אליהו חיים כתב:סליחות כתב:יישר כוח! האם נמצא גם כן באוצר?
ספר חשוב זה לא נמצא באוצר (לא נותנים רשות) נמצא בכל בית המדרש ליטאי.
ידוע. אבל יש כמה מחיבוריו באוצר וחשבתי שמא גם זה הכניסו בשם אחר כי לא מצאתי אותו. ייש"כ.
יאיר אתמר כתב:גריז לפני ה.pdf
ייש"כ רבינו יאיר!
אליהו חיים כתב:עי' בחידושי מרן רי"ז הלוי הלכות מחוסרי כפרה (בדף נו. לדפי הספר) ובפרט בקטע האחרון (ד"ה ועיין), ויתיישב לך.
עיינתי בכל דבריו, ומשמע ממנו שלפני ה' זה שער ניקנור. והגרי"ז כותב בהדיא שלש פעמים דמחוץ לשער ניקנור לא מקרי לפני ה'. ולא זכיתי להבין את דבריו.
"וברמב"ם פ"ג מהל' סוטה ה"ג ז"ל מביאין אותה לשער מזרחי של עזרה שהוא כנגד קדש הקדשים עכ"ל. נראה דהוא ג"כ טעמא על הא דשער ניקנור חשוב לפני ד', משם שהוא מכוון כנגד קה"ק,
אבל גם לדעת הרמב"ם נראה דרק תוך השער מיקרי לפני ד' אבל חוץ לשער ניקנור אף שהוא כנגד קה"ק לא מקרי לפני ד', וכדהבאתי מהתוספתא דאשה לפני ד' ואין כהן לפני ד', ודברי הרמב"ם הם רק ליתן טעם על הא דנשתנה שער ניקנור משארי שערים שהיו לעזרה,
אבל זה פשיטא דחוץ לשער לא מיקרי לפני ד'... אבל לענין דין לפני ד' שהוא מילתא באנפי נפשה, גם שער ניקנור כתוכה של עזרה לענין זה, וזהו יסוד הדין דשער ניקנור מקרי לפני ד'
אבל חוץ לשער לא הוי בכלל לפני ד'".
הנה הגרי"ז כותב בפירוש ג' פעמים דמחוץ לשער לא הוי בכלל לפני ד', וברמב"ם שם כתוב:
עמדה בדבורה שהיא טהורה, מביאין אותה לשער מזרחי של עזרה שהוא כנגד קדש הקדשים ומעלין אותה ממקום למקום ומקיפין בה כדי לייגעה עד שתקצר נפשה אולי תודה...
אם עמדה בדבורה מביאין אותה כנגד שער המזרח מבחוץ ומעמידין אותה שם. היתה מתכסה בלבנים מתכסה בשחורין ואם היו השחורין נאין לה מתכסה בבגדים שאין לה בהן נוי, ומסירין כל חלי כסף וזהב שעליה.
משמע דלרמב"ם שפיר מקרי לפני ד' גם מחוץ לשער ניקנור.