נשאלתי מת"ח ספרדי שיש לו שתי ברירות או להתפלל תפילת מנחה גדולה, או תפילת מנחה קטנה אבל סמוך לשקיעה ושם באופן קבוע אין אומרים תחנון (ושם גם חלק מחזרת הש"ץ אחר השקיעה אבל בתוך זמן בה"ש)
מה הנכון לעשות?
תפילה למשה כתב:נשאלתי מת"ח ספרדי שיש לו שתי ברירות או להתפלל תפילת מנחה גדולה, או תפילת מנחה קטנה אבל סמוך לשקיעה ושם באופן קבוע אין אומרים תחנון (ושם גם חלק מחזרת הש"ץ אחר השקיעה אבל בתוך זמן בה"ש)
מה הנכון לעשות?
ולפי זה אף לכתחילה יכול להתפלל מנחה גדולה כשצריך לה, כגון שרוצה לאכול וכיוצא בזה. ואין זה כלכתחילה ודיעבד שבכל הדברים דלכתחילה אסור, ובכאן אינו כן, אלא כלומר דאם אין לו איזה דבר שטוב לו יותר המנחה גדולה, טוב שיתפלל יותר מנחה קטנה. אבל אם יש לו איזה סיבה קלה - יתפלל לכתחילה מנחה גדולה. ולכן אצלינו המנהג בימי הסליחות שיש מתענים עד חצי היום ומתפללים מנחה גדולה, ועוד דמלשון הרא”ש והטור משמע דהעיקר לכתחילה הוא מנחה גדולה (בית יוסף).
וראיתי לאחד מן הקדמונים שהזהיר להתפלל דווקא מנחה גדולה. (ר"ש פרחון בשורש מנח או פלל (?) שכתב: דלכן העניות מצויה בארץ אדום מפני שאין מתפללים מנחה גדולה ע"ש, ובפרט אצלינו שמתפללים סמוך לשקיעה ואינם זהירים להתפלל קודם פלג המנחה שאז היתה תמיד הקרבת התמיד כמ"ש, אלא הולכין אחר הזמן שמותר להקריב התמיד, אם כן פשיטא שביכולת להתפלל מנחה גדולה כמובן ודו"ק)
דרופתקי דאורייתא כתב:היום ראיתי להג"ר משה עטיה ז"ל ממרוקו בשו"ת מעט מים (סי' ו) שבבואו לשמש בעיר דובדו יע"א, ראה כי מנהגם להתפלל מנחה גדולה, והוא מאריך כנגד מנהג זה שהוא נגד דעת הרמב"ם ומרן ז"ל ומנהג האר"י ז"ל, ומסיק שעדיף להתפלל ביחידות מנחה קטנה מאשר מנחה גדולה בציבור, ומביא שכן הסכים לדינא רבי יוסף משאש ז"ל. ע"ש.
וכן דעת האור לציון.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 164 אורחים