עמוד 1 מתוך 1

בכור יוצא דופן

פורסם: ד' יוני 16, 2021 6:01 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
זכורני שדנים הפוסקים לגבי בכור יוצא דופן, מה דינו לגבי כמה וכמה דברים, אם כבכור או פשוט.
מה הדין לגבי נטילת ידיים לכהנים, במקום שאין לוי - שנוהג הבכור ליטול, האם בכור יוצא דופן יכול ליטול ידיו או לא?

Re: בכור יוצא דופן

פורסם: ד' יוני 16, 2021 6:41 pm
על ידי כדכד
אם אני זוכר נכון
רק ר' שמעון במשנה מחשיב בכור יוצא דופן לחלות בכורה באיזה ענין
לענין תענית בכורות - יש פוסקים שמסתפקים אם חייב (איני יודע לציין מקורות. כך אמר לי בע"פ מישהו שזה היה נוגע לו למעשה)

Re: בכור יוצא דופן

פורסם: ה' יוני 17, 2021 3:41 pm
על ידי רציני
אשרי יושבי ביתך כתב:זכורני שדנים הפוסקים לגבי בכור יוצא דופן, מה דינו לגבי כמה וכמה דברים, אם כבכור או פשוט.
מה הדין לגבי נטילת ידיים לכהנים, במקום שאין לוי - שנוהג הבכור ליטול, האם בכור יוצא דופן יכול ליטול ידיו או לא?

בפסקי תשובות סימן קכח הערה 109 כתב שלא מועיל ושלא מצא באחרונים דין זה.
בגם אני אודך תשובות הרב דדון חלק א סימן צג דן בזה ומסקנתו: הואיל ויש בו קצת קדושה רשאי ליטול ידיו לכהנים. ואם כן מסתמא הרב רבינוביץ שאל להרבה רבנים את השאלה הזאת אולי אפשר לבקש ממנו את תשובותיהם.
ויש לציין שהכף החיים (ס"ק מ) כתב שלא ראה נוהגין על ידי בכור.

Re: בכור יוצא דופן

פורסם: ה' יוני 17, 2021 4:11 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
ייש"כ!

Re: בכור יוצא דופן

פורסם: ה' יוני 17, 2021 6:38 pm
על ידי כדכד
הכף החיים לא ראה
אבל אני ראיתי
וראיתי כך גם אצל רבותי הכהנים שהיו מגדולי הדור וכשלא היה לוי נטל להם בכור
מה שלא ראיתי זה בכור יוצא דופן שיטול ידים לכהנים ולא הבנתי מה שנכתב "שיש בו קצת קדושה" איזו קדושה יש בו?

Re: בכור יוצא דופן

פורסם: ה' יוני 17, 2021 7:38 pm
על ידי רציני
במה שכתב שיש בו קצת קדושה, כוונתו שיש איזה דינים שכן חלים עליו. וכמו שכתבת לעיל. וכן הביא לדוגמא מה שהבאת לעיל שיש אומרים [חק יעקב סימן ת"ע ס"ק ב] שחייב בתענית בכורות.

Re: בכור יוצא דופן

פורסם: ה' יוני 17, 2021 11:13 pm
על ידי כדכד
לא כתבתי לעיל שיש דינים שחלים עליו ולא כתבתי שיש אומרים שחייב בתענית בכורות
כתבתי שרק לענין תענית בכורות יש מסתפקים ויש פוטרים
אם כת"ר אומר שהחק יעקב מחייב אז כנראה הוא צודק (לא בדקתי בפנים)

Re: בכור יוצא דופן

פורסם: ו' יוני 18, 2021 12:18 am
על ידי רציני
החק יעקב מסתפק. ובכל זאת אין זאת כל כך ראיה שהרי לעניין תענית בכורות יש הנוהגים אפילו בכור מאב ולעניין נטילת הלויים הרי המגן אברהם כתב שרק בכור מאם ולא מאב. ואם כן אין דינם שוה.
[הוא הביא עוד דוגמאות. הלשון קצת קדושה זה לא שלו אלא של הלב אריה לעניין קרבנות].

Re: בכור יוצא דופן

פורסם: א' יוני 20, 2021 12:41 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
הנה שוב העירוני דלהמבואר במג"א (סי' קכח סק"ז) דדווקא בכור מן האם יטול ידיים לכהנים ולא בכור מן האב, משום דבפטר רחם תליא מילתא, דרק בפטר רחם מצינו קדושה לענין פדיון. א"כ מבואר דכל הסיבה שבכור נוטל (אחר לוי) את ידי הכהנים הוא משום דקדוש לענין פדיוה"ב, וא"כ יוצא דופן דאין בו פדיון הבן כמבואר ברמב"ם (ביכורים פי"א הט"ו), א"כ לא יוכל ליטול ידיים לכהנים, ודו"ק.

Re: בכור יוצא דופן

פורסם: א' יוני 20, 2021 5:37 pm
על ידי כדכד
הכל נכון
רק שיוצא דופן אנו נחשב בכור מן האב ג"כ כי "וילדו לו" וזו לא לידה

Re: בכור יוצא דופן

פורסם: א' יולי 11, 2021 10:22 pm
על ידי עזריאל ברגר
לשון אדמו"ר הזקן בשו"ע שלו (קכח,י):
ואם אין שם לוי יצוק בכור פטר רחם

מלשונו "פטר רחם" ולא "בכור לאמו" - משמע ברור דהיינו לאפוקי יוצא דופן.

ומקור דבריו בב"ח, שכתב בשם מהרי"ל שהבכור יטול את ידי הכהנים, ובתחילת דבריו כתב "בכור", ואחר כך הטעים את דבריו שזה "כשהוא פטר רחם שהוא קדוש".