עמוד 1 מתוך 1

פשט בדברי מהר"ח או"ז

פורסם: ה' יוני 24, 2021 2:17 pm
על ידי בן אדם
אשמח אם יש מישהו שיכול להסביר לי את הקטע המודגש, תודה.

שו"ת מהר"ח אור זרוע סימן ח
ובחלוקים של פשתן שאנו לובשים, נזהרים שלא לעשות בם ארבע כנפיים שלא יתחייבו בציצית. 
אמנם, ראיתי כתוב בשם רבינו שמחה כיון שרוב החלוק תפורו סתום סביב גופו, ואין כי אם למטה מיעוטו מפורד אעפ"י שיש לו ד' כנפים פטור. ומדמה אותו להיא של עור, וכנפיה של בגד דפטר רבא פרק התכלת, משום דבתר עיקר הבגד אזלינן. 
ורבינו אבא מארי זצוק"ל, כתב בשם רבינו אבי העזרי שכל טליתות שאינם מתעטפים בהם, אלא לובשים אותם, אין בהם מצוה כלל מדמברכינן להתעטף בציצית. 
אכן מורי רבינו מאיר זצוק"ל אמר לי שיש לברך על טליתות שאנו לובשים כעין חלוק, שפתוח מב' צדדין להתלבש בציצית. 
ותמהתי א"כ למה נהגו כל העולם להתעטף, שאין כל העולם רגילין לצאת לשוק מעוטפים, ואף לא בביתם יתקנו סרבלים בד' כנפיים. 
ומלאכא דאמר לרב קטינא "סרבלא בסיתוא ציצית מה תהא עליה", למה לא תיקן לסרבלו ד' כנפיים ויתחייב בציצית? 

Re: פשט בדברי מהר"ח או"ז

פורסם: ה' יוני 24, 2021 5:54 pm
על ידי מקדש מלך
הפסיק במשפט מטעה, וצריך לשנות, או להוסיף פסיק. ככה:

ותמהתי א"כ למה נהגו כל העולם להתעטף, שאין כל העולם רגילין לצאת לשוק מעוטפים, ואף לא בביתם, (ואם כן) יתקנו (גם טליתות מ)סרבלים בד' כנפיים.


כלומר, אם לא צריך עיטוף לציצית, מדוע נהגו לעשות טלית בצורה של עיטוף, והרי לעולם אין הולכים ככה, ומדוע לא תיקנו טלית בצורה שרגילים ללבוש, דהיינו סרבל עם ארבע כנפות.

Re: פשט בדברי מהר"ח או"ז

פורסם: ה' יוני 24, 2021 7:11 pm
על ידי בן אדם
תודה
רק המשפט האחרון חסר לו את התחביר
נראה שצריך לומר משהו כזה: "[ואם כן למה לא יתקנו את ה]סרבלים בד' (כנפיים) [כנפות]"

Re: פשט בדברי מהר"ח או"ז

פורסם: ה' יוני 24, 2021 7:26 pm
על ידי מקדש מלך
הוא לא מדבר על הסרבלים אלא על הטליתות. והוא שואל מדוע מתעטפים בטליתות, שיתקנו במקומן סרבל עם ארבעה כנפות?
ולכן התחביר אינו חסר כי אם מעט, באופן הרגיל אצל רבותינו הראשונים.

Re: פשט בדברי מהר"ח או"ז

פורסם: ה' יוני 24, 2021 8:04 pm
על ידי בן אדם
מקדש מלך כתב:הוא לא מדבר על הסרבלים אלא על הטליתות. והוא שואל מדוע מתעטפים בטליתות, שיתקנו במקומן סרבל עם ארבעה כנפות?
ולכן התחביר אינו חסר כי אם מעט, באופן הרגיל אצל רבותינו הראשונים.

למיטב הבנתי כוונתו שבזמנו כבר לא לבשו טליתות אלא סרבלים.
לכן הוא תמה, אם גם שאר בגדים שאין מתעטפים אלא לובשים חייבים בציצית, למה לא יתקנו את הסרבלים שלובשים בין כך, לעשות שם ארבע כנפות ולתת שם ציצית.

Re: פשט בדברי מהר"ח או"ז

פורסם: ה' יוני 24, 2021 8:08 pm
על ידי מקדש מלך
ולכן יוצא לך משפט חסר תחביר.

ואילו למיטב הבנתי הוא מדבר על טליתות המצוה שאנו מתעטפים בהם בתפילה. והוא שואל שאם לא צריך עיטוף, ומקיימים מצות ציצית גם בסרבל, מדוע אנחנו עושים טליתות של עיטוף ולא עושים לנו סרבלים כמנהג מלבושינו, רק עם ארבעה כנפות. ואז יוצא משפט מובן וברור.

Re: פשט בדברי מהר"ח או"ז

פורסם: ה' יוני 24, 2021 11:56 pm
על ידי בן אדם
מקדש מלך כתב:ולכן יוצא לך משפט חסר תחביר.

ואילו למיטב הבנתי הוא מדבר על טליתות המצוה שאנו מתעטפים בהם בתפילה. והוא שואל שאם לא צריך עיטוף, ומקיימים מצות ציצית גם בסרבל, מדוע אנחנו עושים טליתות של עיטוף ולא עושים לנו סרבלים כמנהג מלבושינו, רק עם ארבעה כנפות. ואז יוצא משפט מובן וברור.

לא הבנתי אף מילה מה אתה כותב, קודם כל הבעיה בתחביר דומה בין שני הפירושים, הבעיה היא שחסר המשפט המחבר בין הטיעון לבין מה שיש לעשות.
בכלל לא הבנתי, למה שיוסיפו סרבל נוסף על הסרבל הקיים. ואם מוסיפים סרבל נוסף, במה עדיף סרבל על פני טלית.
גם בלשונו מבואר להדיא שמתקנים את הסרבל הקיים, ולא שלובשים סרבל נוסף. לשון תיקון - היינו שמתקנים את הסרבל שיהיה לו ארבע כנפות.