס תחלה לדין וכו', לאו אורח ארעא למיתב מלכא מאבראי".