קדושת חיל היה מקיף לכל ד' כותלי העזרה?
פורסם: ד' פברואר 10, 2021 3:10 am
נתקשיתי בדברי התוספות בזבחים לב. ד"ה וטמאים, וז"ל:
[התוספות שם מתקשים במ"ש המשנה שטמא ששחט שחיטתו כשרה, היאך משכח"ל שישחוט, וע"כ בסכין ארוכה, והאיך עמד בעזרת נשים או בחיל, והא טמא מת אסור ליכנס לשטח החיל וכל שכן לעזרת נשים]
ומורי מתרץ דבעזרת נשים החמירו יותר משאר מקומות אף על פי שסמוכים ממש למחנה לויה לפי שהוא מקום כניסה ויציאה לכל אדם יותר שדרך שם נכנסין לעזרת ישראל דרך שער נקנור שהוא שער האיתון המשמש הכניסה והיציאה, עכ"ל.
והיינו שהר"י מתרץ, שרק בעזרת נשים החמירו שאסור לטמא מת ליכנס [מדרבנן] אבל בשאר השערים, שפיר היה יכול לעמוד ולשחוט בסכין ארוכה
ולא הבנתי, דעדיין לא מתרץ הר"י עיקר הקושיא, דהא טמא מת אינו נכנס אף לא לחיל וכל שכן לעזרת נשים, כמ"ש במשנה בכלים [החילוק בין החיל לעזרת נשים, הוא רק בטבו"י], שהביאו שם התוספות ריש דבריהם, וא"כ עדיין יוקשה, דתינח טבול יום החמירו דוקא בעזרת נשים, אבל במשנה קתני 'וטמאים', והאיך נכנס הטמא לשטח החיל, המקיף כל השערים בכל הצדדים, וכי סובר הר"י שלא אסרו כלל לטמא ליכנס בשום שטח בהר הבית, רק בעזרת נשים דחמיר??
וע"כ לפי הר"י שאיכשהוא הטמא נכנס לאיזה מקום בחיל לפני האחד מן השערים שלא הי' שם קדושת חיל, ומשם שחט בסכין ארוכה, ויוקשה וכי לא היה קדושת חיל לפני שערי עזרה?
[התוספות שם מתקשים במ"ש המשנה שטמא ששחט שחיטתו כשרה, היאך משכח"ל שישחוט, וע"כ בסכין ארוכה, והאיך עמד בעזרת נשים או בחיל, והא טמא מת אסור ליכנס לשטח החיל וכל שכן לעזרת נשים]
ומורי מתרץ דבעזרת נשים החמירו יותר משאר מקומות אף על פי שסמוכים ממש למחנה לויה לפי שהוא מקום כניסה ויציאה לכל אדם יותר שדרך שם נכנסין לעזרת ישראל דרך שער נקנור שהוא שער האיתון המשמש הכניסה והיציאה, עכ"ל.
והיינו שהר"י מתרץ, שרק בעזרת נשים החמירו שאסור לטמא מת ליכנס [מדרבנן] אבל בשאר השערים, שפיר היה יכול לעמוד ולשחוט בסכין ארוכה
ולא הבנתי, דעדיין לא מתרץ הר"י עיקר הקושיא, דהא טמא מת אינו נכנס אף לא לחיל וכל שכן לעזרת נשים, כמ"ש במשנה בכלים [החילוק בין החיל לעזרת נשים, הוא רק בטבו"י], שהביאו שם התוספות ריש דבריהם, וא"כ עדיין יוקשה, דתינח טבול יום החמירו דוקא בעזרת נשים, אבל במשנה קתני 'וטמאים', והאיך נכנס הטמא לשטח החיל, המקיף כל השערים בכל הצדדים, וכי סובר הר"י שלא אסרו כלל לטמא ליכנס בשום שטח בהר הבית, רק בעזרת נשים דחמיר??
וע"כ לפי הר"י שאיכשהוא הטמא נכנס לאיזה מקום בחיל לפני האחד מן השערים שלא הי' שם קדושת חיל, ומשם שחט בסכין ארוכה, ויוקשה וכי לא היה קדושת חיל לפני שערי עזרה?