עמוד 1 מתוך 1
להעמיד קטן לפני האור שיכבה בשבת.
פורסם: ד' פברואר 03, 2021 10:32 pm
על ידי עליך עיננו
ראיתי שיש שכותבים להקל להעמיד קטן ליד מתג החשמל בשבת אפי' שברור שהוא יכבה אם מדובר בתינוק עד גיל שנתיים שלש.
וצ"ב לכא' אם מעמיד אותו בפני האיסור הרי זה כמי שמאכיל אותו בידים שהרי ודאי יעשה זאת.
והרי קי"ל (או"ח שמג) שאסור להאכיל בידים כל קטן אפי' אינו בר הבנה כלל
האם יש להקל בזה בשעת הדחק, כי זה כמו שעושה מעצמו ואם אינו בר הבנה ל"צ להפרישו? (כמבואר שם מ"ב ס"ק ג')
Re: להעמיד קטן לפני האור שיכבה בשבת.
פורסם: ד' פברואר 03, 2021 10:36 pm
על ידי לכשיבקע
שמעתי מרבי אברהם צבי ישראלזון בשם הגריש''א זללה''ה דהוי בלאו דאורייתא דאתה ובנך.
Re: להעמיד קטן לפני האור שיכבה בשבת.
פורסם: ד' פברואר 03, 2021 11:34 pm
על ידי שקלאוו
עליך עיננו כתב:ראיתי שיש שכותבים להקל להעמיד קטן ליד מתג החשמל בשבת אפי' שברור שהוא יכבה אם מדובר בתינוק עד גיל שנתיים שלש.
וצ"ב לכא' אם מעמיד אותו בפני האיסור הרי זה כמי שמאכיל אותו בידים שהרי ודאי יעשה זאת.
והרי קי"ל (או"ח שמג) שאסור להאכיל בידים כל קטן אפי' אינו בר הבנה כלל
האם יש להקל בזה בשעת הדחק, כי זה כמו שעושה מעצמו ואם אינו בר הבנה ל"צ להפרישו? (כמבואר שם מ"ב ס"ק ג')
רשב"א יבמות קיד.
Re: להעמיד קטן לפני האור שיכבה בשבת.
פורסם: ד' פברואר 03, 2021 11:37 pm
על ידי שומע ומשמיע
עליך עיננו כתב:וצ"ב לכא' אם מעמיד אותו בפני האיסור הרי זה כמי שמאכיל אותו בידים שהרי ודאי יעשה זאת.
כי הם אוחזים שהנחה זו שכיון שיעשה זאת הוי כמאכילו בידים לא נכונה.
עליך עיננו כתב:האם יש להקל בזה בשעת הדחק
לא הבנתי את השאלה. אלו שכתבו כך בודאי אחזו שמותר ואף לא בשעת הדחק ומי שמחמיר מהיכי תיתי להקל בשעת הדחק.
Re: להעמיד קטן לפני האור שיכבה בשבת.
פורסם: ה' פברואר 04, 2021 12:01 am
על ידי כולל יונגערמאן
באמת מותר אפילו בגיל מבוגר יותר אלא שנמנעים מטעמי חינוך וכדו'
כמבואר בגמרא בההוא עובדא עם המפתחות ברה"ר. כמובן שעושים זאת באופן שלא יעשה התינוק על דעת אביו
זה באמת סוגיא מורכבת עם כל מיני שיטות אך כל שעושים ממש דוגמת הגמ' פטורים מלדאוג לצאת ידי כל המחברים כי זה ברור שלא יסתרו גמרא מפורשת
Re: להעמיד קטן לפני האור שיכבה בשבת.
פורסם: ה' פברואר 04, 2021 12:10 am
על ידי לכשיבקע
כולל יונגערמאן כתב:באמת מותר אפילו בגיל מבוגר יותר אלא שנמנעים מטעמי חינוך וכדו'
כמבואר בגמרא בההוא עובדא עם המפתחות ברה"ר. כמובן שעושים זאת באופן שלא יעשה התינוק על דעת אביו
זה באמת סוגיא מורכבת עם כל מיני שיטות אך כל שעושים ממש דוגמת הגמ' פטורים מלדאוג לצאת ידי כל המחברים כי זה ברור שלא יסתרו גמרא מפורשת
הגריש''א שהבאתי סבר שבאופן הנ''ל הוי ממש על דעת אביו, כיון שהעמידו בידיו לפני האור והקטן מרצונו לא חישב לבוא ולשחק בהאור. ויל''ד במנורת לד
Re: להעמיד קטן לפני האור שיכבה בשבת.
פורסם: ב' מרץ 08, 2021 7:11 pm
על ידי עזריאל ברגר
עליך עיננו כתב:לכא' אם מעמיד אותו בפני האיסור הרי זה כמי שמאכיל אותו בידים שהרי ודאי יעשה זאת.
בסוגיא דאכילת העוגות שיש עליהן אותיות - ברור שנתינת האיסור לידיו של התינוק אינה נחשבת כמי שמאכילו בידיים "רַק שֶׁלֹּא יִתֵּן גָּדוֹל לְתוֹךְ פִּיו שֶׁל תִּינוֹק" (ל' אדה"ז בשו"ע שלו שמג,י).
Re: להעמיד קטן לפני האור שיכבה בשבת.
פורסם: ב' מרץ 08, 2021 9:10 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
דומני שראיתי פעם בפס"ת שתלוי באיזה גיל התינוק דאם אין לו דעת כלל מסתבר להקל.