הודעהעל ידי אשי ישראל » ד' מאי 19, 2021 5:33 pm
באשכול המקביל על דעת ר"נ גאון הבאתי שלדעת ר"נ גאון הנבואה פסקה בשנת הארבעים לבנית הבית השני, ושכן הוא בהקדמת ספר הגלוי לרס"ג.
המגיב בעל הניק 'איך מיין' הביא (באשכול שם) מיומא כא ע"א, שם מביאה הגמ' שבבית שני לא היתה שכינה, וכתב שם רש"י "ורוח הקדש לא היתה בנביאים משנת שתים לדריוש". [אוסיף, בדרך אגב: הנבואה האחרונה בתנ"ך היא בשנת ארבע לזכריה, ולפי הגהת מסורת הש"ס ברש"י אז פסקה רוה"ק, ולעומת זה בשוטנשטיין הביאו שלפי המלבי"ם זכריה ז, א, הנבואה אכן פסקה בכלליות בשנת שתים לדריוש אלא שהיתה נבואה בודדת, לצורך מסויים, שנתיים אחר כך].
לדעת 'איך מיין' רש"י סובר שמכיון שבגמ' נאמר שבבית שני לא היתה שכינה, לכן מסתבר שכוונת הגמ' היא מתחילת בניינו [ודלא כר"נ גאון שסבר, לפי דעת 'איך מיין', שהשכינה פסקה בזמן הבית, אך לא מיד בתחילת בניינו. אני מוסיף שלזכרוני כעי"ז פירש הר"י אברבנאל].
יוצא לדעתו שלרש"י הנבואה פסקה בתחילת בנין הבית, ולא כרס"ג ור"נ גאון. כך ראיתי כעת שביארו בשוטנשטיין ליומא שם.
עד כאן דבריו. מקוה שאני מסביר אותם כראוי.
תגובתי:
ראשית - הבאתי את הסדר עולם פרק ל: "אלכסנדרוס מוקדון מלך י"ב שנה, עד כאן היו הנביאים מתנבאים ברוח הקדש מכאן ואילך 'הט אזנך ושמע דברי חכמים'... ". הרי שהוא כרס"ג ור"נ גאון. (יש עוד ראשונים שנקטו כרס"ג, ואכמ"ל, חלקם הובאו אצל ר' שמואל הכהן במאמרו שב'סיני' חוברת קב).
אתה טענת שלדעת רש"י הגמרא חולקת על הסדר עולם, אבל כמדומה לי שבדר"כ הגמ' פוסעת בעקבות הסדר עולם. בנוסף, אין צורך ליצור מחלוקות כשאין בזה הכרח.
לכן, מסתבר הרבה יותר בעיני שכך כוונת רש"י: יש את הזמן בו פסקה הנבואה שנכתבה לדורות, ובזה עסק רש"י, ויש את הזמן בו פסקה הנבואה לגמרי כשנפטר אחרון הנביאים [חגי זכריה ומלאכי], ועל זה מדבר הסדר עולם.
שנית - הגמ' בסוטה מביאה את התוספתא "ת"ר: משמתו חגי זכריה ומלאכי - נסתלקה רוח הקודש מישראל, ואף על פי כן היו משתמשים בבת קול". לפי דבריך הגמ' ביומא חולקת על התוספתא, ואילו לפי דברי אין צורך ליצור מחלוקת מיותרת.
שלישית - למושגים 'רוח הקודש' ו'נבואה' יש כמה מובנים, כי יש מדרגות רבות בגילוי הנבואה ורוה"ק (ולכן לעיתים מוזכר בגמ' שגם בתקופת התנאים או האמוראים היתה רוח הקודש). לכן הגמ' ב"ב יב ע"א אומרת "אמר רבי אבדימי דמן חיפה: מיום שחרב בית המקדש ניטלה נבואה מן הנביאים וניתנה לחכמים" ואין בזה סתירה למקורות לעיל. כעי"ז הצעתי לומר שרש"י שהבאת עוסק במדרגה אחת, ואילו הסדר עולם עוסק במדרגה אחרת של סילוק הנבואה.