האם מותר לרוץ בשבת בחזירתו מן בית הכנסת?
פורסם: ש' מאי 08, 2021 12:28 am
בשולחן ערוך סי' ש"א מבואר, שמותר לרוץ לביהכנ"ס בשבת ולכל דבר מצוה
ולהלן בסעי' ד' וה', מבואר שלעבור במים התירו לדבר מצוה, בין בהליכה ובין בחזרה, והמקור מסוגי' ביומא, דהתירו סופן משום תחילתן
יש לחקור, אם בהלכה דריצה לבית הכנסת בשבת, יש היתר לרוץ גם בחזרה מביהכנ"ס משום התירו סופן משום תחילתן
וכן יש לחקור אם בהיתר ריצה בשבת, אם יש היתר גם לצרוך 'לשמור פירותיו' לרוץ [כגון שאם לא ירוץ יגיע לו איזה הפסד], כמו שמבואר לענין לעבור במים שהתירו לצורך לשמור פירותיו
והצד הנוטה אצלי לחשוב שאמנם יש היתר לרוץ בחזירתו מבית הכנסת בשבת, משום התירו סופן משום תחילתן, כי באמת יש להבין למה התירו לעבור במים לצורך מצוה והתירו סופן משום תחילתן, שאם לא נתיר לו לא ילך, והא למה לא ילך, ואם משום שחושש שמא לא יוכל לחזור כי יהא אסור לו לעבור במים, אף אם לא יוכל לעבור במים עכ"פ יוכל להקיף, אלא ע"כ דמיירי שאינו יכול להקיף, אם כן קשה דהרי כ' הפמ"ג (א"א סק"ו) דאף בהולך לדבר הרשות אם אי אפשר לו להקיף מותר לעבור במים, אף לדבר הרשות [ולשיטת הפמ"ג החילוק בין דבר מצוה לדבר הרשות הוא רק באופן שיש לו ברירה או להקיף או לעבור במים, שבהולך לדבר מצוה מותר לו לכתחילה לעבור במים ואי"צ להקיף ובהולך לדבר הרשות, אם אפשר לו להקיף אסור לו לעבור במים, אבל באם אי אפשר לו כלל אף לא להקיף, אז אפילו לדבר הרשות מותר לו לעבור במים, עיי"ש היטב. והערוך השולחן חולק ע"ז], וא"כ מה החשש? הא אם לא יוכל לחזור בהקפה יהא מותר לו לעבור במים, כמו שמותר לכל דבר הרשות כשאי אפשר להקיף, אלא ע"כ דמיירי באפשר להקיף, ועכ"ז התירו לו לעבור בחזרה סופן משום תחילתן, כי לא ירצה לילך לפי שלא יוכל לחזור במהירות בהעברה במים, אלא ע"י הקפה, ויאריך עליו הדרך בחזרה, ואם נימא כן, לכאורה גם בריצה לבית הכנסת נתיר לו בחזרה, משום התירו סופן משום תחילתן, שאם לא נתיר לו לרוץ בחזרה אלא שילך באיטיות, ימנע עצמו גם מהליכה
ולהלן בסעי' ד' וה', מבואר שלעבור במים התירו לדבר מצוה, בין בהליכה ובין בחזרה, והמקור מסוגי' ביומא, דהתירו סופן משום תחילתן
יש לחקור, אם בהלכה דריצה לבית הכנסת בשבת, יש היתר לרוץ גם בחזרה מביהכנ"ס משום התירו סופן משום תחילתן
וכן יש לחקור אם בהיתר ריצה בשבת, אם יש היתר גם לצרוך 'לשמור פירותיו' לרוץ [כגון שאם לא ירוץ יגיע לו איזה הפסד], כמו שמבואר לענין לעבור במים שהתירו לצורך לשמור פירותיו
והצד הנוטה אצלי לחשוב שאמנם יש היתר לרוץ בחזירתו מבית הכנסת בשבת, משום התירו סופן משום תחילתן, כי באמת יש להבין למה התירו לעבור במים לצורך מצוה והתירו סופן משום תחילתן, שאם לא נתיר לו לא ילך, והא למה לא ילך, ואם משום שחושש שמא לא יוכל לחזור כי יהא אסור לו לעבור במים, אף אם לא יוכל לעבור במים עכ"פ יוכל להקיף, אלא ע"כ דמיירי שאינו יכול להקיף, אם כן קשה דהרי כ' הפמ"ג (א"א סק"ו) דאף בהולך לדבר הרשות אם אי אפשר לו להקיף מותר לעבור במים, אף לדבר הרשות [ולשיטת הפמ"ג החילוק בין דבר מצוה לדבר הרשות הוא רק באופן שיש לו ברירה או להקיף או לעבור במים, שבהולך לדבר מצוה מותר לו לכתחילה לעבור במים ואי"צ להקיף ובהולך לדבר הרשות, אם אפשר לו להקיף אסור לו לעבור במים, אבל באם אי אפשר לו כלל אף לא להקיף, אז אפילו לדבר הרשות מותר לו לעבור במים, עיי"ש היטב. והערוך השולחן חולק ע"ז], וא"כ מה החשש? הא אם לא יוכל לחזור בהקפה יהא מותר לו לעבור במים, כמו שמותר לכל דבר הרשות כשאי אפשר להקיף, אלא ע"כ דמיירי באפשר להקיף, ועכ"ז התירו לו לעבור בחזרה סופן משום תחילתן, כי לא ירצה לילך לפי שלא יוכל לחזור במהירות בהעברה במים, אלא ע"י הקפה, ויאריך עליו הדרך בחזרה, ואם נימא כן, לכאורה גם בריצה לבית הכנסת נתיר לו בחזרה, משום התירו סופן משום תחילתן, שאם לא נתיר לו לרוץ בחזרה אלא שילך באיטיות, ימנע עצמו גם מהליכה