עמוד 1 מתוך 1

למה קריאת שמע לא לכתחילה מעלות השחר?

פורסם: א' פברואר 07, 2021 3:46 am
על ידי yankev
אודה מאוד למי שיואיל בטובו להסביר
אם מדאורייתא המצוות שזמנן ביום יוצאים בהם ידי חובה מעלות השחר, אז למה חז"ל תיקנו שלכתחילה אסור לקרות קריאת שמע מעלות השחר, חוץ משעת הדחק?
תודה מראש

Re: למה קריאת שמע לא לכתחילה מעלות השחר?

פורסם: א' פברואר 07, 2021 4:03 am
על ידי לבי במערב
בפשטות - מפני שאינו ניכר כ"כ לעין מצוי'.

Re: למה קריאת שמע לא לכתחילה מעלות השחר?

פורסם: א' פברואר 07, 2021 4:30 am
על ידי במסתרים
עיין ש"ע הרב ריש סימן תקפח ומ"ב שם וסימן תרנב סק"ג
ובלבוש (כנראה בשני המקומות)

וע"ע רש"י מגילה כ. "שיצא מספק לילה" ומה שהביא עליו כאן https://www.yeshiva.org.il/ask/101935

Re: למה קריאת שמע לא לכתחילה מעלות השחר?

פורסם: א' פברואר 07, 2021 4:46 am
על ידי לבי במערב
וביתר דיוק, הוא במשנ"ב שם סק"ג. טעמו כדכתיבנא לעיל.

Re: למה קריאת שמע לא לכתחילה מעלות השחר?

פורסם: א' פברואר 07, 2021 2:01 pm
על ידי סליחות
מגילה כ.
אין קורין את המגילה, ולא מלין, ולא טובלין, ולא מזין, וכן שומרת יום כנגד יום לא תטבול, עד שתנץ החמה. וכולן שעשו משעלה עמוד השחר - כשר.

רש"י על אתר:
וכולן שעשו כו' - דמעלות השחר יממא הוא אבל לפי שאין הכל בקיאין בו צריכין להמתין עד הנץ החמה.

ראיתי באוצר בקובץ בית יצחק (ישיבה יוניברסיטי? עמ' 488) שמביא בשם רי"ד סולבייצ'יק (בשיעורים לזכר אבי מרי ז"ל ח"א במאמר יום ולילה) שסובר דדעת הרמב"ם היא שיש חלות מיוחדת לזמן הנץ החמה דאורייתא ודין המשנה במגילה הנ"ל שלכתחלה מצוות היום נוהגות בהנץ החמה מבואר באופן זה, ולא משום חשש טעות כמו שמובא ברש"י. עיי"ש שמביא כן גם בשם ספר עיטורי מגילה, ועיי"ש הוכחותיהם.