לענ"ד קושיית פותח האשכול טובה יותר מכל התירוצים שנאמרו כאן עליה.
נ"ל שגם בדברי החינוך על מעקה (מצוה תקמו), להם ציין הרב בבה"מ, אין יישוב לסתירה.
הנה דבריו:
משרשי המצוה, לפי שעם היות השם ברוך הוא משגיח בפרטי בני אדם ויודע כל מעשיהם וכל אשר יקרה להם טוב או רע בגזרתו ובמצותו לפי זכותן או חיובן, וכענין שאמרו זכרונם לברכה [חולין ז' ע"ב] אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה, אף על פי כן צריך האדם לשמור עצמו מן המקרים הנהוגים בעולם, כי האל ברא עולמו ובנאו על יסודות עמודי הטבע, וגזר שיהיה האש שורפת והמים מכבין הלהבה, וכמו כן יחייב הטבע שאם תפול אבן גדולה על ראש איש שתרצץ את מוחו או אם יפול האדם מראש הגג הגבוה לארץ שימות, והוא ברוך הוא חנן גופות בני אדם ויפח באפיו נשמת חיים בעלת דעת לשמור הגוף מכל פגע ונתן שניהם הנפש וגופה בתוך גלגל היסודות והמה ינהגום ויפעלו בם פעולות. ואחר שהאל שעבד גוף האדם לטבע, כי כן חייבה חכמתו, מצד שהוא בעל חומר, ציוהו לשמור מן המקרה, כי הטבע שהוא מסור בידו יעשה פעולתו עליו אם לא ישמר ממנו.
אמנם יחייב הטבע שאם יפול האדם מראש הגג הגבוה לארץ שימות, אבל אם לא נגזר עליו שימות הוא לא יפול, אז מה צורך יש במעקה?
מרש"י על מצות מעקה (דברים כב ח), וביותר מהכלי יקר שם, משמע שהמעקה לא נועד להציל חיי אדם, שהרי מי שלא נגזר עליו למות לא ימות. המעקה לא בא אלא כדי שאותו אחד שנגזר עליו למות בנפילה, לא ימות מראש הגג שלך. הא ותו לא.
------
באשכול אחר ציין הרב צופה-ומביט לפסוק הבא:
יחזקאל פרק לג פסוק ו
וְהַצֹּפֶה כִּי יִרְאֶה אֶת הַחֶרֶב בָּאָה וְלֹא תָקַע בַּשּׁוֹפָר וְהָעָם לֹא נִזְהָר וַתָּבוֹא חֶרֶב וַתִּקַּח מֵהֶם נָפֶשׁ הוּא בַּעֲוֹנוֹ נִלְקָח וְדָמוֹ מִיַּד הַצֹּפֶה אֶדְרֹשׁ:
עבורי זה היה חידוש גדול, מכיון שעד עתה חשבתי שהסתירה בין הגזירה לחריצות [ע"פ דברי הרמב"ן (בראשית לז טו): "הגזרה אמת והחריצות שקר"], כמו זו שהצביע עליה פותח האשכול, נמצאת רק בדברי חז"ל, אבל כאן היא מופיעה בפסוק מפורש.
אותו אדם שמת לא היה נהרג אם לא העוון שלו והגזירה שנגזרה עליו מחמת כן, וא"כ לצופה אין שום חלק במותו, ובכל זאת הקב"ה ידרוש את דמו מיד הצופה. מדוע?
הרד"ק שם מבאר:
ואף על פי שהוא היה חייב כבר, מכל מקום על ידי הצופה מת והוא מתחייב בדמו כיון שלא הזהירו והוא לא ידע מה יהיה נלקח ומי הוא ראוי להלקח והיה לו להזהיר העם בכלל כיון ששמוהו לו צופה ובטחו בו, וכן אמר והאלהים אנה לידו ואעפ"כ חייב השוגג כיון שהיה לו להזהיר, ואמר כי יפול הנופל ממנו, ואמרו רז"ל ראוי היה זה ליפול אלא שמגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה ע"י חייב.
אם אני מבין נכון, העולה מדברי הרד"ק הוא שאמנם הקולר אינו תלוי בצוואר הצופה, אבל היות והוא מעל בתפקידו באופן הנוגע לחיי אדם, כפי שהוא נתפס בעיני הבריות ובעיני הצופה בעצמו, הוא נתבע על הנהרג.
מעניין מאד לראות שאע"פ שהפסוק הזה מפורש למדי, היה מי שפירש אותו באופן אחר.
כך כתב ר"י קרא שם:
הוא בעונו – של צופה שלא הזהירו, נלקח ונהרג.
ודמו הנשפך על יד הצופה שלא הזהירו, הקב״ה ידרש מעמו ונוקם בצופה, שחשוב עליו כמו שהרגו בעצמו.
נראה שר"י קרא לא הסכים לחיות עם הסתירה הזו, ופירש את הפסוק באופן שאינו מכיל סתירה.
------
לגבי הגמ' שמזכיר החינוך הנ"ל (חולין ז:): "ואמר ר' חנינא: אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא א"כ מכריזין עליו מלמעלה".
מה עלי לעשות אם אני רואה מישהו מתקרב אלי עם מקל כדי להכות אותי? האם אני אמור לנסות להתחמק, או למנוע אותו מכך, או שמא זה מעיד על אפיקורסות, שהרי מה שלא נגזר לא יקרה?
לאחר רצח רבין סיפר לי חבר שהמשגיח בישיבתו (אחד המשגיחים החשובים בעולם הישיבות) אמר שיגאל עמיר (המתנקש) הוא אפיקורוס, שכן היה עליו להאמין שאם נגזר על רבין למות כעת הוא ימות בכל מקרה, ואם לא נגזר עליו הוא לא ימות, ולכן אין טעם ללחוץ על הדק האקדח.
מה דעתכם?
------
דברי הגמ' בחולין הנ"ל ראויים לעיון רחב, ואעתיקם כאן:
אין עוד מלבדו - אמר רבי חנינא: ואפילו כשפים.
ההיא איתתא דהות קא מהדרא למישקל עפרא מתותיה כרעיה דרבי חנינא, אמר לה: שקולי, לא מסתייעא מילתיך, אין עוד מלבדו כתיב.
והאמר ר' יוחנן: למה נקרא שמן כשפים? שמכחישין פמליא של מעלה!
שאני ר' חנינא, דנפישא זכותיה.
ואמר ר' חנינא: אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא א"כ מכריזין עליו מלמעלה, שנאמר: מה' מצעדי גבר כוננו, ואדם מה יבין דרכו.
הגמ' מציגה סתירה מפורשת בין דברי ר"ח לדברי ר"י, האם כשפים פועלים אע"פ שלא נגזר שכך יהיה, או לא.
אלה דברי רש"י על דברי רבי יוחנן, בחולין ובסנהדרין (סז:):
כשפים - נוטריקון מכחישים פמליא של מעלה שלא גזרו על אדם זה למות והוא מת על ידי כשפים.
כשפים - נוטריקון כחש פמליא של מעלה, שעל מי שנגזר לחיות ממיתין.
ואלה דברי רש"י על דברי רבי חנינא, כאן ושם:
אפילו כשפים - אינן מלבדו, כלומר שלא מדעתו, שאם אין גזירה מלפניו אין מריעין לו לאדם.
אפילו כשפים - אין בהן כח לפני גזרתו, שאין כח מלבדו.
אין עוד מלבדו כתיב - ואם המקום חפץ בי לא תוכלי להרע, ואם תוכלי, מאתו יצא ואני מקבלן.
הרי זו סתירה חזיתית ממש, ואיך מיישבים אותה?
הגמ' עונה: "שאני ר' חנינא, דנפישא זכותיה".
וכתב רש"י בסנהדרין:
דנפיש זכותיה - ומסרי נפשיה משמיא לאצוליה.
כלומר, הצדק עם רבי יוחנן, אבל עם רבי חנינא יש הנהגה אחרת.
היד רמה (סנהדרין שם) מסביר זאת במשל:
משל למה הדבר דומה לאדם שהיה בביתו של מלך וצוה המלך עליו להאכילו ולהשקותו. לימים נזדמן לו הרג אחד שנתן לו המלך רשות להרוג כל מי שחטא לפני המלך. אם היה זה זכאי ואין בידו חטא הרי הוא ניצול מאליו שהרי לא ניתנה רשות להרג להרוג אלא למי שחטא לפני המלך, ואם נמצא בו חטא הרי ניתנה לו רשות להרג להורגו. והיינו דאמר רבי חנינא אין עוד מלבדו אפי' לדבר כשפים שאין הכשפים מועילין במי שהקב"ה מסייעו:
כעת אני שואל, אולי את המימרא השניה של רבי חנינא: "אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא א"כ מכריזין עליו מלמעלה" יש להבין באותו אופן, שהיא קשורה לדרגתו של רבי חנינא ולהנהגה המיוחדת עמו משמים, ולא לכל אחד?
גם אם לא, אלא זו מימרא כללית, המאירי (חולין שם) שם אומר:
מיסודי התורה הוא להיות האדם מתבונן ומכיר שכל מה שיארע לו מאיזה מין של צרה הכל במשפט מצד עונש משפטי ישרו יתברך והוא שאמרו אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אא"כ מכריזין עליו מלמעלה ויבא מזה שיפשפש במעשיו וישוב מדרכיו הרעים
לענ"ד עולה מדבריו שאין הכרח לחשוב שיגאל עמיר אפיקורוס, כלומר שכל מעשה וכל פרט נגזר ולכן אין טעם לנסות לעצור את זה שבא להכות אותי במקל, אלא שעל האדם להאמין שהסך הכללי של צרות שקרו לו הם במשפט מאת ה', ולשוב בתשובה על מעשיו.