עמוד 1 מתוך 1

ספק ביזוי לכהן ספק

פורסם: ו' אפריל 30, 2021 2:14 pm
על ידי אליהו בן עמרם
אם נימא שיש איסור מיוחד לחרף ולבזות כהן (בייחוד בעקבות מה שראיתי בשם הריב"ש בס' צ"ד שמחרף כהן ראוי לעונש גדול יותר מחירוף אדם רגיל),
נסתפקתי:
ישראל שהתקוטט עם כהן בימינו עד שחירפו וביזהו, ובמה חירפו?
אמר לו הישראל לכהן: הרי בכלל אינך כהן בוודאי אלא רק ספק כהן (ואותו ישראל בוודאי צודק בימינו אנו)
מה הדין:
מצד אחד, הרי על הצד שהוא כהן, הרי הישראל ביזה כהן, שאמר לו שיש צד שאינו כהן.
מצד שני, הרי באמת אין הכהן - כהן בוודאי אלא רק ספק, וזה בדיוק מה שאמר לו הישראל, שאם הינך כהן, הלא אמרתי שאתה כהן, ואם אינך כהן, הלא אינך כהן.

Re: ספק ביזוי לכהן ספק

פורסם: א' מאי 02, 2021 9:36 am
על ידי כדכד
אם הנחת היסוד של השאלה, שכל כהן בימינו הוא רק ספק כהן מאז איה ביזוי יש בלומר את זה?
אמנם, הנחת השאלה אינה מובנת לכאורה שהרי הכהן מברך על ברכת כהנים ואם היה ספק - כיצד מברך? אלא שהוא מוחזק ו"מוחזק" אינו ספק

Re: ספק ביזוי לכהן ספק

פורסם: א' מאי 02, 2021 12:08 pm
על ידי אליהו בן עמרם
כדכד כתב:אם הנחת היסוד של השאלה, שכל כהן בימינו הוא רק ספק כהן מאז איה ביזוי יש בלומר את זה?
אמנם, הנחת השאלה אינה מובנת לכאורה שהרי הכהן מברך על ברכת כהנים ואם היה ספק - כיצד מברך? אלא שהוא מוחזק ו"מוחזק" אינו ספק


א. כל השאלה לפי הסוברים שלמרות הכל, כהנים בזמן הזה - אינם אלא ספק.
והדברים ארוכים. ראה נא לדוגמא בדברי הש"ך יו"ד סי' שכ"ב סק"ט: "אין נוהגין לתת חלה כלל לקטן משום דלא מחזקינן בזמן הזה בכהן ודאי"
ב. מן הראוי גם להזכיר דברי החפץ חיים זצ"ל בפתיחה, בענין ביטול מצות עשה של "וקדשתו" שיש בדיבור לשון הרע על כהנים. וראה שם ראיותיו, שצריך לכבד את הכהנים ולא לבזותם.
ג. באור צד אחד בספק הנ"ל, שיש בכך ביזוי לכהן ויהיה אסור, שהרי על הצד שהוא כהן, אם אומרים לו שיש אפשרות שאיננו כהן, והוא בעצם לא ראוי לכל הכבוד שנותנים לו, הרי מתבזה בזה. (לכאורה דומה למה, שלא מבזים גר בגלל עברו).

Re: ספק ביזוי לכהן ספק

פורסם: ב' מאי 03, 2021 12:30 pm
על ידי כדכד
מה זה קשור?
גר ודאי היה גוי ועכשו הוא יהודי
להזכיר את עברו זה פוגע בו ומבזה אותו למרות הנכונות
כך גם לומר לבעל תשובה זכור מעשיך הראשונים

גם הדברים כשלעצמם, לומר למישהו שהיה גוי או שהיה רשע זה פוגע

לעומת זאת, האדם הזה הוא ספק כהן ספק ישראל - מה מבזה את הצד הראשון בלומר שיש גם צד שני?