"ואל יתחוב בסכין"
פורסם: ו' פברואר 05, 2021 1:58 pm
הקפידא 'ואל יתחוב בסכין' ומקורה
בשו"ע הלכות ברכת הפירות (סי' רו סעיף ד): כל דבר שמברך עליו לאכלו או להריח בו, צריך לאוחזו בימינו כשהוא מברך.
ובמג"א (ס"ק ו): לאוחזו בימינו. ואל יתחוב בסכין (ברכות רמ"מ).
מקור דברי המג"א הוא בספר '[סדר] ברכות' מאת רמ"מ. המדובר הוא בספר על הלכות ברכות מאת רבי יחיאל מיכל ב"ר ידידיה מארפטשיק מלובלין שנדפס לראשונה בקרקא שמ"ב [ושב ונדפס מחדש ע"י מכון זכרון אהרן בירושלים תשס"ג], שם איתא בזה"ל,
והנה בדבריו שמענו ב' ענינים שונים, הא' מענין הדין הנזכר שם שיאחז הפרי ביד, ועל כך קאמר שאם אוחז בסכין אינו נחשב כאוחז בידו ממש,
והב' טעם נוסף משום דהוי 'ב' הפכים בנושא אחד'.
ובאליה רבה (ס"ק ו) הביא את הדברים בשינוי לשון "כתב סדר ברכות ואל יתחוב הפרי שמברך עליו בסכין לפי שבימין עיקר החיים, ואז הוא שני הפכים בנושא אחד".
וכוונת הדברים ביאר בפרי מגדים (א"א ס"ק ו) בתוספת המילים 'כי בימין עיקר החיים וברזל מקצר לא יעשה שני הפכיים'.
הרי שהשמיטו הפוסקים את הטעם הראשון ההלכתי מצד שמיחסרא באחיזה ביד, ונקטו רק הטעם השני,
וכן במשנה ברורה (ס"ק יח): וע"ד הקבלה אין לתחוב הפרי שמברך עליו בסכין אף שיאחוז הסכין בימינו.
וכן העתיקוהו בבאר היטב ובגדי ישע וכף החיים ובן איש חי ועוד.
ולכאורה נפ"מ פשוטה בסכין שאינו עשוי מברזל, דלפי הטעם הראשון עדיין אין כאן אחיזה בידו, ולטעם השני לית לן בה.
בשו"ע הלכות ברכת הפירות (סי' רו סעיף ד): כל דבר שמברך עליו לאכלו או להריח בו, צריך לאוחזו בימינו כשהוא מברך.
ובמג"א (ס"ק ו): לאוחזו בימינו. ואל יתחוב בסכין (ברכות רמ"מ).
מקור דברי המג"א הוא בספר '[סדר] ברכות' מאת רמ"מ. המדובר הוא בספר על הלכות ברכות מאת רבי יחיאל מיכל ב"ר ידידיה מארפטשיק מלובלין שנדפס לראשונה בקרקא שמ"ב [ושב ונדפס מחדש ע"י מכון זכרון אהרן בירושלים תשס"ג], שם איתא בזה"ל,
וצריך דווקא לאחוז בידו, ואל יתחוב הפרי בסכין ויברך ואז אינו אוחז בידו ממש, וגם הוא שני הפכים בנושא אחד.
והנה בדבריו שמענו ב' ענינים שונים, הא' מענין הדין הנזכר שם שיאחז הפרי ביד, ועל כך קאמר שאם אוחז בסכין אינו נחשב כאוחז בידו ממש,
והב' טעם נוסף משום דהוי 'ב' הפכים בנושא אחד'.
ובאליה רבה (ס"ק ו) הביא את הדברים בשינוי לשון "כתב סדר ברכות ואל יתחוב הפרי שמברך עליו בסכין לפי שבימין עיקר החיים, ואז הוא שני הפכים בנושא אחד".
וכוונת הדברים ביאר בפרי מגדים (א"א ס"ק ו) בתוספת המילים 'כי בימין עיקר החיים וברזל מקצר לא יעשה שני הפכיים'.
הרי שהשמיטו הפוסקים את הטעם הראשון ההלכתי מצד שמיחסרא באחיזה ביד, ונקטו רק הטעם השני,
וכן במשנה ברורה (ס"ק יח): וע"ד הקבלה אין לתחוב הפרי שמברך עליו בסכין אף שיאחוז הסכין בימינו.
וכן העתיקוהו בבאר היטב ובגדי ישע וכף החיים ובן איש חי ועוד.
ולכאורה נפ"מ פשוטה בסכין שאינו עשוי מברזל, דלפי הטעם הראשון עדיין אין כאן אחיזה בידו, ולטעם השני לית לן בה.