דרומי כתב:יש לחלק הרבה בין סתם 'בעלת תשובה' לבין גיורת אמת.
'בעלת תשובה' אמנם מוחלים לה עוונותיה כו' ובדרגה גבוהה זדונות נעשו לה כזכיות, אבל עדיין היה כאן משהו.
לעומת זאת בגיורת הרי זה 'כקטן שנולד', וכל העבר נמחק וכלא היה כלל. יש כאן יצור חדש.
תניא, רבי חנניא בנו של רבן גמליאל אומר: מפני מה גרים בזמן הזה מעונין, ויסורין באין עליהן? מפני שלא קיימו שבע מצות בני נח; רבי יוסי אומר: גר שנתגייר כקטן שנולד דמי, אלא מפני מה מעונין? לפי שאין בקיאין בדקדוקי מצות כישראל; אבא חנן אומר משום ר' אלעזר: לפי שאין עושין מאהבה אלא מיראה; אחרים אומרים: מפני ששהו עצמם להכנס תחת כנפי השכינה.
אליהו בן עמרם כתב:מקדש מלך כתב:התורה על הרוב תדבר, אבל רחב כשחזרה בתשובה והגיעה למעלתה העליונה, לא רינן אחריה איש ולא היתה טומאתה בשוליה.
והרוב לדעת מר אינן חוזרות בתשובה ממעשיהן הרעים כאשר הן מתגיירות?
הרוב סתם כך מתגיירות ועוד ישובו לכסלן?
אליהו בן עמרם כתב:והלא הבאתי לעייל מדברי החינוך בבאורו לאיסור זונה לכהן.
וחז'ל אמרו שאין זונה אלא גיורת וכו'
צופה_ומביט כתב:אני לא מבין את השאלה. היא היתה בעלת תשובה גמורה!! ואם הקב"ה לא זוכר לה את מעשיה הראשונים ולא מזכירים לה שום דבר מרשעה [וזה אפילו ברשע גמור כל ימיו ועשה תשובה באחרונה] - למה שיהושע יזכור ויזכיר ויתחשב בזה?
ואדרבה, כגודל התהום אליה ירדה לפני כן - כך תשובתה היתה כבירה ואדירה יותר [ומן הסתם העלתה ותיקנה הרבה יותר]. היא השיגה את מה שהתורה מציבה כתכלית התורה כולה והחיים כולם והעולם כולו: "כִּי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם הוּא אֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת". במדרש רות ב, א כתוב שבו במעמד שרתה עליה רוח הקודש וידעה לומר להם שהם חוזרים לג' ימים. בירושלמי ר"ה א, ג כתוב שיתרו ורחב הם המעולים והכשרים מכל אומות העולם מכל הדורות. יתכן שבאותו דור לא נמצא בישראל שום אשה כמוה, ובכה"ג אומר הספר חסידים בסימן שעז שעדיף לקחת את הגיורת וזרעה יהיו צדיקים וטובים.
אז אם אנחנו מאמינים בדברי חז"ל שבמקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים לא עומדים - למה שצדיק גמור לא יישא אותה לאשה? [כנראה שאצל יהושע ה"ס'פאסט נישט" לא תפס כ"כ מקום. כנראה שהוא ראה רק במבט אמיתי ונקי לגמרי, מבט של שמים, ולא של אנשים].
ובפרט בעלת תשובה מאהבה כזו [בפסוקים ביהושע מתוארת יראה, אבל כמדומני שהמשמעות הכללית וגם בחז"ל היא תשובה מאהבה / יראת רוממות, ולא יראת עונש], ותשובת המשקל שבעודה בכוחה וכו' עזבה את כל חטאיה ובחרה במצוות, והאמינה אמונה שלימה ועזרה לישראל [שהוא כעוזר את השכינה] ושרתה עליה רוח הקודש.
מקדש מלך כתב:בפשוטו איני מבין את השאלה. הרי היא חזרה בתשובה, וזכתה להציל את המרגלים הקדושים וליטול חלק בכיבוש הארץ ולהתגייר. ומדוע לזכור לה חטאי ראשונים. והרי במקום שבעלי תשובה עומדים וכו'?
ומה היא שונה מרות שהיתה גויה, ומן הסתם גם עובדת עבודה זרה שחמור מזנות, וזכתה להינשא לשופט אבצן ולהיות אימה של מלכות בית דוד?
מקדש שביעי כל שביעי כתב:כל הגויות בחזקת זונות (גויה שהתגיירה בחזקת בעולה)
בברכה המשולשת כתב:הזנות של רחב הייתה דוגמת הע"ז של יתרו,
היא נבעה מחיפוש מאוד עמוק, ובהיעדר קשר עם עמ"י, זה יצא למקומות הכי שפלים
אבל ברגע שיש מפגש עם עמ"י, כל כוחות הנפש הוסבו מיד אל הקדושה
כדכד כתב:התיחסות לצד אחר של השאלה:
"לאומר לשמש דום"?
יהושע לא אמר לשמש לידום
יהושע ביקש (בתפלה מד') שהשמש תידום וה' נענה לו,.
לכן להגדיר את גדלות יהושע ב"אומר לשמש דום" אין נלע"ד
דרומי כתב:ואגב, מבואר בספרי קבלה שגירותה של רחב היתה באופן נעלה יותר מאשר גרים אחרים.
אליהו בן עמרם כתב:
א"כ, היתכן שיהושע בן נון בחיר ה', שקיבל תורה ממשה רבינו ע"ה, והעמיד חמה לישראל, שיישא פרוצה גדולה ומגונה כזו, שכל שר ונגיד בזמן ההוא ללא יוצא מן הכלל זנה עימה, ועסקה בזה בקביעות במשך זמן כה מרובה?
אין זו קושיא שלי, וידעתי גם דברי האחרונים שביארו הענין בסוד הגלגולים (יוסף ביהושע, ואשת פוטיפר ברחב), אך לולא דבריהם, הקושיא גדולה לענ"ד.
ומסתמא, יהיה מי שירצה ליישב מעוד קושיות כגון זו, בתורה ובנביאים, אך אולי יש למישהו דרך חדשה בזה?
בריושמא כתב:דרומי כתב:ואגב, מבואר בספרי קבלה שגירותה של רחב היתה באופן נעלה יותר מאשר גרים אחרים.
ילמדנו רבנו, באלו ספרי קבלה מבואר כך?
סגי נהור כתב: .
דברי ההסבר של בעל 'החינוך' אינם הולמים לא את הגיורת ולא את זו שנבעלה לפסול לה, וביחוד אם נבעלה באונס; הם הולמים רק את האשה העוסקת בזנות, ודוקא אשה זו אינה פסולה לכהונה.צופה_ומביט כתב:אינני בטוח שהטעם של החינוך מתאים לגיורת, אלא יותר מתאים למי שנבעלה בעילת זנות.
אמת! שכן רש"י אומר בפירוש, הן בשירת משה (בפרשת בשלח) והן בשירת יהושע (כאן), שיהושע הוא שאמר לשמש 'דום'.כדכד כתב:לעניות דעתי.
דע, כי רחב הזונה, היתה נשמה קדושה מאד, ולא לחנם נשאת ליהושע בן נון, וכמו שנודע ממ"ש ז"ל ששרתה עליה נבואה, כשאמרה ונחבאתם שמה שלשה ימים עד שוב הרודפים. גם בס"ה בפסוק ונתתם לי אות אמת, הפליגו לדבר בחכמתה, שנתכוונה בשאלתה זאת. והענין הוא, כי רחב הזונה באה משרש קין הנז"ל, ולכן שאלה מהם ונתתם לי אות אמת, כנגד מ"ש לו וישם ה' לקין אות, ואמרו רז"ל שהוא אות ו' של ההוי"ה שבתפארת הנקרא אמת.
אודיעך פסוק עד אשר שלט האדם באדם לרע לו, כי האדם הוא אדם בליעל, והם החיצונים, ושולטים באדם הקדוש, בנשמות הקדושות, מחמת עון אדם וקין והבל בניו, שעירבו טוב ברע. וכפי גדלות הנשמה הקדושה, כן גדלות הרע שלה, כי כפי האבר שנאחזת בקדושה, כן תתערב באבר שכנגדו בטומאה. וז"ס כל הגדול מחבירו, יצרו גדול ממנו. וזה ג"כ היה ענין דוד הע"ה, שהיתה נשמה גדולה, ובפגם אדם נתערבה ברע גדול מאד בעמקי הקליפות, ולכן יצא אדמוני, ועשה ענין דבת שבע ואביגיל, ולא נחשב לו כלום, והטעם הוא, כפי שאז היתה הפעם הא' שיצא מעמקי הקליפות, ובא משותף עם רע גדול מאד, ואינו מן התימא אם יעשה מה שעשה ובפרט כי הקב"ה הניחו ביד יצרו להרבות שכרו. וז"ס מ"ש ז"ל אלמלא אתה שאול, והוא דוד, הייתי מאבד כמה דוד מפני שאול, וזה דבר תימא, כי הצור תמים פעלו. אלא הענין הוא כנזכר, כי אם הנשמה גדולה מאד, ובפרט אם אז יוצאת מעמקי הקליפות, הקב"ה מניחו ביד יצה"ר, להרבות שכרו, לראותו שנשמתו גדולה, ולא יוכל הרע עמו. ולכן אפילו שיעשה איזה דבר אשר לא טוב, לא אשם בזה. מטא"כ אם רואה הקב"ה, שהאדם חלש, ונשמתו שפלה, שמביאו בגלגול תם, שאפילו שירצה להרע, אין בו כח. ולכן אל תתמה, אם אנשים גדולים מאד יעשו איזה עון, שלא יעשהו פחות ממנו מאד במעלה. וז"ס פסוק כי האדם יראה לעינים וה' יראה ללבב וגו', הם שני לבבות טוב ורע, והרע שלו גדול עד מאד, והטוב שהוא עושה אפילו שהוא מועט יותר גדול מאדם אחר, וז"ש דוד ויעלני מבור שאון מטיט היון וגו', ויתן בפי שיר חדש וגו', ודי בזה למבין.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 508 אורחים