בתבונה"
[size=75]
[quote="דרומי כתב:למען לא תהיה טעות, כדאי לדעת כי הראשון שהתיר בפשיטות כניסת כלב לביהכ"נ היה הגר"מ פיינשטיין באגרות משה ח"א סי' מה.
[/quote]
האגרות משה לא מביא ראיה מהאש שהיתה רבוצה ככלב וטענתו של הגרש"מ היא על הראיה[/size]
[/quote]
כרגיל בכגון דא, ״טענת״ הרש״מ ודעמי׳ אינה ממין הטענה כלל. והדברים שהעתיק - מעולם לא נכתבו.
ובהקדם: הרב כשר ז״ל - נדפס גם בספרו תורה שלמה חט"ו ע' קמז - סבר שאין להכניס כלב הנחי׳ לביהכ״נ, וחיזק דבריו ע״פ דברי החינוך (מ' תקעא) שכתב בטעם איסור הבאת מחיר כלב לבית ה': "שהכלבים ידוע שהם עזי נפש ושמא מתוך חשבו בהן וטבען החזק תחזק נפשו ותקשה ערפו מהנחם על חטאיו כאשר ראוי לו". ועד״ז הביא מכלי יקר תצא כג, יט.
ואף אם מותר להכניס חמור לבית הכנסת, כהוכחת האג״מ או״ח א, מה, מירושלמי מגילה ג, ג - כתב הרב כשר שכלב גרוע מהחמור.
ובמענה אליו - נדפס באגרות קודש יח ע׳ תנה - נזכר בשלילת טעמו של החינוך והכלי יקר מהגמרא ביומא (כא, ב) שבבית שני האש שעל המזבח הייתה רבוצה ככלב ממש. ולפי טעמו של החינוך, "שמא מתוך חשבו בהם ובטבעם תחזק נפשו ויקשה ערפו", כיצד התנוססה בעזרה צורת כלב, הרי הדבר עלול לגרום לאדם להרהר בטבעו השלילי של בעל-החיים! ומכך שלא חששו לזה מוכח שאין בדברים כל איסור.
ולכאורה היה מקום לדחוק את דברי הגמרא הנזכרים לעיל, ולהעמיד שאין הכוונה שהאש הייתה בצורת כלב (בבית שני, או אריה בבית ראשון), אלא מהו אופן רביצת האש, שבבית ראשון האש הייתה רבוצה כאריה, כלומר, האש דלקה באופן שהלהבות היו בגובה אחיד, ולא קפצה ועלתה, וזאת בהתאם לנאמר בתורה (בלק כד, ט) "רבץ כאריה וכלביא מי יקימנו". מה שאין כן בבית שני, אז האש רבצה ככלב שקופץ ומתזז ממקום למקום. אבל אין לפרש כן, שהרי אנו מוצאים שבבית המקדש היו גם צורות ממשיות של אריה וכלב, וכפירוש רש"י (יומא, שם) "גחלת שנפלה מן השמים בימי שלמה... הייתה דומה לארי רובץ". ובזהר (ח"ג. ריא, א) בתקוני זהר תקון כ"א (סב, ב) ועוד, דחמאן דיוקנא דאריה וכלב. עכת״ד בעיבוד קל.
הנה כי כן, שמעולם לא נזכר להוכיח משם להתיר הכנסת כלב. וההיתר יסודו בד׳ האג״מ שמותר להכניס חמור. ורק לטענת הרב כשר שכלב גרע טפי מחמור שמא יחשוב בה, ושלכן נאסר מחיר כלב - הביא באגרות קודש מגמרא שהי׳ צורת כלב ממש בביהמ״ק. וסיים עלה בדרך את״ל: ״ואת״ל - הרי זוהי גם ראי׳ שאין איסור בהבאת כלב לביהכ״נ״.