דין האבות וישראל קודם מתן תורה
פורסם: ב' יוני 07, 2021 11:04 am
מסתבר שישנם כמה אשכולות בנושאים אלו, אך לע"ע לא מצאתי. אשמח לקבל קישורים
האם יתכן לומר שהאבות עצמם יצאו מכלל ב"נ, אך כל עם ישראל עדיין יש לו דין ב"נ?
כתב בספר שערי שמים [לרבי מנחם מנדל הכהן ריזיקאוו] הלכות זכיה ומתנה פרק ג הלכה יא
ולכא' דבריו סתרי אהדדי, שלענין כלל ישראל כתב שדינם כב"נ שאסור לתת להם מתנת חנם, ולכן הוצרך הקב"ה לכפות עליהם. [ועיקר דבריו צ"ב, אם חשיב מתנה, מה תועיל כפייתם, הא עדיין הקב"ה מכריח אותם לקבל מתנה. ואם אי"ז מתנה, או משום שנענשים ע"י, למה הוצרכו לכפיה.] ומאידך לענין האבות כתב, דכיון שכתוב בהם בלשון מתנה, ע"כ שיצאו מכלל ב"נ.
ומבו' דפשיטא ליה דאע"פ שהאבות יצאו מכלל ב"נ, אך כלל ישראל לא יצאו מכלל ב"נ. וצ"ע.
האם יתכן לומר שהאבות עצמם יצאו מכלל ב"נ, אך כל עם ישראל עדיין יש לו דין ב"נ?
כתב בספר שערי שמים [לרבי מנחם מנדל הכהן ריזיקאוו] הלכות זכיה ומתנה פרק ג הלכה יא
[יא] אסור לתת מתנת חנם לעכו"ם, עיין שם. ונראה לומר דבזה מתורץ מה שנתן הקדוש ברוך הוא התורה לישראל ע"י כפיה, דכתיב כי לקח טוב נתתי לכם. וזה הלשון הוא ענין עבר, וקשה הלא קודם נתינת התורה היו ישראל בכלל בני נח ואיך נתן להם לפי דברי הרמב"ם את התורה. לכן נתן להם ע"י כפיה. ולכן אנו מברכים בברכת התורה בלשון נותן התורה שהוא לשון הוה. וגם בזה נוכל לפשוט דברי רבינו הגאון בספר פרשת דרכים שמפלפל אם האבות הקדושים אברהם יצחק ויעקב, היו בכלל בני נח או שהיו בכלל ישראל. אבל לדברי רבינו הרמב"ם הנ"ל, היו בכלל ישראל, דכתיב בכל אחד מהם, לך אתננה ולזרעך (פרשת לך, פרשת תולדות, פרשת וישלח), בכולם בלשון מתנה.
ולכא' דבריו סתרי אהדדי, שלענין כלל ישראל כתב שדינם כב"נ שאסור לתת להם מתנת חנם, ולכן הוצרך הקב"ה לכפות עליהם. [ועיקר דבריו צ"ב, אם חשיב מתנה, מה תועיל כפייתם, הא עדיין הקב"ה מכריח אותם לקבל מתנה. ואם אי"ז מתנה, או משום שנענשים ע"י, למה הוצרכו לכפיה.] ומאידך לענין האבות כתב, דכיון שכתוב בהם בלשון מתנה, ע"כ שיצאו מכלל ב"נ.
ומבו' דפשיטא ליה דאע"פ שהאבות יצאו מכלל ב"נ, אך כלל ישראל לא יצאו מכלל ב"נ. וצ"ע.