עמוד 1 מתוך 1

כל המסתכל בג' דברים עיניו כהות. למה לא הובא ברי"ף ורמב"ם?

פורסם: א' יולי 25, 2021 9:53 am
על ידי yankev
בחגיגה (טז.) דריש לקיש כל המסתכל בשלשה דברים עיניו כהות בקשת ובנשיא ובכהנים בקשת דכתיב כמראה הקשת אשר יהיה בענן ביום הגשם הוא מראה דמות כבוד ה' בנשיא דכתיב ונתת מהודך עליו המסתכל בכהנים בזמן שבית המקדש קיים שהיו עומדין על דוכנן ומברכין את ישראל בשם המפורש. 

למה רי"ף ורמב"ם לא פסקו את זה להלכה? 
כהנים זה לא משם, אלא מהמשנה ובירושלמי כמו שמוסבר ב'יד פשוטה'

Re: כל המסתכל בג' דברים עיניו כהות. למה לא הובא ברי"ף ורמב"ם?

פורסם: א' יולי 25, 2021 10:11 am
על ידי יבנה
מאמר בטעמי השמטות הרמב"ם, מבואר שם בעמ' 20 סעיף 20.
http://www.machonso.org/uploads/images/ ... 031-54.pdf

Re: כל המסתכל בג' דברים עיניו כהות:קשת, נשיא וכהנים. למה לא הובא ברי"ף ורמב"ם?

פורסם: א' יולי 25, 2021 10:12 am
על ידי עקביה
את מה הם יפסקו להלכה?
הרי אין כאן שום הלכה.

Re: כל המסתכל בג' דברים עיניו כהות:קשת, נשיא וכהנים. למה לא הובא ברי"ף ורמב"ם?

פורסם: א' יולי 25, 2021 4:35 pm
על ידי yankev
יבנה כתב:
yankev כתב:בחגיגה (טז.) דריש לקיש כל המסתכל בשלשה דברים עיניו כהות בקשת ובנשיא ובכהנים בקשת דכתיב כמראה הקשת אשר יהיה בענן ביום הגשם הוא מראה דמות כבוד ה' בנשיא דכתיב ונתת מהודך עליו המסתכל בכהנים בזמן שבית המקדש קיים שהיו עומדין על דוכנן ומברכין את ישראל בשם המפורש. 

למה רי"ף ורמב"ם לא פסקו את זה להלכה? 
כהנים זה לא משם, אלא מהמשנה ובירושלמי כמו שמוסבר ב'יד פשוטה'

מאמר בטעמי השמטות הרמב"ם, מבואר שם בעמ' 20 סעיף 20.
http://www.machonso.org/uploads/images/ ... 031-54.pdf


הוא לא היה חייב לכתוב שזה מכהה את העיניים אבל לכה"פ לכתוב שזה אסור, אם זה אסור לפי דעתו.
מה שכתוב בקובץ הנ"ל בהערה 20 שהוא לא מביא דברים סגוליים או על טבעיים ובזה רציתם לתלות את ההשמטה המדוברת כאן, האם אין דין אחר שבו כתוב בסגנון זה והביא את אותו דין תוך השמטת אותו דבר על טבעי שנזכר בו? מה גם לפי מ"ש ר' חננאל "מפני שאלו כולן אתו להרהורי בכבוד השם", לא ברור מה שייך כאן עניין סגולי.

עקביה כתב:את מה הם יפסקו להלכה?
הרי אין כאן שום הלכה.

אז מותר לדעתו להסתכל בדברים האלה?

Re: כל המסתכל בג' דברים עיניו כהות:קשת, נשיא וכהנים. למה לא הובא ברי"ף ורמב"ם?

פורסם: א' יולי 25, 2021 5:31 pm
על ידי עקביה
yankev כתב:
עקביה כתב:את מה הם יפסקו להלכה?
הרי אין כאן שום הלכה.

אז מותר לדעתו להסתכל בדברים האלה?

כן.
אף כי ודאי מומלץ שלא להסתכל.

Re: כל המסתכל בג' דברים עיניו כהות:קשת, נשיא וכהנים. למה לא הובא ברי"ף ורמב"ם?

פורסם: א' יולי 25, 2021 6:42 pm
על ידי yankev
בהלכות תפילה הוא פסק שאסור להסתכל בכהנים.

Re: כל המסתכל בג' דברים עיניו כהות:קשת, נשיא וכהנים. למה לא הובא ברי"ף ורמב"ם?

פורסם: א' יולי 25, 2021 7:05 pm
על ידי עקביה
בכהנים יש סיבה מיוחדת לאסור, כמבואר בלשונו של הרמב"ם ובכס"מ.

Re: כל המסתכל בג' דברים עיניו כהות. למה לא הובא ברי"ף ורמב"ם?

פורסם: א' יולי 25, 2021 7:15 pm
על ידי שמואל דוד
עיין דברי יעקב (עדס) שם.

Re: כל המסתכל בג' דברים עיניו כהות:קשת, נשיא וכהנים. למה לא הובא ברי"ף ורמב"ם?

פורסם: א' יולי 25, 2021 9:24 pm
על ידי יבנה
yankev כתב:
יבנה כתב:
yankev כתב:בחגיגה (טז.) דריש לקיש כל המסתכל בשלשה דברים עיניו כהות בקשת ובנשיא ובכהנים בקשת דכתיב כמראה הקשת אשר יהיה בענן ביום הגשם הוא מראה דמות כבוד ה' בנשיא דכתיב ונתת מהודך עליו המסתכל בכהנים בזמן שבית המקדש קיים שהיו עומדין על דוכנן ומברכין את ישראל בשם המפורש. 

למה רי"ף ורמב"ם לא פסקו את זה להלכה? 
כהנים זה לא משם, אלא מהמשנה ובירושלמי כמו שמוסבר ב'יד פשוטה'

מאמר בטעמי השמטות הרמב"ם, מבואר שם בעמ' 20 סעיף 20.
http://www.machonso.org/uploads/images/ ... 031-54.pdf


הוא לא היה חייב לכתוב שזה מכהה את העיניים אבל לכה"פ לכתוב שזה אסור, אם זה אסור לפי דעתו.
מה שכתוב בקובץ הנ"ל בהערה 20 שהוא לא מביא דברים סגוליים או על טבעיים ובזה רציתם לתלות את ההשמטה המדוברת כאן, האם אין דין אחר שבו כתוב בסגנון זה והביא את אותו דין תוך השמטת אותו דבר על טבעי שנזכר בו? מה גם לפי מ"ש ר' חננאל "מפני שאלו כולן אתו להרהורי בכבוד השם", לא ברור מה שייך כאן עניין סגולי.


עי' בדף שציינתי גם בסעיפים 18 ו19. הרמב"ם לא החשיב את אלו להלכות. וע"ע בדבריו לענין קטלנית כאן viewtopic.php?f=7&t=30535#p401919 .