דבר שנולד בשבת הוי מוקצה ואסור בטלטול.
בשויו"ט יש איסור להוליד דבר חדש, ריח או אש וכיו"ב.
האם יש קשר בין הדברים?
כי כך ראיתי בס' המכתם, ביצה לג: על איסור הולדת אש ביו"ט "מפני שמוליד דבר שלא היה בעולם ואין לך מוקצה גדול מזה". ולכאו' זוהי גם כוונת הראב"ד בהשג' הל' יו"ט פ"ד - "אבל להמציא אש אסור שהרי אפשר להמציא אותה מבערב. א"א ויאמר מפני שהוא מוליד ואין כאן הכנה והוא הטעם שמפרש בגמרא".
אבל אולי הכוונה רק לענין טכני, שאסור להוליד אש ביו"ט מפני שזה הבערה שלא לצורך, כי לא יוכל להשתמש ב'נולד' הזה דהוי מוקצה.