עמוד 1 מתוך 1

צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

פורסם: ג' אפריל 20, 2021 2:13 am
על ידי איקטורין
המשלים למניין - כגון במנחה, תשעה מתפללים ואחד כבר התפלל, נמצא עמהם בקדיש שלאחר אשרי ובחזרת הש"ץ עד לאחר קדיש תתקבל וכמבואר בסי' נה מ"ב ס"ק י"ב.
האם יש עניין שגם כשהתשעה מתפללים את תפילת הלחש העשירי יהיה עימם, או שיכול הוא לצאת ולחזור לחזרת הש"ץ?

Re: צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

פורסם: ג' אפריל 20, 2021 10:20 am
על ידי כדכד
אם אין עשרה אז אין מנין
אמנם הם יכולים להמשיך התפלה כי התחילוה במנין אבל לכתחילה אסור לצאת ולהשירם בלי מנין. בזכרוני מבואר כן בשו"ע

Re: צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

פורסם: ג' אפריל 20, 2021 2:28 pm
על ידי לבי במערב
ראה שו"ע אדה"ז סי' נה ס"(ג־)ד.

Re: צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

פורסם: ג' אפריל 20, 2021 3:15 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:אם אין עשרה אז אין מנין
אמנם הם יכולים להמשיך התפלה כי התחילוה במנין אבל לכתחילה אסור לצאת ולהשירם בלי מנין. בזכרוני מבואר כן בשו"ע

לבי במערב כתב:ראה שו"ע אדה"ז סי' נה ס"(ג־)ד.
לא עניתם על מה שהוא שאל: האם צריכים מנין בשעת תפילת הלחש?

Re: צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

פורסם: ג' אפריל 20, 2021 4:40 pm
על ידי לבי במערב
עניתי (הוא בכ"ש מדערבית).

Re: צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

פורסם: ג' אפריל 20, 2021 5:00 pm
על ידי כדכד
עניתי שלכתחילה אסור לו לצאת ולהשאירם בלי מנין
לא הבנתי למה נכתב שלא עניתי

Re: צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

פורסם: ג' אפריל 20, 2021 8:45 pm
על ידי עזריאל ברגר
לבי במערב כתב:עניתי (הוא בכ"ש מדערבית).

כדכד כתב:עניתי שלכתחילה אסור לו לצאת ולהשאירם בלי מנין
לא הבנתי למה נכתב שלא עניתי

כתבתם על דיני מנין מצומצם שאסור לצאת באמצע הדבר שבקדושה, אבל אם יצאו - ממשיכים הציבור.
לא ראיתי כלל בדבריכם שדיברתם על השאלה האם תפילת הלחש של הציבור היא "דבר שבקדושה".

Re: צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

פורסם: ג' אפריל 20, 2021 8:47 pm
על ידי עזריאל ברגר
לבי במערב כתב:עניתי (הוא בכ"ש מדערבית).

לגבי תפילת ערבית אכן אדה"ז כותב שם שאם היו עשרה בתחילת תפילת הלחש - זה מספיק כדי להגיד קדיש תתקבל אחריה.
אמנם ה"כל-שכן" איננו ברור, כי מכיוון שלחזרת הש"ץ צריכים תשעה עונים בתחילתה - הרי שהיא "דבר שבקדושה" בפ"ע ואיננה נגררת לגמרי אחרי תפילת הלחש.

אבל עכ"פ ראינו מדבריו שיש משמעות לכך שתפילת הלחש תהיה בציבור.

Re: צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

פורסם: ג' אפריל 20, 2021 8:59 pm
על ידי לבי במערב
לא ידוע לי כרגע על מקור מפורש אודות הצרכת עשרה לתפלת לחש, מלבד מה שציינתי.

בפשטות, נצרך קיומו של ציבור בתפלת־הלחש, אף אם לא נחשיבה כ'דבר שבקדושה' עצמו - כדי שיתחייבו אחרי' בחזרת הש"ץ. וכלשון כ"ק אדה"ז נ"ע (ר"ס קכד): "לְאַחַר שֶׁסִּיְּמוּ הַצִּבּוּר תְּפִלָּתָם" (וכ"ה בכל הענין שם - "וּמָצָא צִבּוּר שֶׁהִתְפַּלְלוּ בְּלַחַשׁ", "קָהָל שֶׁהִתְפַּלְלוּ בְּלַחַשׁ").

Re: צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

פורסם: ג' אפריל 20, 2021 9:26 pm
על ידי באר בשדה
יעוי' בפסק"ת סי' סט אות א (אופנים ה־ו).

Re: צירוף עשירי שכבר התפלל - נוכחותו בשעת תפילת הלחש

פורסם: ד' אפריל 21, 2021 12:13 pm
על ידי כדכד
עזריאל ברגר כתב:
לבי במערב כתב:עניתי (הוא בכ"ש מדערבית).

כדכד כתב:עניתי שלכתחילה אסור לו לצאת ולהשאירם בלי מנין
לא הבנתי למה נכתב שלא עניתי

כתבתם על דיני מנין מצומצם שאסור לצאת באמצע הדבר שבקדושה, אבל אם יצאו - ממשיכים הציבור.
לא ראיתי כלל בדבריכם שדיברתם על השאלה האם תפילת הלחש של הציבור היא "דבר שבקדושה".

לא הבנתי שהיתה על זה שאלה בכלל
ברור שיש צורך בעשרה לתפלת לחש כדי להגדירה כתפלתה במנין כמפורש בפוסקים
לכן חשבתי שהשאלה היא אם מספיק שיש עשרה בתחילת התפלה או שצריך בכולה ועל כך כתבתי מה שכתבתי