עמוד 1 מתוך 1

בדין נטילת ידיים אחר לוויית המת

פורסם: ב' פברואר 01, 2021 12:47 am
על ידי אשרי יושבי ביתך
בדין נטילת ידיים אחר לויית המת, ושנהגו שלא ליכנס לבית (שו"ע ומ"ב בסי' ד), יל"ע:

- האם ביהכ"נ בכלל 'בית' שאין ליכנס לתוכו?
- האם מותר לאכול קודם שנוטל ידיו (דלגבי ברכה יש בשע"ת בסי' ד אם שרי בהרהור, ומשמע שעצם האכילה מותרת).
[יסוד השאלה, האם באמת זה רוח רעה כמו שיש אחר השינה, שמטמאת את האוכלין וכו', או דקיל טפי. והאם יש חילוק בין אם נגע במת ממש, לבין אם רק עמד בלוייה].

כתבתי מקופיא ממש, אשמח לכל ידיעה.

Re: בדין נטילת ידיים אחר לוויית המת

פורסם: ב' פברואר 01, 2021 12:59 am
על ידי חיימקה
בדרכו-אמונה-בשלח-גליון-79.pdf
(643.4 KiB) הורד 177 פעמים

Re: בדין נטילת ידיים אחר לוויית המת

פורסם: ב' פברואר 01, 2021 1:06 am
על ידי אשרי יושבי ביתך
ייש"כ.
שם מובא מס' 'דולה ומשקה' ששאל הרא"ח שצ'יגל שליט"א את מרן הגר"ח שליט"א בזה"ל:

'הרוצה באמצע הלויה לאכול או לשתות, ונכנס לחנות לקנות אוכל או שתיה, האם צריך ליטול ידיו'. תשובה: כן.

אך לא מבואר בגוונא שאין לו מים, ויש לו צורך גדול לאכול, מה יעשה (האם יועיל מה שלא יגע באוכל, ויאכלנו ע"י שקית וכיו"ב).

Re: בדין נטילת ידיים אחר לוויית המת

פורסם: ב' פברואר 01, 2021 3:25 am
על ידי לבי במערב
משו"ע אדה"ז (מהדו"ק) סי' ד סי"ח:
אֵלּוּ דְּבָרִים שֶׁהֵן צְרִיכִין נְטִילָה בְּמַיִם דַּוְקָא  וְלֹא בְּכָל מִידֵי דִּמְנַקֵּי,  אֲבָל אֵין צָרִיךְ לְעָרוֹת עַל יָדָיו שָׁלֹשׁ פְּעָמִים . . וְהַהוֹלֵךְ בֵּין הַקְּבָרוֹת , וּמִי שֶׁנָּגַע בְּמֵת. אֲבָל אִם הָלַךְ אֵצֶל מֵת  – אֵין צָרִיךְ נְטִילָה; וּמִיהוּ נָהֲגוּ לִטֹּל אֲפִלּוּ נִכְנַס לְמֵת אֶחָד, וְהוּא הַדִּין הַמְלַוִּין אוֹתוֹ.


ובכה"ח על־אתר:
(עז) שם: ומי שנגע במת. משמע, דאף אם הלך אצל מת אחד - אין צריך נטילה; מיהו נהגו ליטול אפילו נכנס למת אחד, והוא הדין למלווין אותו (מגן אברהם ס"ק כ"א. ר' זלמן שם. חיי אדם שם. קיצור שולחן ערוך שם). ונוהגים לרחוץ אפילו אם ילוונו ד' אמות בשעת הוצאתו מביתו בחזרתו ממנו, אף על פי שלא הלך לבית הקברות (יפה ללב ח"ג ח"ד סימן שע"ו אות ב'). וייראה, חוץ לד' אמות מן המת אין צריך נטילה (אשל אברהם אות כ"א, עיין מחצית השקל שם אות י"ט, וכן כתב פח"ע אות ל"ג).
(פ) כתב רמ"א ביורה דעה (שם [סי' שעו]) וזה לשונו: "ונהגו להקפיד אם יכנס אדם לבית אחר קודם שירחץ וישב ג' פעמים, ומנהג אבותינו תורה היא" - עד כאן לשונו. וכתב עליו יפה ללב (שם, אות ב'), וזה לשונו: "ומנהגנו להקפיד שלא ליכנס אפילו לביתו קודם שירחץ" וכו', עיין שם. וכן משמע מלבוש (שם) ושיורי כנסת הגדולה (שם, בהגהות הטור אות י"ט), שכתבו סתם שלא ליכנס לבית קודם שירחץ - משמע אפילו לביתו.
עכ"פ, לא מיירי - לכאו' - בביהכנ"ס.


לענין נגיעה באוכלין, ברש"י ד"ה 'מדיחה' (יומא עז, ב) מפורש שהוא דוקא בשל שחרית (וראה שבת קט, רע"א).

Re: בדין נטילת ידיים אחר לוויית המת

פורסם: ב' פברואר 01, 2021 3:56 am
על ידי לבי במערב
אשרי יושבי ביתך כתב:- האם מותר לאכול קודם שנוטל ידיו (דלגבי ברכה יש בשע"ת בסי' ד אם שרי בהרהור, ומשמע שעצם האכילה מותרת).
בשו"ע אדה"ז העתיק דין זה דקינוח בכל מידי דמנקי בס"ג, ומשמע דדעת־קדשו שאינו שייך אלא בשל שחרית (וכ"נ מהרצאת הדברים שבמהדו"ב. בשו"ע הרב"י לכאו' לא ברירא הך מילתא), וא"כ אזדא לה הראי' לאיסור ברכה (ולפו"ר - מנלן הא).

Re: בדין נטילת ידיים אחר לוויית המת

פורסם: ב' פברואר 01, 2021 3:56 am
על ידי לבי במערב
כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע נהג ליטול ידיו בחזרתו מהציון הק' (של כ"ק חותנו אדמו"ר מהוריי"צ מליובאוויטש נ"ע) בתוך בנין 770 (קודם כניסתו לחדרו הק'), אך בחזרתו מלוית המת (ל"ע) הי' נוטל חוץ לבנין [ואעפ"כ, רק אחר כניסתו (וברוב השנים - בתוך היכל ביהכנ"ס הקטן) אמר מזמור 'יושב בסתר' וישב ז"פ. מ"מ, ג"ז הי' קודם הכניסה לחדר־קדשו].

ולהעיר מ'אשכבתא דרבי' הע' סב (ע' 106 ואילך).

Re: בדין נטילת ידיים אחר לוויית המת

פורסם: ב' פברואר 01, 2021 4:36 am
על ידי מכון חכמי ליטא
להעיר כמובן שהרב אשרי י"ב רצה לדעת מנהג האדמו"ר מלובאוויטש ופשוט

Re: בדין נטילת ידיים אחר לוויית המת

פורסם: ב' פברואר 01, 2021 4:49 am
על ידי לבי במערב
מן הסתם הבחין מר כי ציינתי זאת בסוף דברי כאן.
תמהני על הזלזול, בפרט כשאין דבר של טעם להוסיף בנדון.

Re: בדין נטילת ידיים אחר לוויית המת

פורסם: ד' פברואר 03, 2021 12:49 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
ייש"כ על כל המראי מקומות.