עמוד 1 מתוך 1

מה המקור שלרמב"ן

פורסם: ד' אוגוסט 04, 2021 1:11 am
על ידי איש פלוני
כתב הרמב"ן (ויקרא כ"ה ב)
וכן שנינו גלות באה על ענוי הדין, ועל עוות הדין, ועל שמיטת הארץ מפני שכל הכופר בה אינו מודה במעשה בראשית ובעולם הבא

אמנם במשנה (אבות ה' ט') נכתב כך:
חֶרֶב בָּאָה לָעוֹלָם עַל עִנּוּי הַדִּין, וְעַל עִוּוּת הַדִּין,... גָּלוּת בָּאָה לָעוֹלָם עַל עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה, וְעַל גִלּוּי עֲרָיוֹת, וְעַל שְׁפִיכוּת דָּמִים, וְעַל הַשְׁמָטַת הָאָרֶץ.

האם ידוע מהיכן שאב הרמב"ן את גירסתו?

Re: מה המקור שלרמב"ן

פורסם: ד' אוגוסט 04, 2021 1:39 am
על ידי יהודה בן יעקב
האם מוכרח שהרמב"ן מביא את כל הדברים מהמשנה באבות? או ממקור אחד?

ספרא קדושים פרשה ב פרק ד אות א
לא תעשו עול במשפט בדין, מלמד שהדיין המקלקל את הדין קרוי עול, שנוי משוקץ חרם ותועבה, וגורם לחמשה דברים מטמא את הארץ ומחלל את השם, ומסלק את השכינה, ומפיל את ישראל בחרב, ומגלה אותו מארצו.

Re: מה המקור שלרמב"ן

פורסם: ד' אוגוסט 04, 2021 9:33 am
על ידי נוריאל עזרא
יהודה בן יעקב כתב:האם מוכרח שהרמב"ן מביא את כל הדברים מהמשנה באבות? או ממקור אחד?

ספרא קדושים פרשה ב פרק ד אות א
לא תעשו עול במשפט בדין, מלמד שהדיין המקלקל את הדין קרוי עול, שנוי משוקץ חרם ותועבה, וגורם לחמשה דברים מטמא את הארץ ומחלל את השם, ומסלק את השכינה, ומפיל את ישראל בחרב, ומגלה אותו מארצו.

הוא כנראה שואל כן כי לשונו של הרמב"ן קרובה מאוד לפרקי אבות. אך לא מן הנמנע שהרמב"ן עירב ב' הדרשות או כפי דבריך שהיה לו מקור אחר והנה גם בר' בחיי נמצא כעין דברי הרמב"ן וז"ל הר' בחיי(ויקרא כה, ב): "וכן שנו רז"ל גלות באה לעולם על ענוי הדין ועל שמטת הארץ. והנה הכופר במצות השמטה ככופר בחדוש העולם ובעוה"ב, וזה מבואר."

גם הטעם שנזכר ברמב"ן נזכר בדיוק בר' בחיי.(מה שלא נזכר באבות וגם לא בשבת לג. [בגמר' שם גם נזכר כן בגמרא והבאו ראיות מפסוקים אך לא נזכר טעם זה כאמור]).

Re: מה המקור שלרמב"ן

פורסם: ד' אוגוסט 04, 2021 9:54 am
על ידי יהודה בן יעקב
נוריאל עזרא כתב:והנה גם בר' בחיי נמצא כעין דברי הרמב"ן וז"ל הר' בחיי(ויקרא כה, ב): "וכן שנו רז"ל גלות באה לעולם על ענוי הדין ועל שמטת הארץ. והנה הכופר במצות השמטה ככופר בחדוש העולם ובעוה"ב, וזה מבואר."

גם הטעם שנזכר ברמב"ן נזכר בדיוק בר' בחיי.(מה שלא נזכר באבות וגם לא בשבת לג. [בגמר' שם גם נזכר כן בגמרא והבאו ראיות מפסוקים אך לא נזכר טעם זה כאמור]).

כידוע שרבינו בחיי מעתיק הרבה מדברי הרמב"ן. ואם כן, אין כאן מקור נוסף.

Re: מה המקור שלרמב"ן

פורסם: ד' אוגוסט 04, 2021 9:58 am
על ידי נוריאל עזרא
יהודה בן יעקב כתב:
נוריאל עזרא כתב:והנה גם בר' בחיי נמצא כעין דברי הרמב"ן וז"ל הר' בחיי(ויקרא כה, ב): "וכן שנו רז"ל גלות באה לעולם על ענוי הדין ועל שמטת הארץ. והנה הכופר במצות השמטה ככופר בחדוש העולם ובעוה"ב, וזה מבואר."

גם הטעם שנזכר ברמב"ן נזכר בדיוק בר' בחיי.(מה שלא נזכר באבות וגם לא בשבת לג. [בגמר' שם גם נזכר כן בגמרא והבאו ראיות מפסוקים אך לא נזכר טעם זה כאמור]).

כידוע שרבינו בחיי מעתיק הרבה מדברי הרמב"ן. ואם כן, אין כאן מקור נוסף.

ייש"כ לא היה ידוע לי.