על זמני היום והלילה
פורסם: א' ספטמבר 12, 2021 11:17 pm
המציאות הנראית לעין היא שהיום והלילה שוים בצורת ההתחלפות ביניהם, דהיינו שהשמש שוקעת בערב עד שהיא נכסית לגמרי, ועדיין יש ממנה אור אלא שהוא הולך ומחשיך לאט לאט עד החושך המוחלט, ובבוקר ג"כ עוד לפני שהשמש נגלית לעין בזריחתה כבר היא מתחילה להאיר יותר ויותר עד שהיא נגלית בעצמה.
ויש לעיין על מצב הביניים הזה, שהשמש מכוסה אבל מאירה, האם הוא יום או לילה. ויש מקום בסברא לומר שהדין צריך להיות שווה, ומכיון שבעלות השחר כבר נחשב יום גמור עוד לפני הנץ החמה, ה"ה שבשקיעת החמה עדיין הוי יום עד שיחשיך לגמרי כעין החשיכה שלפני עלוה"ש. וצ"ע להסוברים דלא כרבינו תם, מה נשתנה היום מהלילה, למה בתחילת היום, האור המועט הוא כבר יום גמור, ובאותה מידה של אור בסוף היום כבר נחשב לילה בודאי.
ואמנם גם לפי ר"ת אין הדבר שווה בהחלט, כי הרי בסוף היום ותחילת הלילה יש מצב מסופק של "בין השמשות", ואילו בסוף הלילה ותחילת היום אין רגע מסופק ואין מצב ביניים, אלא תיכף בעלוה"ש נעשה יום גמור מדאו'. וצ"ע מה הטעם לשינוי הדינים.
ולכאו' הכיוון הוא שתחילת היציאה מהמצב הקיים יש בה יותר כח לקבוע את ההתחלפות, ולכן באותה מידה של אור שבסוף הלילה כבר מתחלף ונהיה יום, לעומת זה בסוף היום זה כבר נחשב לילה (או ביהש"מ של ספק לילה). אמנם בסברא זה צ"ב, כי בדרך כלל יותר 'קשה' לקבוע מצב חדש מאשר להמשיך ולהשתייך למצב הקיים.
אם אין לי כאן טעות בנתונים, אז ודאי כבר עמדו בנקודה זו, וביארו הדברים היטב. אשמח להפניות ומ"מ.
ויש לעיין על מצב הביניים הזה, שהשמש מכוסה אבל מאירה, האם הוא יום או לילה. ויש מקום בסברא לומר שהדין צריך להיות שווה, ומכיון שבעלות השחר כבר נחשב יום גמור עוד לפני הנץ החמה, ה"ה שבשקיעת החמה עדיין הוי יום עד שיחשיך לגמרי כעין החשיכה שלפני עלוה"ש. וצ"ע להסוברים דלא כרבינו תם, מה נשתנה היום מהלילה, למה בתחילת היום, האור המועט הוא כבר יום גמור, ובאותה מידה של אור בסוף היום כבר נחשב לילה בודאי.
ואמנם גם לפי ר"ת אין הדבר שווה בהחלט, כי הרי בסוף היום ותחילת הלילה יש מצב מסופק של "בין השמשות", ואילו בסוף הלילה ותחילת היום אין רגע מסופק ואין מצב ביניים, אלא תיכף בעלוה"ש נעשה יום גמור מדאו'. וצ"ע מה הטעם לשינוי הדינים.
ולכאו' הכיוון הוא שתחילת היציאה מהמצב הקיים יש בה יותר כח לקבוע את ההתחלפות, ולכן באותה מידה של אור שבסוף הלילה כבר מתחלף ונהיה יום, לעומת זה בסוף היום זה כבר נחשב לילה (או ביהש"מ של ספק לילה). אמנם בסברא זה צ"ב, כי בדרך כלל יותר 'קשה' לקבוע מצב חדש מאשר להמשיך ולהשתייך למצב הקיים.
אם אין לי כאן טעות בנתונים, אז ודאי כבר עמדו בנקודה זו, וביארו הדברים היטב. אשמח להפניות ומ"מ.