פרנקל תאומים כתב:ואיך אני יודע שאכן אין אנו זוכים מספיק להתקדש בפועל ע''י המצוות? מפני שאם היינו זוכים לכך אזי לא היינו נראים כפי שאנו נראים...
אם היינו זוכים לכך אזי לא היינו נרפים בעמל התורה ובעבודת האלוקים, אזי הדרגה שלנו בהכרת מציאות ה' ואמונתו היתה אחרת, אזי היינו מרוממים ולא קטנים, אזי היינו בעלי מידות טובות ומתוקנות, שפלי רוח ומיטיבים, מאירי פנים ונדיבי לב, חרדים לכבוד זולתנו ובזים לכבוד עצמנו, שונאי בצע ומרוממים מכל המשיכות החומריות וכו' וכו' וכו'.
אין ספק שאכן כל יהודי יר''ש שמשתדל ומתאמץ לקיים את המצוות כהלכה מתוך אמונת א-ל חי ויראתו, זוכה לדברים הרבה, ומתרומם במשך הזמן.
ואעפ''כ: שנים רבות, אלפי מצוות, אלפי ''אשר קדשנו''.. לכאורה היינו מצפים ש''התזוזה'' הרוחנית שלנו, שההתקדשות שלנו, תהיה הרבה הרבה יותר דראמטית מכפי שהיא בפועל...
הרבה ספרי חסידות שואלים מה שאתה שואל.
א. על טענה זו י"ל בפשטות - מי גלה אזנך שבלא המצוות ששמרת ואתה שומר ותשמור, המצב היה אותו דבר? אולי המצב היה הרבה הרבה יותר גרוע, והמצב שלך עכשיו היינו גופא הזיכוך שזכית להשיג במצוותיך? (אלא מאי, שתמיד טבע האדם לחפש גדולות, וגם כאן, מצפה הוא (בפשטות, ובאמת מתוך אמונה תמימה בגודל קדושת המצוות, אך מתוך חוסר ידיעה במהות פעולתן (מטבע הדברים) ובאינסוף המשתנים הכרוכים בשהות בהאי עלמא והבליו) ש'יחטוף מלאכים' ומקיום חלק התרי"ג שזוכה להן, כבר הוא היה אמור לפי דעתו להיות במקום אחר לגמרי ממה שהוא עכשיו.
ב. בעומק יותר, באמת המצוות פועלות בנפש האדם, ובשורשו למעלה, ועוד, פעולות עצומות, יהיה איך שיהיה, ולית רעותא טבא דאתאביד, אלא שיש בני אדם (למעשה - רובא דעלמא) שלא מניחים להם לראות בזה העולם מה פעלו במעשה מצוותיהם (על עצמם, ובוודאי על אחרים, ובודאי מבחי' קיבול שכר), ורק בעולם הבא נותנים להם לראות הכל בשלימות. זכורני שראיתי את זה בכתבי מוהר"ן מברסלב, יבואו החסידים ויציינו המקור מדבריו כלשונו, ועדיף. (וע"ע במדרש תנחומא ריש בראשית, על פסוק "ואני אמרתי לריק יגעתי" ובמפרשים במהד' זכרון אהרן שם).
ג. וזו עצת היצר גופא - ש"מאשר" לאיש הירא, כשעבר עבירה בשוגג וכדו', להיזכר פתאום בכל מאמרי חז"ל וכל הספרים הקדושים המדברים מחומרת העבירה שעשה עד אין קץ, ומאמין (כראוי וכנכון,
כי בוודאי ראוי להתמרמר בעוצם וכל תוקף, ובפרט בזמני חשבוהנ"פ המיוחדים, אחר שעבר מה שעבר, אבל הכל במטרה לעשות תשובה מעלייתא, ולא סתם להתהלך במר"ש כל ימי חייו בלי השלמת התשובה) בכל מה שאמרו רבותינו הקדושים והתורה בחומר העבירה שעבר (ולפלא הוא היאך לא זכר דברים אלו קודם שעבר העבירה.... ובוודאי היו עומדים לו שלא יעבור ח"ו), ומרפה ידיו מלעשות תשובה (בוידוי חרטה וקבלה לעתיד, וכמבואר ברמב"ם ובשא"פ) בראותו גודל ריחוקו (באמת) מבוראו על ידי העבירה, וטוען מי יבטיחני שחרטתי חרטה וקבלתי קבלה, וכך יכול להידרדר ח"ו עוד ועוד (וכבר נכב"ב גם בענייני הכלל בכמה אופנים). משא"כ קודם ולאחר עשיית מצווה, מקשה היצר על האדם להתעורר בגודל המצווה, ולהאמין באמונה שלימה שעכשיו הוא עושה או עשה רצונו של מי שאמר והיה העולם כמו שכתוב בתורתו הקדושה, ואין חקר לגדולתו, ולעומק מצוותיו וכו', ולכן גם המצווה נראית כמו שהיא נראית.
~~~~
עריכה והוספה:
יעויין בהקדמת הרח"ו לעץ חיים, שמקשה קושיא זו מהמשנה ד'כל העוסק בתורה לשמה' (אם כי תירוצו נוגע לעניין לימוד חכמת הקבלה, אבל עכ"פ הקושיא היא אותה קושיא, והמשתמע ממנה אינו ערב לאזניים עדינות):
ואמנם האנשים האלה מראים תימה וענוה באמרם כי כל עסקם בתורה הוא לשמה:
והנה החכם הגדול התנא ר"מ ע"ה העיד עליהם שלא כך הוא באומרו לשון כללות כל העוסק בתורה לשמה זוכה לדברי הרבה וכו' ומגלים לו רזי תורה ונעשה כנהר שאינו פוסק והולך וכמעיין המתגבר מאליו בלתי הצטרכו לטרוח ולעיין בה ולהוציא טיפין טיפין של מימי התורה מן הסלע הנה זה יורה שאינו עוסק בתורה לשמה כהלכתה ומי זה האיש אשר לא יזלו עיניו דמעות בראותו המשנה הזאת ורואה חסרונו ופחיתותו:
האמנם אע"פ שלכאורה אפשר לפרש לשון המאמר על אופן זה. עכ"ז דבר קשה מאד מאד לומר וכי בשופטני עסקינן ולא בכללות כל התלמידי חכמים העוסקים בתורה והראיה ע"ז אומרו דרך כללות ואפי' כל אינון דמשתדלי באורייתא כל חסד דעבדי לגרמייהו עבדי ואין לומר דמלת כל היא יתירה ומשבשתא שהרי מקרא דורש וכל חסדו כציץ השדה שלא נאמר וחסדו אלא וכל חסדו לרמוז כי כל הת"ח העוסקים בתורה הנקראת תורת חסד על לשונה הם דומים בחסד ההוא אל ציץ השדה משום דלגרמייהו עבדי אבל ביאור לשון הנז"ל יובן ראשיתו מאחריתו באומרו ויראה ואהבה ע"מ לקב"פ איהי שפחה ותחת שלש רגזה ארץ: