עמוד 1 מתוך 1

נתינת אוכל שהוא טפל לעיקר למי שלא מברך

פורסם: ה' פברואר 11, 2021 9:55 pm
על ידי מן הדרום
מה הדין בנותן למשל, שמן זית למי שיאכל אותו עם סלט, ולא יברך
לכאורה תלוי במחלוקת החזו"א ואג"מ בגדר עיקר וטפל
אם נאמר שהטפל אינו צריך ברכה-יהיה מותר
ואם נאמר שהטפל נפטר בברכת העיקר -כאן שלא מברך על העיקר, יש בעיה לתת לו
האם החשבון נכון?

Re: נתינת אוכל שהוא טפל לעיקר למי שלא מברך

פורסם: א' פברואר 21, 2021 11:53 am
על ידי כדכד
מי שאומר שהטפל אינו צריך ברכה אינו אומר כך אלא מפני שהוא טפל, שהרי אם אוכלו לבדו היה מברך.

אם כן כאן זה שלא יברך על הטפל זה מפני שמברך על העיקר
אם הוא מביא את הטפל לאדם שאינו מבאך על העיקר הרי הוא מכשיל אדם באכילה בלא ברה ומה אכפת לנו שאם היה מברך היה מברך על משהו אחר?

מה דין לתת תפוחים לאדם שאינו מבר וכל מקודם תמרים? לכאורה פשוט שאסור אף שאם היה מברך על התמרים היה יכול לאכול תפוחים בלי ברכה

Re: נתינת אוכל שהוא טפל לעיקר למי שלא מברך

פורסם: ד' יוני 02, 2021 9:39 pm
על ידי רציני
בברכת אברהם (פסחים דף קג, עמוד ב, ד"ה ואשר יראה לומר בביאור. עמוד קנה, טור א, מעמודי הספר) כתב וזו לשונו: ואשר יראה לומר בביאור דברי הבה"ג, עפ"י מה דלכאו' יש לחקור בגדר עיקר וטפל, אם הביאור דהברכה על העיקר קאי גם על הטפל, דכלול בברכה על העיקר, וברכתו נשתנה לברכת העיקר, שנטפל לו, או דמה שאוכל כטפל פטור מברכה.
ויש להביא ראיה ממש"כ במ"ב (ר"ח ס"ק מ"ח) דבפת הבאה בכיסנין בעינן כזית מחמשה מיני דגן לברך על המחיה, ולא אמרינן דכל הטפל לקמח מצטרף לברכה אחרונה, ומשמע דלא אמרינן שהכל נתחייב בברכה אחרונה של העיקר, וכן בכל סעודה בעינן כזית מהלחם לבוד ולא מצטרף מה שאכל לטפל. ומשמע מזה, דהטפל אי"צ ברכה, ולא שחיובי בברכה של העיקר. עכ"ל.
לכאורה מהראיה שהביא שמה לא מברכים כל עיקר, ובכל זאת פוטר את הטפל.

Re: נתינת אוכל שהוא טפל לעיקר למי שלא מברך

פורסם: ה' יוני 03, 2021 12:19 pm
על ידי כדכד
לא הבנתי
אם הבנתי את הציטוט שהביא מר הוא מתייחס לברכה אחרונה שכל עוד שאין שיעור מהעיקר אז הטפל לא מצטרף לשיעור אבל לברכה ראשונה א"צ שיעור ופשוט שמה שלא מברכים על הטפל זה משום שנפטר בברכת העיקר או אולי אפשר להגדיר זאת בהגדרה למדנית אחרת אבל פשוט שאם לא היו מברכים על העיקר כן היו מברכים על הטפל אף שאוכלים אותו עם העיקר

Re: נתינת אוכל שהוא טפל לעיקר למי שלא מברך

פורסם: ה' יוני 03, 2021 8:13 pm
על ידי רציני
כדכד כתב:לא הבנתי
אם הבנתי את הציטוט שהביא מר הוא מתייחס לברכה אחרונה שכל עוד שאין שיעור מהעיקר אז הטפל לא מצטרף לשיעור אבל לברכה ראשונה א"צ שיעור ופשוט שמה שלא מברכים על הטפל זה משום שנפטר בברכת העיקר או אולי אפשר להגדיר זאת בהגדרה למדנית אחרת אבל פשוט שאם לא היו מברכים על העיקר כן היו מברכים על הטפל אף שאוכלים אותו עם העיקר

גם אני לא כל כך הבנתי. אבל היה לי פשוט שיש צד כזה שהטפל אין לו חשיבות ולא תיקנו בו ברכה, לכן חיפשתי בקובץ יסודות וחקירות (עמוד 1140) והוא ציין לי את הברכת אברהם הנ"ל וסמכתי עליו.