עמוד 1 מתוך 1
כיבוס בחול המועד
פורסם: א' אפריל 04, 2021 1:19 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
מה משנתו האחרונה של הנאמ"ן בענין כיבוס בחוה"מ?
Re: כיבוס בחול המועד
פורסם: א' אפריל 04, 2021 9:08 pm
על ידי עובר ושב
הרב מאזוז כתב באור תורה (מרחשון תשע"ד סי' כד): "בזמננו שמשתמשים במכונת כביסה, 'הך הכפתור וירעשו הספים' (עמוס ט, א), והכל נעשה ממילא, אין טעם לגזירה זו... לגבי כיבוס שהותרו מן הכלל בגדי קטנים, נראה דמותר להניח יחד אִתם במכונת כביסה בגדי גדולים שהצטברו במשך החג, דנר לאחד נר למאה... ומכל מקום לא רציתי לפרסם זה בחדש תשרי שלא יסמכו עלי הקוראים עד שיסכימו חכמי הדור, כי מיראי הוראה אנכי, ואם לא הסכימו, יהיו דברי להלכה ולא למעשה עד שיבא מורה צדק". ועיין במה שכתבו חתנו הרב דקל כהן (אור תורה טבת תשע"ד סי' ל"ט) והרב אביה שמריה חדוק (אור תורה אדר א' תשע"ד סי' ס"ט) לחזק דבריו ולבסס את ההיתר.
אבל בגליון בית נאמן (כ' תשרי תשע"ז) אמר הרב מאזוז: "אמרתי שאפשר לצרף בגדי גדולים יחד עם בגדי קטנים ולכבס הכל ביחד, ולמשל אם המכונה יכולה להכיל חמשה קילו, אז תשים ארבעה קילו בגדי קטנים ותוסיף עוד קילו בגדי גדולים, ו"נר לאחד נר למאה". וגם זה לא התרתי אלא רק בגדים פנימיים שצריכים להחליף אותם הרבה מאד (ולפעמים מי שמזיע הרבה צריך להחליף פעמיים ביום). וגם בלא"ה יש מתירים לכבס אותם לכתחילה אפילו של גדולים, ולכן אם תכבס אותם ביחד עם בגדי קטנים אין שום בעיה. ואחרי הכביסה אם תייבש אותם במכונת ייבוש הנה מה טוב, כי אז אף אחד אינו רואה וזה בסדר. אבל אם אתה תולה אותם לייבוש בחוץ, אז תתלה אותם זה על יד זה, בגדי הגדולים ליד בגדי הקטנים, וככה יידעו שהם ביחד, ובא זה ולימד על זה".
Re: כיבוס בחול המועד
פורסם: א' אוגוסט 13, 2023 1:05 am
על ידי מן הדרום
היוצא לדרך במוצאי שמחת תורה
האם יש איזה צד להתיר לו לכבס לפני החג?
Re: כיבוס בחול המועד
פורסם: א' אוגוסט 13, 2023 12:10 pm
על ידי פלוריש
כשיצא המאמר בשנת תשע"ד שאלתי את הגר"ד ליאור האם הוא מצטרף להיתר של הנאמ"ן, ואמר לי שלא, כי האיסור לכבס אינו קשור לטורח (שהשתנה בימינו) אלא כדי שלא ישאירו את המלאכה בכוונה למועד
Re: כיבוס בחול המועד
פורסם: א' אוגוסט 13, 2023 7:06 pm
על ידי כולל יונגערמאן
אם כבר לוקחים בחשבון תנאי זמנינו, אז ממילא אין לחשוש לכך כי בוודאי כובסים הכל מלפני המועד אלא שכבר יש צורך לחזור ולכבס כי בזמנינו מחליפים כל יום (והשאלה באמת דומה להיתר ר"ת לגלח למי שכבר גילח מלפני המועד, וכידוע הנוב"י סומך על זה בשעת הצורך אך האחרונים חולקים)
אכן, מי שבפירוש כיוון מלאכתו למועד הלא ממילא אסור אפילו במלאכות המותרות ולא רק בכיבוס