עמוד 1 מתוך 1

הצלת עצמו באמירת 'אני גוי'

פורסם: א' אפריל 04, 2021 10:46 pm
על ידי עקביה
שולחן ערוך יורה דעה הלכות עבודת כוכבים סימן קנז סעיף ב
אסור לאדם לומר שהוא עובד כוכבים כדי שלא יהרגוהו וכו'.

בדרך כלל כאשר כתוב בספרים 'עובד כוכבים' או עכו"ם הרי זה מעשה ידי הצנזורה (נוצרית או יהודית), אבל במקור היה כתוב גוי.

אני תוהה לגבי הלכה זו. נ"ל שכאן 'עובד כוכבים' בדווקא, ולא גוי.

מקור הלכה זו בדברי הרא"ש:
רא"ש מסכת עבודה זרה פרק ב סימן ד
ירושלמי (פ"ב ה"א) "יכולה האשה להטמין עצמה ולומר עובדת כוכבים היא, והאיש אינו יכול להטמין עצמו". אין לדקדק מכאן שיהא מותר לישראל לומר עובד כוכבים הוא כדי שלא יהרגוהו. דודאי כופר בעיקר הוא. דכיון שרוצין להורגו אם לא יהפוך לדתם ויהיה עובד כוכבים כמותם, ודאי כשאומר עובד כוכבים הוא הודה לדתם וקבל עליו אלוה שלהן. וההיא דירושלמי ה"פ ותיפוק ליה משום שפיכות דמים ומשני מילתא דפסיקא נקט דאפשר דזימנין דליכא שפיכות דמים אי אמרה עובדת כוכבים אני. ולא שיהא מותר לעשות כן. ולהכי נקט טעמא דעריות דאפי' אם תאמר עובדת כוכבים היא יבואו עליה. וההיא דפ"ק (דף יז ב) דר"א בן פרטא דכפר שלא שנה ושלא נסמך. אין זה כופר בעיקר דהרבה יהודים יש שלא למדו ושלא נסמכו:

וכי כאשר הוא אומר שהוא גוי, כלומר שלא נולד לאמא יהודיה, כפר בעיקר והודה לאיזושהי דת?

לכן נ"ל שלשון 'עובד כוכבים' שברא"ש ובשו"ע דווקא. כלומר מדובר שהגויים מחפשים להרוג את כל מי שאינו מודה שהוא עובד ע"ז כמותם, ובזה אסור להודות, אלא ייהרג ואל יודה לדתם.

אבל כאשר הם מחפשים להרוג יהודים, ודי לומר 'אני גוי' כדי להינצל, לכאורה הוא מותר לכתחילה.

מה דעתכם?

Re: הצלת עצמו באמירת 'אני גוי'

פורסם: ב' אפריל 05, 2021 12:19 am
על ידי עושה חדשות
אפשר לומר אולי שבסתמא אמירת "אני גוי" מתפרשת שאינו מאמין באלוהי ישראל,
אבל עדיין יש להתיר באופן שיאמר להדיא הריני מאמין בה' ובתורתו אלא שנולדתי לאם גויה.

Re: הצלת עצמו באמירת 'אני גוי'

פורסם: ב' אפריל 05, 2021 12:25 am
על ידי עקביה
עושה חדשות כתב:אפשר לומר אולי שבסתמא אמירת "אני גוי" מתפרשת שאינו מאמין באלוהי ישראל,

מדוע? גם אם ע"פ רוב גויים אינם מאמינים באלוקי ישראל, אין בלשון זו בעיה יותר מאשר בלשון דו-משמעית המותרת, כמבואר בהמשך השו"ע.
עושה חדשות כתב:אבל עדיין יש להתיר באופן שיאמר להדיא הריני מאמין בה' ובתורתו אלא שנולדתי לאם גויה.

כך יאמר מי שמחפש צרות. לא מי שמחפש להינצל.

Re: הצלת עצמו באמירת 'אני גוי'

פורסם: ב' אפריל 05, 2021 12:40 am
על ידי יבנה
מצורף הרא"ש מהדורת ונציה רפ"א-רפ"ג שכתוב בו לשון גוי. וכן נמצא גם בירו' מהדורת האקדמיה ללשון העברית ע"פ כ"י ליידן, וכן נמצא בשו"ע מהדורת מכון ירושלים.
ע"ע באלו http://shaalvim.co.il/torah/maayan-arti ... %E0&id=455 וכן ב https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... kzPoNVfRPd

Re: הצלת עצמו באמירת 'אני גוי'

פורסם: ב' אפריל 05, 2021 12:57 am
על ידי עקביה
יבנה כתב:מצורף הרא"ש מהדורת ונציה רפ"א-רפ"ג שכתוב בו לשון גוי. וכן נמצא גם בירו' מהדורת האקדמיה ללשון העברית ע"פ כ"י ליידן, וכן נמצא בשו"ע מהדורת מכון ירושלים.
ע"ע באלו http://shaalvim.co.il/torah/maayan-arti ... %E0&id=455 וכן ב https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... kzPoNVfRPd

יישר כח!

אם כן נפלו דבריי בבירא.
אבל לכאורה לחומר הקושיה י"ל כמ"ש הרב יחזקאל יעקבסון במאמר שב"המעין", ולכך בעצם כיוונתי גם אני.

נ.ב. בקישור השני לא נפתח לי כלום.

Re: הצלת עצמו באמירת 'אני גוי'

פורסם: ב' אפריל 05, 2021 12:59 am
על ידי יבנה
עקביה כתב:
נ.ב. בקישור השני לא נפתח לי כלום.

Re: הצלת עצמו באמירת 'אני גוי'

פורסם: ב' אפריל 05, 2021 1:09 am
על ידי עליך עיננו
בפשטות אם מחפשים להרוג דוקא יהודי זה מחמת הדת ולא משהו אחר א"כ שאומר אני גוי מתכון לדת של העכו"מ לא כן?
בכל אופן גם מה שהרמ"א התיר שם זה רק שיש משמעות לשתי פנים בכוונתו,ואם זה ספק אז אסור (ודאי לא לכתחילה)

Re: הצלת עצמו באמירת 'אני גוי'

פורסם: ב' אפריל 05, 2021 1:21 am
על ידי יבנה
ע"ע כאן http://upload.kipa.co.il/media-upload/n ... 133354.pdf מעמ' 167 שהאריך בזה, ולדבריו ר' אלישיב פסק שבזמנינו מותר לומר כן.

Re: הצלת עצמו באמירת 'אני גוי'

פורסם: ב' אפריל 05, 2021 8:00 am
על ידי עקביה
יבנה כתב:
עקביה כתב:
נ.ב. בקישור השני לא נפתח לי כלום.

תודה רבה!

Re: הצלת עצמו באמירת 'אני גוי'

פורסם: ב' אפריל 05, 2021 8:35 am
על ידי עקביה
עליך עיננו כתב:בפשטות אם מחפשים להרוג דוקא יהודי זה מחמת הדת ולא משהו אחר א"כ שאומר אני גוי מתכון לדת של העכו"מ לא כן?

ודאי שהשנאה שלהם מגיעה מחמת הדת (אצל הנוצרים הדתיים כפי שהיה פעם. לא אצל הנאצים ימ"ש), אבל כשאומר אני גוי, אם די להם בכך שלא נולד יהודי ואינם דורשים כלום מעבר לכך, בפשטות אין כאן כוונה לאמונה בדתם.

אבל אפשר שבמציאות שהכיר הרא"ש כן הייתה הודאה בדתם גם באמירת אני גוי.