עמוד 1 מתוך 1

פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

פורסם: א' יוני 06, 2021 3:00 am
על ידי yankev
בהלכות שחיטה בדיני שהייה בה"ג מביא כמה דוגמאות לשהייה ואחת מהן "אי נמי קמא סכינא ושהה", מה הפשט?
תודה מראש

Re: פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

פורסם: א' יוני 06, 2021 8:48 am
על ידי יהודה בן יעקב
במהדו' מ"י איתא 'קם' סכינא.
לא בדקתי מקורותיהם.

Re: פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

פורסם: א' יוני 06, 2021 9:11 am
על ידי נוריאל עזרא
yankev כתב:בהלכות שחיטה בדיני שהייה בה"ג מביא כמה דוגמאות לשהייה ואחת מהן "אי נמי קמא סכינא ושהה", מה הפשט?
תודה מראש

אולי הכוונה שהסכין יצא מהידית לכיוון למעלה.

יהודה בן יעקב כתב:במהדו' מ"י איתא 'קם' סכינא.
לא בדקתי מקורותיהם.

בחיפוש בה"ב נמצא כן בה"ג ווארשא תרלה וכן בוינציה שח.

Re: פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

פורסם: א' יוני 06, 2021 2:25 pm
על ידי yankev
נוריאל עזרא כתב:
yankev כתב:בהלכות שחיטה בדיני שהייה בה"ג מביא כמה דוגמאות לשהייה ואחת מהן "אי נמי קמא סכינא ושהה", מה הפשט?
תודה מראש

אולי הכוונה שהסכין יצא מהידית לכיוון למעלה.

לצערי לא מובן לי על מה ההסבר מסתמך.

Re: פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

פורסם: א' יוני 06, 2021 3:02 pm
על ידי נוריאל עזרא
yankev כתב:
נוריאל עזרא כתב:
yankev כתב:בהלכות שחיטה בדיני שהייה בה"ג מביא כמה דוגמאות לשהייה ואחת מהן "אי נמי קמא סכינא ושהה", מה הפשט?
תודה מראש

אולי הכוונה שהסכין יצא מהידית לכיוון למעלה.

לצערי לא מובן לי על מה ההסבר מסתמך.

לפני כן כתוב דוגמא שהסכין נופל למטה על הרצפה ואולי הדוגמא אחר כך היא שהסכין עולה למעלה, לשון "קם" אולי מורה שהסכין התרומם למעלה, ומצוי בסכינים שהם משתחררים מהידית(בעקבות סדק בחלק העליון של הידית) ועולים למעלה. כ"ש שהיו סכינים בעבר שהיו קשורים לידית ברצועה או חבל.
לא מוכרח רק הצעה.

Re: פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

פורסם: א' יוני 06, 2021 3:25 pm
על ידי גבול ים
האם אי אפשר לפרש כפשוטו שעמד מלשחוט ושהה ?

Re: פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

פורסם: א' יוני 06, 2021 3:29 pm
על ידי yankev
נוריאל עזרא כתב:
yankev כתב:
נוריאל עזרא כתב:
yankev כתב:בהלכות שחיטה בדיני שהייה בה"ג מביא כמה דוגמאות לשהייה ואחת מהן "אי נמי קמא סכינא ושהה", מה הפשט?
תודה מראש

אולי הכוונה שהסכין יצא מהידית לכיוון למעלה.

לצערי לא מובן לי על מה ההסבר מסתמך.

לפני כן כתוב דוגמא שהסכין נופל למטה על הרצפה ואולי הדוגמא אחר כך היא שהסכין עולה למעלה, לשון "קם" אולי מורה שהסכין התרומם למעלה, ומצוי בסכינים שהם משתחררים מהידית(בעקבות סדק בחלק העליון של הידית) ועולים למעלה. כ"ש שהיו סכינים בעבר שהיו קשורים לידית ברצועה או חבל.
לא מוכרח רק הצעה.

תודה רבה, זו הצעה אפשרית אחת המשוערת בעיקר על פי הקשר ופחות בפני עצמה. התקשיתי גם להבין את המציאות שתיארת שמצוי בסכינים שהם משתחררים מהידית(בעקבות סדק בחלק העליון של הידית) ועולים למעלה. לצערי לא מכיר את המציאות הזאת ולכן אולי קשה לי להבין.
בחיפוש בתכנת אוצר החכמה לא ראיתי מי שעסקו בזה.

Re: פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

פורסם: א' יוני 06, 2021 3:31 pm
על ידי yankev
גבול ים כתב:האם אי אפשר לפרש כפשוטו שעמד מלשחוט ושהה ?

מי עמד מלשחוט? השוחט או הסכין?

Re: פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

פורסם: א' יוני 06, 2021 3:36 pm
על ידי גבול ים
מי ששהה

Re: פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

פורסם: א' יוני 06, 2021 4:45 pm
על ידי yankev
גבול ים כתב:מי ששהה

אי נמי קמא סכינא ושהה", משמע שקם או קמא סכינא.

Re: פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

פורסם: א' יוני 06, 2021 4:55 pm
על ידי גבול ים
yankev כתב:
גבול ים כתב:מי ששהה

אי נמי קמא סכינא ושהה", משמע שקם או קמא סכינא.

כמו שהמושג שהיה יכול להתפרש בדרך ההשאלה על הסכין, כמו"כ כל מעשה השחיטה והעמידה יכול להתפרש על הסכין.