עמוד 1 מתוך 1

מה ההבדל בין סדר העבודה של תמיד של שחר לתמיד של ביהער"ב?

פורסם: א' מאי 30, 2021 4:34 pm
על ידי סליחות
חוץ מזמן השחיטה, מה ההבדל בין סדר העבודה של תמיד של שחר לתמיד של בין הערביים?
האם אמר להם הממונה וכו' והשיר שהיו הלוים וכו' שייך לתמיד של בין הערביים?

Re: מה ההבדל בין סדר העבודה של תמיד של שחר לתמיד של ביהער"ב?

פורסם: א' מאי 30, 2021 6:36 pm
על ידי כדכד
שיר הלויים הי' רק בתמיד של שחר
הבדל נוסף יש בשני גזרי עצים הנוספים למערכה

Re: מה ההבדל בין סדר העבודה של תמיד של שחר לתמיד של ביהער"ב?

פורסם: א' מאי 30, 2021 6:44 pm
על ידי אליהו חיים
כדכד כתב:שיר הלויים הי' רק בתמיד של שחר
הבדל נוסף יש בשני גזרי עצים הנוספים למערכה

על עיקר הענין עי' ברמב"ם הל' תמידין ומוספין פ"ו הלכה י"א
ועי' העתק מליקוט המפרשים שם והמסתעף, במצורף

Re: מה ההבדל בין סדר העבודה של תמיד של שחר לתמיד של ביהער"ב?

פורסם: א' מאי 30, 2021 7:00 pm
על ידי סליחות
כדכד כתב:שיר הלויים הי' רק בתמיד של שחר
הבדל נוסף יש בשני גזרי עצים הנוספים למערכה

מניין שלא היה שיר הלווים גם בביהער"ב?
מהרמב"ם שציין הרב אליהו חיים משמע שהיה: "וכסדר שעושין כל יום בבוקר עושין בין הערבים חוץ מהרמת הדשן ממזבח החיצון וסדור המערכות והפייסות שאין עושין דברים אלו אלא בכל יום בשחר בלבד".

Re: מה ההבדל בין סדר העבודה של תמיד של שחר לתמיד של ביהער"ב?

פורסם: א' מאי 30, 2021 7:00 pm
על ידי סליחות
אליהו חיים כתב:
כדכד כתב:שיר הלויים הי' רק בתמיד של שחר
הבדל נוסף יש בשני גזרי עצים הנוספים למערכה

על עיקר הענין עי' ברמב"ם הל' תמידין ומוספין פ"ו הלכה י"א
ועי' העתק מליקוט המפרשים שם והמסתעף, במצורף

יישר כח!
ובאמת מובא בהדרת הקודש שם ס"ק קס"ג שאומרים שירה גם בבין הערביים.

והאם גם אמר להם הממונה וכו' וק"ש היה בביהער"ב?

Re: מה ההבדל בין סדר העבודה של תמיד של שחר לתמיד של ביהער"ב?

פורסם: א' מאי 30, 2021 7:39 pm
על ידי כדכד
טעיתי לעיל
ודאי שאמרו שירה בין הערבים
ראיה לזה מהלויים שנתקלקלו בשיר ביום שלא ידעו אם הוא ר"ה או לא והסביר רש"י שזה בין הערבים כי בבקר תמיד אמרו שיר של חול כי לא ידעו אם יתקדש היום ובין הערבים אם זה יו"ט יש לומר שיר של יו"ט ואם לא אז שיר של חול כרגיל ואז לא ידעו מה לומר ומכאן שבד"כ היו אומרים שיר רגיל

Re: מה ההבדל בין סדר העבודה של תמיד של שחר לתמיד של ביהער"ב?

פורסם: א' מאי 30, 2021 7:40 pm
על ידי סליחות
בהדרת קודש (הנ"ל) כותב שאמרו שירה, ומצאנו סייעתא לדבריו מהתוס' סוטה לח.
וכתיב כל הימים. תימה אכתי עבודת יחיד מהיכא לן דאיתרבי דאיכא נשיאות כפים והא בכל הימים איכא נמי עבודת צבור כגון תמיד ונראה דודאי לדברי הכל אימעיט עבודת יחיד מנשיאות כפים ור' יונתן נמי אגב שיטפיה נקט ליה ולא הוה נשיאות כפים בכל יום אלא בעבודת תמיד כדתנן בפ"ה דסדר תמיד (דף לב:) דלאחר שנתנו איברים על גבי כבש ומלחום ירדו ובאו להן ללשכת הגזית אמר להן הממונה ברכו ברכה אחת והם ברכו קראו עשרת הדברות שמע והיה אם שמוע ויאמר וברכו את העם ג' ברכות אמת ויציב ועבודה וברכת כהנים והוא הדין במוספין ובתמיד של בין הערבים:

ומתוס' זה משמע לכאורה שאמרו את כל שאר הדברים גם כן. ולגבי הבוקר מבואר שאמרו יוצר אור אחרי הנה"ח, ומסתמא בביהער"ב אמרו בזה אח"ז. וצ"ע למה אמרו פעמיים יוצר אור.

יתירה מכך, מהרמב"ם הנ"ל לכאורה יש סתירה, כי פשטות הדברים שמברכים ברכת כהנים פעם נוספת בביהער"ב, ואילו בהלכות תפילה (פי"ד הי"ד) מפורש שברכו פעם אחת ביום.

Re: מה ההבדל בין סדר העבודה של תמיד של שחר לתמיד של ביהער"ב?

פורסם: א' מאי 30, 2021 8:01 pm
על ידי סליחות
כדכד כתב:ודאי שאמרו שירה בין הערבים
ראיה לזה מהלויים שנתקלקלו בשיר ביום שלא ידעו אם הוא ר"ה או לא והסביר רש"י שזה בין הערבים כי בבקר תמיד אמרו שיר של חול כי לא ידעו אם יתקדש היום ובין הערבים אם זה יו"ט יש לומר שיר של יו"ט ואם לא אז שיר של חול כרגיל ואז לא ידעו מה לומר ומכאן שבד"כ היו אומרים שיר רגיל

יפה מאוד, יישר כח!
דברי רש"י במקורם (ר"ה ל:)
שלא אמרו שירה כל עיקר - בתמיד של בין הערבים, לפי שלא ידעו מה שיר יאמרו, שמא עוד סוף העדים לבוא היום ושיר של יום טוב יש לומר, או לא יבואו, ונמצא שהוא חול, אבל בתמיד של שחר - אין ספק, שמתוך שברוב השנים אין העדים באין קודם תמיד של שחר, וספק יתקדש היום ספק לא יתקדש - לא תקנו שיר של יום טוב שחרית בראש השנה, כדתני לקמן: תמיד של ראש השנה שחרית קרב כהלכתו, אבל לתמיד של בין הערבים תקנו שיר של יום טוב, שכבר באו העדים, לפיכך, אותה שנה שנשתהו לבא לא ידעו מה יאמרו.


ויש לעי' בפי' הרמב"ם אם הבין כרש"י או שחלק בכך:
נתקלקלו הלוים בשיר, שלא אמרו שירה כל עיקר, לפי שלא ידעו אם חול הוא ולא יבואו עדים להעיד על הראייה, או קדש הוא ויבואו עדים בסוף היום, לפי שעל כל פנים צריך לומר שירה על כל קרבן כמו שיתבאר במקומו. וזמן מנחה, הוא זמן הקרבת תמיד של בין הערבים, ומשקרב אין מקריבין אחריו כלום כמו שביארנו בחמישי דפסחים.


ובתויו"ט שם העיר:
ונתקלקלו הלוים בשיר - פי' הר"ב בשל בין הערבים כו' שלא ידעו אם יאמרו של חול דשמא לא יבואו עדים כלל. או של יום טוב דשמא עוד סוף העדים לבא היום ולא אמרו שירה כלל. וכתבו התוספות דאע"ג דבריש פ"ה דפסחים אמרינן. דאין מקריבין קרבן אחר תמיד של בין הערבים. מדכתיב עליה [כדפירש שם הר"ב] וא"כ לחשוב קלקול קרבן מוסף. דשאני מוסף שהוא עשה דרבים ודחי עשה דהשלמה כדאשכחן דפסח דחי ליה. אבל הרמב"ם כתב בפ"ג מה' קדוש החדש וז"ל ונתקלקלו במקדש. ולא ידעו מה יעשו אם יעשו עולה של בין הערבים. שמא יבואו העדים. וא"א שיקריבו מוסף היום אחר תמיד של בין הערבים. עכ"ל. ובאמת שדבריו צריכין עיון של' המשנה אינה כדבריו. גם בגמרא פליגי בקלקול השיר. אם לא אמרו כל עיקר כדפי' הר"ב. או שאמרו של חול בתמיד של בין הערבים. ובפי' המשנה כתב נתקלקלו הלוים בשיר ענינו שלא אמרו שירה כלל. שלא ידעו אם היה חול וכו'. כי עכ"פ צריך שירה על כל קרבן כמ"ש במקומו ועת המנחה הוא עת הקרבת תמיד שבין הערבים. [ואחר] שמקריבין אותו לא היו מקריבין אחריו שום דבר. ע"כ וצ"ע:

Re: מה ההבדל בין סדר העבודה של תמיד של שחר לתמיד של ביהער"ב?

פורסם: ב' מאי 31, 2021 7:55 am
על ידי אליהו חיים
סליחות כתב:בהדרת קודש (הנ"ל) כותב שאמרו שירה, ומצאנו סייעתא לדבריו מהתוס' סוטה לח.
וכתיב כל הימים. תימה אכתי עבודת יחיד מהיכא לן דאיתרבי דאיכא נשיאות כפים והא בכל הימים איכא נמי עבודת צבור כגון תמיד ונראה דודאי לדברי הכל אימעיט עבודת יחיד מנשיאות כפים ור' יונתן נמי אגב שיטפיה נקט ליה ולא הוה נשיאות כפים בכל יום אלא בעבודת תמיד כדתנן בפ"ה דסדר תמיד (דף לב:) דלאחר שנתנו איברים על גבי כבש ומלחום ירדו ובאו להן ללשכת הגזית אמר להן הממונה ברכו ברכה אחת והם ברכו קראו עשרת הדברות שמע והיה אם שמוע ויאמר וברכו את העם ג' ברכות אמת ויציב ועבודה וברכת כהנים והוא הדין במוספין ובתמיד של בין הערבים:

ומתוס' זה משמע לכאורה שאמרו את כל שאר הדברים גם כן. ולגבי הבוקר מבואר שאמרו יוצר אור אחרי הנה"ח, ומסתמא בביהער"ב אמרו בזה אח"ז. וצ"ע למה אמרו פעמיים יוצר אור.

יתירה מכך, מהרמב"ם הנ"ל לכאורה יש סתירה, כי פשטות הדברים שמברכים ברכת כהנים פעם נוספת בביהער"ב, ואילו בהלכות תפילה (פי"ד הי"ד) מפורש שברכו פעם אחת ביום.

עי' בתפארת יעקב בגליון המשניות תמיד פ"ה מ"א (מצורף כאן) דלהלכה דבירכו ברכה אחת בבוקר היינו אהבה רבה לכן בתמיד של בה"ע בירכו אהבת עולם כמו שאנו מברכין במעריב, אבל למ"ד דברכה אחת היינו בבוקר יוצר אור אי אפשר לברך כיו"ב מעריב ערבים בתמיד של בין הערבים דהיה נקרב לפני פלג המנחה. (ולענין הקושיא ברמב"ם, ועוד בענין התפילה בלשכת הגזית בתמיד של בין הערבים עי' במצורף מאתמול ס"ק קס"א וצה"ק שם)

Re: מה ההבדל בין סדר העבודה של תמיד של שחר לתמיד של ביהער"ב?

פורסם: ב' מאי 31, 2021 8:11 pm
על ידי רציני
סליחות כתב:חוץ מזמן השחיטה, מה ההבדל בין סדר העבודה של תמיד של שחר לתמיד של בין הערביים?
האם אמר להם הממונה וכו' והשיר שהיו הלוים וכו' שייך לתמיד של בין הערביים?

יש אומרים שלעתיד לבוא יהיה רק תמיד של שחר. וכבר כתבו בזה.

Re: מה ההבדל בין סדר העבודה של תמיד של שחר לתמיד של ביהער"ב?

פורסם: ג' יוני 01, 2021 12:27 am
על ידי סליחות
ויש אומרים שלא יהיו כלל קרבנות. וכבר כתבו בזה.
במחילה, זה לא מעניין האשכול.

Re: מה ההבדל בין סדר העבודה של תמיד של שחר לתמיד של ביהער"ב?

פורסם: ג' יוני 01, 2021 3:14 am
על ידי רציני
סליחות כתב:ויש אומרים שלא יהיו כלל קרבנות. וכבר כתבו בזה.
במחילה, זה לא מעניין האשכול.

סליחה.

Re: מה ההבדל בין סדר העבודה של תמיד של שחר לתמיד של ביהער"ב?

פורסם: ד' יוני 02, 2021 1:12 am
על ידי טור תלגא
רמב"ם תמידין ומוספין א יא

תמיד של שחר היה נשחט על קרן צפונית מערבית של בית המטבחים על טבעת שנייה. ושל בין הערבים על קרן צפונית מזרחית ממנה על טבעת שנייה כדי שיהיה כנגד השמש. דברי קבלה הן שיהיו נשחטין כנגד השמש.

Re: מה ההבדל בין סדר העבודה של תמיד של שחר לתמיד של ביהער"ב?

פורסם: ד' יוני 02, 2021 2:01 am
על ידי סליחות
טור תלגא כתב:רמב"ם תמידין ומוספין א יא

תמיד של שחר היה נשחט על קרן צפונית מערבית של בית המטבחים על טבעת שנייה. ושל בין הערבים על קרן צפונית מזרחית ממנה על טבעת שנייה כדי שיהיה כנגד השמש. דברי קבלה הן שיהיו נשחטין כנגד השמש.


הארה יפה. ייש"כ.

Re: מה ההבדל בין סדר העבודה של תמיד של שחר לתמיד של ביהער"ב?

פורסם: ד' יוני 02, 2021 6:34 am
על ידי אליהו חיים
סליחות כתב:הארה יפה. ייש"כ.

אין זה הבדל בין התמידין, בשניהן הדין שוה - כנגד השמש

Re: מה ההבדל בין סדר העבודה של תמיד של שחר לתמיד של ביהער"ב?

פורסם: ד' יוני 02, 2021 9:39 am
על ידי סליחות
יש הבדל במיקום השחיטה (צפונית מערבית לעומת צפונית מזרחית).

Re: מה ההבדל בין סדר העבודה של תמיד של שחר לתמיד של ביהער"ב?

פורסם: ד' יוני 02, 2021 1:26 pm
על ידי אליהו חיים
סליחות כתב:יש הבדל במיקום השחיטה (צפונית מערבית לעומת צפונית מזרחית).

כמובן, אבל אם מחפשים כלשון הכותרת 'הבדל בין סדר העבודה של תש"ש ושל בה"ע' ולא רק כחידה 'מצוא את ההבדלים' לא הייתי מונה דבר זה.