עמוד 1 מתוך 1

מקום המעמד של שעיר המשתלח וסוטה

פורסם: ג' ספטמבר 14, 2021 4:41 am
על ידי סליחות
בשעיר המשתלח כתוב "יעמד חי לפני ה'", וידוע שלכו"ע מעמידים את השעיר המשתלח בתוך העזרה ('כנגד בית שילוחו').
בסוטה כתוב "והעמידה לפני ה'", ומבואר בראשונים שהיא עומדת מחוץ לעזרה. (רמב"ם סוטה פ"ג ה"ד)

האם מצינו גדר ל'לפני ה'?

Re: מקום המעמד של שעיר המשתלח וסוטה

פורסם: ג' ספטמבר 14, 2021 7:30 am
על ידי אליהו חיים
עי' בחידושי מרן רי"ז הלוי הלכות מחוסרי כפרה (בדף נו. לדפי הספר) ובפרט בקטע האחרון (ד"ה ועיין), ויתיישב לך.

Re: מקום המעמד של שעיר המשתלח וסוטה

פורסם: ג' ספטמבר 14, 2021 3:20 pm
על ידי סליחות
אליהו חיים כתב:עי' בחידושי מרן רי"ז הלוי הלכות מחוסרי כפרה (בדף נו. לדפי הספר) ובפרט בקטע האחרון (ד"ה ועיין), ויתיישב לך.

יישר כוח! האם נמצא גם כן באוצר?

Re: מקום המעמד של שעיר המשתלח וסוטה

פורסם: ג' ספטמבר 14, 2021 10:06 pm
על ידי אליהו חיים
סליחות כתב:יישר כוח! האם נמצא גם כן באוצר?

ספר חשוב זה לא נמצא באוצר (לא נותנים רשות) נמצא בכל בית המדרש ליטאי.

Re: מקום המעמד של שעיר המשתלח וסוטה

פורסם: ד' ספטמבר 15, 2021 4:02 am
על ידי יאיר אתמר
גריז לפני ה.pdf
(565.49 KiB) הורד 144 פעמים

Re: מקום המעמד של שעיר המשתלח וסוטה

פורסם: ד' ספטמבר 15, 2021 4:53 am
על ידי סליחות
אליהו חיים כתב:
סליחות כתב:יישר כוח! האם נמצא גם כן באוצר?

ספר חשוב זה לא נמצא באוצר (לא נותנים רשות) נמצא בכל בית המדרש ליטאי.

ידוע. אבל יש כמה מחיבוריו באוצר וחשבתי שמא גם זה הכניסו בשם אחר כי לא מצאתי אותו. ייש"כ.

יאיר אתמר כתב:
גריז לפני ה.pdf

ייש"כ רבינו יאיר!

אליהו חיים כתב:עי' בחידושי מרן רי"ז הלוי הלכות מחוסרי כפרה (בדף נו. לדפי הספר) ובפרט בקטע האחרון (ד"ה ועיין), ויתיישב לך.

עיינתי בכל דבריו, ומשמע ממנו שלפני ה' זה שער ניקנור. והגרי"ז כותב בהדיא שלש פעמים דמחוץ לשער ניקנור לא מקרי לפני ה'. ולא זכיתי להבין את דבריו.

"וברמב"ם פ"ג מהל' סוטה ה"ג ז"ל מביאין אותה לשער מזרחי של עזרה שהוא כנגד קדש הקדשים עכ"ל. נראה דהוא ג"כ טעמא על הא דשער ניקנור חשוב לפני ד', משם שהוא מכוון כנגד קה"ק, אבל גם לדעת הרמב"ם נראה דרק תוך השער מיקרי לפני ד' אבל חוץ לשער ניקנור אף שהוא כנגד קה"ק לא מקרי לפני ד', וכדהבאתי מהתוספתא דאשה לפני ד' ואין כהן לפני ד', ודברי הרמב"ם הם רק ליתן טעם על הא דנשתנה שער ניקנור משארי שערים שהיו לעזרה, אבל זה פשיטא דחוץ לשער לא מיקרי לפני ד'... אבל לענין דין לפני ד' שהוא מילתא באנפי נפשה, גם שער ניקנור כתוכה של עזרה לענין זה, וזהו יסוד הדין דשער ניקנור מקרי לפני ד' אבל חוץ לשער לא הוי בכלל לפני ד'".

הנה הגרי"ז כותב בפירוש ג' פעמים דמחוץ לשער לא הוי בכלל לפני ד', וברמב"ם שם כתוב:
עמדה בדבורה שהיא טהורה, מביאין אותה לשער מזרחי של עזרה שהוא כנגד קדש הקדשים ומעלין אותה ממקום למקום ומקיפין בה כדי לייגעה עד שתקצר נפשה אולי תודה...
אם עמדה בדבורה מביאין אותה כנגד שער המזרח מבחוץ ומעמידין אותה שם. היתה מתכסה בלבנים מתכסה בשחורין ואם היו השחורין נאין לה מתכסה בבגדים שאין לה בהן נוי, ומסירין כל חלי כסף וזהב שעליה.

משמע דלרמב"ם שפיר מקרי לפני ד' גם מחוץ לשער ניקנור.

Re: מקום המעמד של שעיר המשתלח וסוטה

פורסם: ד' ספטמבר 15, 2021 10:10 am
על ידי אליהו חיים
סליחות כתב:
אליהו חיים כתב:
סליחות כתב:יישר כוח! האם נמצא גם כן באוצר?

ספר חשוב זה לא נמצא באוצר (לא נותנים רשות) נמצא בכל בית המדרש ליטאי.

ידוע. אבל יש כמה מחיבוריו באוצר וחשבתי שמא גם זה הכניסו בשם אחר כי לא מצאתי אותו. ייש"כ.

יאיר אתמר כתב:
גריז לפני ה.pdf

ייש"כ רבינו יאיר!

אליהו חיים כתב:עי' בחידושי מרן רי"ז הלוי הלכות מחוסרי כפרה (בדף נו. לדפי הספר) ובפרט בקטע האחרון (ד"ה ועיין), ויתיישב לך.

עיינתי בכל דבריו, ומשמע ממנו שלפני ה' זה שער ניקנור. והגרי"ז כותב בהדיא שלש פעמים דמחוץ לשער ניקנור לא מקרי לפני ה'. ולא זכיתי להבין את דבריו.

"וברמב"ם פ"ג מהל' סוטה ה"ג ז"ל מביאין אותה לשער מזרחי של עזרה שהוא כנגד קדש הקדשים עכ"ל. נראה דהוא ג"כ טעמא על הא דשער ניקנור חשוב לפני ד', משם שהוא מכוון כנגד קה"ק, אבל גם לדעת הרמב"ם נראה דרק תוך השער מיקרי לפני ד' אבל חוץ לשער ניקנור אף שהוא כנגד קה"ק לא מקרי לפני ד', וכדהבאתי מהתוספתא דאשה לפני ד' ואין כהן לפני ד', ודברי הרמב"ם הם רק ליתן טעם על הא דנשתנה שער ניקנור משארי שערים שהיו לעזרה, אבל זה פשיטא דחוץ לשער לא מיקרי לפני ד'... אבל לענין דין לפני ד' שהוא מילתא באנפי נפשה, גם שער ניקנור כתוכה של עזרה לענין זה, וזהו יסוד הדין דשער ניקנור מקרי לפני ד' אבל חוץ לשער לא הוי בכלל לפני ד'".

הנה הגרי"ז כותב בפירוש ג' פעמים דמחוץ לשער לא הוי בכלל לפני ד', וברמב"ם שם כתוב:
עמדה בדבורה שהיא טהורה, מביאין אותה לשער מזרחי של עזרה שהוא כנגד קדש הקדשים ומעלין אותה ממקום למקום ומקיפין בה כדי לייגעה עד שתקצר נפשה אולי תודה...
אם עמדה בדבורה מביאין אותה כנגד שער המזרח מבחוץ ומעמידין אותה שם. היתה מתכסה בלבנים מתכסה בשחורין ואם היו השחורין נאין לה מתכסה בבגדים שאין לה בהן נוי, ומסירין כל חלי כסף וזהב שעליה.

משמע דלרמב"ם שפיר מקרי לפני ד' גם מחוץ לשער ניקנור.

ברמב"ם פ"ד מהל' מחוסרי כפרה ה"ב ...המצורע עומד חוץ לעזרת ישראל כנגד פתח מזרחי באסקופת שער ניקנור ופניו למערב ע"כ, ובמקום הזה גם הסוטה היתה עומדת, ואע"פ דע"כ לא נתקדש בקדושת עזרה כיון דמצורע מחו"כ עומד שם בכל זאת תחת אסקופת השער מבחוץ כיון שהוא גם נגד קה"ק נחשב לפני ה', וכ"ז מבואר בדברי הגרי"ז, [ובאמת גם השער עצמו לא נתקדש, אך כנראה מחמת צמצום המקום א"א להישמר שלא להיכנס קצת לעזרה ולכן העמידו באיסקופה מבחוץ שגדר מקומו שוה, ועי' מנ"ח מ' שס"ב בתחילת דבריו דנראה מדבריו עד"ז ליישב השמטת הרמב"ם דשער נקנור עצמו לא נתקדש קו' המל"מ פ"ז מהל' בית הבחירה הי"ג], ובתוספתא הובא בגרי"ז שם לפני כן 'היא עומדת מבפנים והכהן עומד מבחוץ' להרמב"ם לכ' יתפרש היא עומדת בתוך אסקופת השער דלענין עמידה לפני השם נחשב כבפנים והכהן עומד מבחוץ למקום האסקופה, שלא במקום של 'לפני השם', ומבואר לכ' דחוץ ממקום השער דכולל האסקופה לא נחשב לפני ה' אפילו במקום שנגד קה"ק ממש כיון דמפסיק מקום שאינו מהעזרה.
ועכ"פ לפני ה' שבשעיר המשתלח הוי דוקא בעזרה, וניתוסף תחת חלל השער והאסקופה להיחשב לענין העמדת המצורע והעמדת סוטה לפני ה' כהלכה מיוחדת אע"פ דלא נתקדש וכמבואר בדברי הגרי"ז.

Re: מקום המעמד של שעיר המשתלח וסוטה

פורסם: ו' ספטמבר 17, 2021 1:58 pm
על ידי סליחות
הדברים נפלאים. יישר כוח רבינו אליהו!

Re: מקום המעמד של שעיר המשתלח וסוטה

פורסם: ב' ספטמבר 20, 2021 4:39 pm
על ידי סליחות
אליהו חיים כתב:ברמב"ם פ"ד מהל' מחוסרי כפרה ה"ב ...המצורע עומד חוץ לעזרת ישראל כנגד פתח מזרחי באסקופת שער ניקנור ופניו למערב ע"כ, ובמקום הזה גם הסוטה היתה עומדת, ואע"פ דע"כ לא נתקדש בקדושת עזרה כיון דמצורע מחו"כ עומד שם בכל זאת תחת אסקופת השער מבחוץ כיון שהוא גם נגד קה"ק נחשב לפני ה', וכ"ז מבואר בדברי הגרי"ז, [ובאמת גם השער עצמו לא נתקדש, אך כנראה מחמת צמצום המקום א"א להישמר שלא להיכנס קצת לעזרה ולכן העמידו באיסקופה מבחוץ שגדר מקומו שוה, ועי' מנ"ח מ' שס"ב בתחילת דבריו דנראה מדבריו עד"ז ליישב השמטת הרמב"ם דשער נקנור עצמו לא נתקדש קו' המל"מ פ"ז מהל' בית הבחירה הי"ג], ובתוספתא הובא בגרי"ז שם לפני כן 'היא עומדת מבפנים והכהן עומד מבחוץ' להרמב"ם לכ' יתפרש היא עומדת בתוך אסקופת השער דלענין עמידה לפני השם נחשב כבפנים והכהן עומד מבחוץ למקום האסקופה, שלא במקום של 'לפני השם', ומבואר לכ' דחוץ ממקום השער דכולל האסקופה לא נחשב לפני ה' אפילו במקום שנגד קה"ק ממש כיון דמפסיק מקום שאינו מהעזרה.
ועכ"פ לפני ה' שבשעיר המשתלח הוי דוקא בעזרה, וניתוסף תחת חלל השער והאסקופה להיחשב לענין העמדת המצורע והעמדת סוטה לפני ה' כהלכה מיוחדת אע"פ דלא נתקדש וכמבואר בדברי הגרי"ז.


לאחר בדיקה מצאתי שבדפוסים הישנים וכן ברוב הדפוסים החדשים עפ"י כת"י המילים 'באסקופת שער ניקנור' לא מופיעות ברמב"ם.
(המילים הנ"ל לא מופיעות בדפוסים הבאים: דפוס רומי ר"מ, דפוס קושטא רס"ט, דפוס וינציה ש"י. מאידך בחדשים ע"פ כת"י לא מופיע: בדפוס ר"י קאפח, מפעל משנה תורה (מקבילי), רמב"ם מדויק של ר"י שילת. לעומת זאת בפרנקל זה מופיע. מופיע לראשונה בדפוס וינציה של"ד).
ר"י שילת מעיר: "בד' (גם פרנקל) נוסף: באסקופת שער ניקנור. תוספת של מאן-דהוא שאינה בכתבי היד. ובפיהמ"ש נגעים יד, ט כתב רבנו בפירוש: 'יעמוד המצורע חוץ לשער'".
ר"י קאפח מעיר (עמ' שפ"ו): כך הוא בכל כ"י: מזרחי ופניו. ובנדפס מוסיף "מזרחי באסקופת שער ניקנור ופניו". וליתה בכל כ"י. וכן העיר המער"ק".
יחד עם זאת, קושייתו של ר"י שילת אינה ברורה לי, איך מ"ש בפיהמ"ש נגעים סותר את זה?