עמוד 1 מתוך 1

באלו ערים דרו שישים ריבוא בתקופת הראשונים?

פורסם: ד' אפריל 21, 2021 11:36 am
על ידי סופר-סתם
הלום ראיתי: "הטעם שהראשונים לא התייחסו לדין עירוב בעיר שדרים בה שישים ריבוא בני אדם, הוא משום שלא היה בתקופתם ערים כאלו".

ויש לברר שני דברים: א. האם אכן לא מצאנו התייחסות בראשונים? ב. האם העובדה ההיסטורית אכן נכונה?

Re: אלו ערים דרו בהם שישים ריבוא בתקופת הראשונים?

פורסם: ד' אפריל 21, 2021 2:35 pm
על ידי יבנה
לפי הטבלאות האלו https://en.wikipedia.org/wiki/Historica ... nity_sizes מלבד בסין לא היו ערים בכאלו גודל.
להאמור כאן העיר הכי גדולה שגרו שם יהודים היה בו 300,000 אנשים.

Re: אלו ערים דרו בהם שישים ריבוא בתקופת הראשונים?

פורסם: ד' אפריל 21, 2021 4:21 pm
על ידי סופר-סתם
יבנה כתב:לפי הטבלאות האלו https://en.wikipedia.org/wiki/Historica ... nity_sizes מלבד בסין לא היו ערים בכאלו גודל.
להאמור כאן העיר הכי גדולה שגרו שם יהודים היה בו 300,000 אנשים.

תודה על ההפניה לא חשבתי לעיין בויקיפדיה באנגלית.
אכן רק בסין כמו שכתבת, אבל באחת מהערים המוזכרות שם היו יהודים באותה תקופה.
קאיפנג
יהדות קאיפנג

Re: אלו ערים דרו בהם שישים ריבוא בתקופת הראשונים?

פורסם: ה' אפריל 22, 2021 2:00 pm
על ידי חגי פאהן
סופר-סתם כתב:א. האם אכן לא מצאנו התייחסות בראשונים?

כמדומני שראיתי לא מזמן ספר ישן שעל כריכתו כתוב בצבע זהב: "תלמוד בבלי - מסכת עירובין". פתחתיו, והנה יותר ממאה דפים עתיקים שנכתבו בארץ ישראל ובבבל, מעוטרים בפירוש רש"י מחד גיסא ובעלי התוספות מאידך. המשכתי לדפדף, והנה הרי"ף וכל נושאי כליו והרא"ש והרמב"ם טרחו לבאר את כל המסכת, מתחילתה ועד סופה. אכן ישנה מחלוקת גדולה בראשונים האם ששים ריבוא הוא תנאי לרשות הרבים, אך לא נמנעו אף המחייבים מלבאר את כל דיני המסכת, גם אלה שלדעתם נדירים מאד. (ועצם עובדה זו היא ראיה לצד הפוטר ס' ריבוא, שהרי למה שחז"ל יגזרו כל כך הרבה גזירות לדבר שהוא כל כך נדיר, עד לכדי רוב המסכת?)

Re: אלו ערים דרו בהם שישים ריבוא בתקופת הראשונים?

פורסם: ה' אפריל 22, 2021 2:30 pm
על ידי עליך עיננו
חגי פאהן כתב:
סופר-סתם כתב:א. האם אכן לא מצאנו התייחסות בראשונים?

כמדומני שראיתי לא מזמן ספר ישן שעל כריכתו כתוב בצבע זהב: "תלמוד בבלי - מסכת עירובין". פתחתיו, והנה יותר ממאה דפים עתיקים שנכתבו בארץ ישראל ובבבל, מעוטרים בפירוש רש"י מחד גיסא ובעלי התוספות מאידך. המשכתי לדפדף, והנה הרי"ף וכל נושאי כליו והרא"ש והרמב"ם טרחו לבאר את כל המסכת, מתחילתה ועד סופה. אכן ישנה מחלוקת גדולה בראשונים האם ששים ריבוא הוא תנאי לרשות הרבים, אך לא נמנעו אף המחייבים מלבאר את כל דיני המסכת, גם אלה שלדעתם נדירים מאד. (ועצם עובדה זו היא ראיה לצד הפוטר ס' ריבוא, שהרי למה שחז"ל יגזרו כל כך הרבה גזירות לדבר שהוא כל כך נדיר, עד לכדי רוב המסכת?)

כדברי כב' הוכיח הביאור הלכה בסי' שמה'

Re: אלו ערים דרו בהם שישים ריבוא בתקופת הראשונים?

פורסם: ש' אפריל 24, 2021 9:45 pm
על ידי יואל שילה
ועל זה השיב הבית אפרים שחז"ל רצו לייקר את השבת בעינינו - שאפילו בגלל חשש כל כך נדיר - גזרו על כולם את כל הגזירות הללו [כוונתו לאיסור שופר ולולב בשבת].

אגב, בני נ"י העיר שלגבי נינוה כתוב 'הָעִיר הַגְּדוֹלָה אֲשֶׁר יֶשׁ בָּהּ הַרְבֵּה מִשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה רִבּוֹ אָדָם', וכי תתמה מה 'העיר הגדולה' בזה - יש לזכור שלא בנו אז לגובה, אלא כמעט כולם היו צמודי קרקע, וממילא העיר התפרסה על שטח עצום של 'וְנִינְוֵה הָיְתָה עִיר גְּדוֹלָה לֵאלֹהִים מַהֲלַךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים'.

Re: אלו ערים דרו בהם שישים ריבוא בתקופת הראשונים?

פורסם: ו' אפריל 30, 2021 4:48 pm
על ידי לענין
ראה בועז הוטרר, עירוב החצירות, עמ' 77 הע' 62.

Re: אלו ערים דרו בהם שישים ריבוא בתקופת הראשונים?

פורסם: ב' מאי 03, 2021 12:50 pm
על ידי מלבב
יואל שילה כתב:ועל זה השיב הבית אפרים שחז"ל רצו לייקר את השבת בעינינו - שאפילו בגלל חשש כל כך נדיר - גזרו על כולם את כל הגזירות הללו [כוונתו לאיסור שופר ולולב בשבת].

אגב, בני נ"י העיר שלגבי נינוה כתוב 'הָעִיר הַגְּדוֹלָה אֲשֶׁר יֶשׁ בָּהּ הַרְבֵּה מִשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה רִבּוֹ אָדָם', וכי תתמה מה 'העיר הגדולה' בזה - יש לזכור שלא בנו אז לגובה, אלא כמעט כולם היו צמודי קרקע, וממילא העיר התפרסה על שטח עצום של 'וְנִינְוֵה הָיְתָה עִיר גְּדוֹלָה לֵאלֹהִים מַהֲלַךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים'.

לא צריך להגיע לזה, עולי הרגל שבאו במיליונים מכל קצוות הארץ, חלקם באו כבר לפני סוכות ובראש השנה היו כבר על הדרך שלפעמים בזמן עלייה לרגל יתכן שהיו בה ששים ריבוא ביום אחד שזה הגדרת רשות הרבים כפי שכתב הבית אפרים, לכן זה לא גזירה רחוקה.

Re: אלו ערים דרו בהם שישים ריבוא בתקופת הראשונים?

פורסם: ב' מאי 03, 2021 1:16 pm
על ידי סופר-סתם
מלבב כתב:
יואל שילה כתב:ועל זה השיב הבית אפרים שחז"ל רצו לייקר את השבת בעינינו - שאפילו בגלל חשש כל כך נדיר - גזרו על כולם את כל הגזירות הללו [כוונתו לאיסור שופר ולולב בשבת].

אגב, בני נ"י העיר שלגבי נינוה כתוב 'הָעִיר הַגְּדוֹלָה אֲשֶׁר יֶשׁ בָּהּ הַרְבֵּה מִשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה רִבּוֹ אָדָם', וכי תתמה מה 'העיר הגדולה' בזה - יש לזכור שלא בנו אז לגובה, אלא כמעט כולם היו צמודי קרקע, וממילא העיר התפרסה על שטח עצום של 'וְנִינְוֵה הָיְתָה עִיר גְּדוֹלָה לֵאלֹהִים מַהֲלַךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים'.

לא צריך להגיע לזה, עולי הרגל שבאו במיליונים מכל קצוות הארץ, חלקם באו כבר לפני סוכות ובראש השנה היו כבר על הדרך שלפעמים בזמן עלייה לרגל יתכן שהיו בה ששים ריבוא ביום אחד שזה הגדרת רשות הרבים כפי שכתב הבית אפרים, לכן זה לא גזירה רחוקה.

אין אנו יודעים כיצד נהגו אז בענין העירוב, אבל לאחר שחרבה עירנו ושמם בית מקדשינו, כנראה לא היה מקום קיבוץ אנשים כה גדול.
חגי פאהן כתב:
סופר-סתם כתב:א. האם אכן לא מצאנו התייחסות בראשונים?

כמדומני שראיתי לא מזמן ספר ישן שעל כריכתו כתוב בצבע זהב: "תלמוד בבלי - מסכת עירובין". פתחתיו, והנה יותר ממאה דפים עתיקים שנכתבו בארץ ישראל ובבבל, מעוטרים בפירוש רש"י מחד גיסא ובעלי התוספות מאידך. המשכתי לדפדף, והנה הרי"ף וכל נושאי כליו והרא"ש והרמב"ם טרחו לבאר את כל המסכת, מתחילתה ועד סופה. אכן ישנה מחלוקת גדולה בראשונים האם ששים ריבוא הוא תנאי לרשות הרבים, אך לא נמנעו אף המחייבים מלבאר את כל דיני המסכת, גם אלה שלדעתם נדירים מאד. (ועצם עובדה זו היא ראיה לצד הפוטר ס' ריבוא, שהרי למה שחז"ל יגזרו כל כך הרבה גזירות לדבר שהוא כל כך נדיר, עד לכדי רוב המסכת?)

הרב חגי היקר, השאלה היא האם יש דרך לערב רשות הרבים, והיא אחת השאלות העומדות במרכז הפולמוס בבורו פארק ובשאר מקומות.

Re: אלו ערים דרו בהם שישים ריבוא בתקופת הראשונים?

פורסם: ב' מאי 03, 2021 1:55 pm
על ידי סופר-סתם
לענין כתב:ראה בועז הוטרר, עירוב החצירות, עמ' 77 הע' 62.

יישר כח, לא רק הערה אלא הנאמר שם, ובהמשך לגבי שיטות הראשונים.
עירוב החצירות - בועז הוטרר