עמוד 1 מתוך 1
הכנת בקבוק לתינוק מוצ"ש ביה"ש
פורסם: א' מרץ 21, 2021 12:15 am
על ידי תוכן
לכאורה נראה ברור שאסור להכין בקבוק לתינוק בשבת, אם הולך לישון רק אחרי יציאת השבת. לפי זה יש להסתפק, אם מותר להכין לו בקבוק בין השמשות אפילו כשהוא הולך לישון מיד, דאפשר כשמכינים לו עדיין שבת הוא, וכשהולך לישון כבר מוצ"ש.
אותו שאלה יש לכאורה בלשים אותו בפיג'מה...
אז מה העולם נוהגים?
Re: הכנת בקבוק לתינוק מוצ"ש ביה"ש
פורסם: א' מרץ 21, 2021 1:39 am
על ידי הבאר ההיא
וכן הקשיתי בילדותי הלומד בספר איך יהפוך את הדף אולי בשעה שהפך היה יום ועד שיספיק לעיין בדף הבא כבר יהיה לילה ונמצא שהכין משבת לחול.
ואם תרצה הסבר בשפה הלכתית/למדנית אולי אפ"ל כך, כל דבר שהשימוש בו תכוף להכנתו אינו בגדר "מכין", "מכין" משבת לחול פירושו שהופך את השבת להיות זמן שעוסקים בו בהכנה ליום אחר וזה זילותא דשבתא וזה שייך דוקא שמכין דבר עכשיו למרות שלא משתמש בו מיד, אבל מה שמשתמש מיד זה צורת החיים הרגילה ולא הפך את השבת לזמן של הכנה לחול.
Re: הכנת בקבוק לתינוק מוצ"ש ביה"ש
פורסם: א' מרץ 21, 2021 9:56 am
על ידי יוסף משה
הגרשז"א התיר להכין משבת לתוספת שבת (מנחת שלמה ח"ב סי' לה סע' ח"ב אות י):
מותר להניח כלים מיוחדים למים אחרונים על השולחן בסעודה שלישית אף שמברכים לאחר זמן, דהרי מכינים "קומפעט" ביום אף שיודע ודאי שזה עומד להאכל בלילה, וגם קולפים ובוררים אוכל מתוך פסולת בשבת כדי לאכול בלילה, וע"כ דהואיל וקעביד רק הכנה דרכנן שפיר מותר משבת לתוספת שבת שמברך ואומר "ביום השבת הגדול הזה".
Re: הכנת בקבוק לתינוק מוצ"ש ביה"ש
פורסם: א' מרץ 21, 2021 10:47 am
על ידי תוכן
הבאר ההיא כתב:וכן הקשיתי בילדותי הלומד בספר איך יהפוך את הדף אולי בשעה שהפך היה יום ועד שיספיק לעיין בדף הבא כבר יהיה לילה ונמצא שהכין משבת לחול.
ואם תרצה הסבר בשפה הלכתית/למדנית אולי אפ"ל כך, כל דבר שהשימוש בו תכוף להכנתו אינו בגדר "מכין", "מכין" משבת לחול פירושו שהופך את השבת להיות זמן שעוסקים בו בהכנה ליום אחר וזה זילותא דשבתא וזה שייך דוקא שמכין דבר עכשיו למרות שלא משתמש בו מיד, אבל מה שמשתמש מיד זה צורת החיים הרגילה ולא הפך את השבת לזמן של הכנה לחול.
בבריסק הקפידו לא לעשן בבין השמשות של יו"ט, כיון שאפשר שבזמן שהוא מבעיר זה שבת, ובזמן ששואף את העשן לריאותיו זה מוצ"ש. וא"כ ה"ה כאן.
Re: הכנת בקבוק לתינוק מוצ"ש ביה"ש
פורסם: א' מרץ 21, 2021 10:48 am
על ידי תוכן
יוסף משה כתב:הגרשז"א התיר להכין משבת לתוספת שבת (מנחת שלמה ח"ב סי' לה סע' ח"ב אות י):
מותר להניח כלים מיוחדים למים אחרונים על השולחן בסעודה שלישית אף שמברכים לאחר זמן, דהרי מכינים "קומפעט" ביום אף שיודע ודאי שזה עומד להאכל בלילה, וגם קולפים ובוררים אוכל מתוך פסולת בשבת כדי לאכול בלילה, וע"כ דהואיל וקעביד רק הכנה דרכנן שפיר מותר משבת לתוספת שבת שמברך ואומר "ביום השבת הגדול הזה".
לדבריך אם כן, אסור יהיה להכין בקבוק לתינוק אם לא נדע בודאי שהוא הולך לישון תוך תוספת שבת. וכנ"ל לשים אותו בפיג'מה.
Re: הכנת בקבוק לתינוק מוצ"ש ביה"ש
פורסם: א' מרץ 21, 2021 12:10 pm
על ידי יבנה
בכל יום יהיו בעיניך כחדשות...
viewtopic.php?f=17&t=44415&p=656717#p656711תוכן כתב:האם מותר לארגן את הילדים לישון בשבת, לשים אותם בפיג'מה וכיוצא, אם ילכו לישון רק במוצאי שבת?
יבנה כתב:שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ד סימן קה
ג' להלביש ילדים בשבת בבגדים שצריכים לשינה במוצ"ש ובדבר להלביש ילדים הקטנים כשעדיין הוא שבת בגדים שישנים בהם ויודע שקודם הבדלה לא ילכו לישן אם נחשב זה הכנה משבת לחול, הנה כפי שידוע לי רוב הילדים דבני שתים עד בני ארבע ואולי קצת יותר אין חושבין לישן כלל עד אחר איזו זמן שעה או שתים אלא רוצים מתחלה להשתובב ולרוץ בבגדים אלו עד שמתעייפין וישנים, ונמצא שהוא דרך לבישתן בבגדים אלו כשעה ושתים קודם השינה וממילא ליכא איסור דהרי בזמן שעה או שתים קודם הבדלה הוא דרך לבישתן בבגדים אלו לפי מה שנמצא מצבן לענין שינה, אבל אם הוא קודם להזמן שדרך להלבישן בבגדים אלו ורק שהאם רוצה להקדים דשמא לא יהיה לה פנאי, וגם אם אין דרך ילדיה כן אלא הולכין תיכף לישן והאם רוצה להקדים בשביל שעתה יש לה פנאי יש טעם גדול לאסור כמו שאתה כותב, כי איסור ברור קשה לומר בזה כי הרבה פעמים טוב להחליף את בגדיהם שכבר לכלכו אותן וכיון שהוא קרוב לזמן שינה מלבישתן האם בבגדים אלו שזה הא ודאי מותר אף שנמצא שלא תצטרך לעשות זה בלילה, או שהולך בבגדים חמים ולהניח ערום אינה רוצה מלבישה אותו בבגדים אלו שתצטרך להלבישן בעוד זמן קצת דג"כ הוא מותר וכן איכא כיוצא בזה הרבה אופנים ותלוי זה רק בידיעת האם המלבישתן, אם הוא רק כדי שלא תצטרך להלבישן אחר הבדלה יש לאסור.
תוכן כתב:מ"מ יפה! תודה רבה!
צריך לצרף את האמור שם לכאן.
Re: הכנת בקבוק לתינוק מוצ"ש ביה"ש
פורסם: א' מרץ 21, 2021 12:46 pm
על ידי יוסף משה
תוכן כתב:יוסף משה כתב:הגרשז"א התיר להכין משבת לתוספת שבת (מנחת שלמה ח"ב סי' לה סע' ח"ב אות י):
מותר להניח כלים מיוחדים למים אחרונים על השולחן בסעודה שלישית אף שמברכים לאחר זמן, דהרי מכינים "קומפעט" ביום אף שיודע ודאי שזה עומד להאכל בלילה, וגם קולפים ובוררים אוכל מתוך פסולת בשבת כדי לאכול בלילה, וע"כ דהואיל וקעביד רק הכנה דרכנן שפיר מותר משבת לתוספת שבת שמברך ואומר "ביום השבת הגדול הזה".
לדבריך אם כן, אסור יהיה להכין בקבוק לתינוק אם לא נדע בודאי שהוא הולך לישון תוך תוספת שבת. וכנ"ל לשים אותו בפיג'מה.
איפה ראית שצריך לדעת בוודאות שישתמש עם זה ב(תוספת) שבת? מה אם יש סיכוי של תשעים או ששים אחוז שיצטרך את זה בשבת?
Re: הכנת בקבוק לתינוק מוצ"ש ביה"ש
פורסם: א' מרץ 21, 2021 2:46 pm
על ידי הבאר ההיא
תוכן כתב:הבאר ההיא כתב:וכן הקשיתי בילדותי הלומד בספר איך יהפוך את הדף אולי בשעה שהפך היה יום ועד שיספיק לעיין בדף הבא כבר יהיה לילה ונמצא שהכין משבת לחול.
ואם תרצה הסבר בשפה הלכתית/למדנית אולי אפ"ל כך, כל דבר שהשימוש בו תכוף להכנתו אינו בגדר "מכין", "מכין" משבת לחול פירושו שהופך את השבת להיות זמן שעוסקים בו בהכנה ליום אחר וזה זילותא דשבתא וזה שייך דוקא שמכין דבר עכשיו למרות שלא משתמש בו מיד, אבל מה שמשתמש מיד זה צורת החיים הרגילה ולא הפך את השבת לזמן של הכנה לחול.
בבריסק הקפידו לא לעשן בבין השמשות של יו"ט, כיון שאפשר שבזמן שהוא מבעיר זה שבת, ובזמן ששואף את העשן לריאותיו זה מוצ"ש. וא"כ ה"ה כאן.
הסברא שכתבתי נכונה יותר באיסור מכין מאשר בעשיית מלאכה שלא לצורך יו"ט וממילא יש לחלק.