עמוד 1 מתוך 1

נטילת ידים בשבת עם מד סיטורציה

פורסם: ב' ינואר 18, 2021 6:03 pm
על ידי עושה חדשות
חולה מאושפז בבי"ח, ומנוטר בקביעות עם מד סיטורציה על האצבע. כעת הוא רוצה לאכול, ועליו ליטול ידיים. אמנם הורדת המכשיר מהאצבע משנה באופן מיידי את הכתוב על המסך, והחזרת המכשיר אח"כ מחדשת את הכתיבה, (אולי יש גם שינוי בחשמל? לא יודע). מצוי גם שיש לו גירוד וכד' באותה האצבע והוא רוצה להעביר את המד לאצבע אחרת או ליד השניה, אבל השינוי על המסך הוא באופן ישיר. מה עושים בשבת?

Re: נטילת ידים בשבת עם מד סיטורציה

פורסם: ג' ינואר 19, 2021 7:34 pm
על ידי עזריאל ברגר
אם אפשר שלמשך השבת יחברו את המד לרגל במקום ליד (כך ראיתי שעושים לתינוקות) - זה אולי יכול להיות פתרון.

Re: נטילת ידים בשבת עם מד סיטורציה

פורסם: ד' ינואר 20, 2021 10:20 am
על ידי עושה חדשות
התינוקות שוכבים על המיטה בלי לזוז, אז אצבעות רגליהם מתאימות לכך. לאדם מבוגר יהיה קשה להצמיד את המד לרגל. אולי אדרבה, זה יגרום שבמהלך השבת יהיה צורך לחבר לו את המכשיר שוב ושוב.

לצערינו, השאלה נוגעת כעת להרבה אנשים, באשפוז ביתי או בבי"ח. ה' ירחם.
אבל מן הסתם כבר עסקו בזה, ויש הוראות מפורטות וכו', אשמח למצוא.

Re: נטילת ידים בשבת עם מד סיטורציה

פורסם: ד' ינואר 20, 2021 2:00 pm
על ידי כדכד
האיסור לשנות את הכתוב על המסך הוא מדאורייתא, מדרבנן ומצד איזו מלאכה?

Re: נטילת ידים בשבת עם מד סיטורציה

פורסם: ד' ינואר 20, 2021 3:05 pm
על ידי יבנה
כדכד כתב:האיסור לשנות את הכתוב על המסך הוא מדאורייתא, מדרבנן ומצד איזו מלאכה?

לענין מד חום רגיל: https://www.zomet.org.il/?CategoryID=395&ArticleID=884
בישורון היה דיון על מוני מים חשמליים שדן בהרחבה בשיטות השונות בענין.

כשיש מצב שאדם יוכרח לחלל שבת לאחר זמן מחמת אונס בגלל שלא יכול להיות במצב מסויים לזמן ארוך, אם מותר לו לעשות זאת כבר עכשיו, זכור לי שרשז"א התיר.

Re: נטילת ידים בשבת עם מד סיטורציה

פורסם: ד' ינואר 20, 2021 7:29 pm
על ידי כדכד
מה שכת"ר כותב הוא כללי מדי וקשה לי להניח שרשז"א התיר באופן גורף בכל אופן שהזכיר כת"ר

Re: נטילת ידים בשבת עם מד סיטורציה

פורסם: ד' ינואר 20, 2021 9:30 pm
על ידי יבנה
כדכד כתב:מה שכת"ר כותב הוא כללי מדי וקשה לי להניח שרשז"א התיר באופן גורף בכל אופן שהזכיר כת"ר

דברי רשז"א שהבאתי נאמרו בקשר לדברי עושה חדשות. בכל אופן זה מדבר על אופן כגון שאדם מחזיק דבר בידו שאם יניחנו מידו יהיה מלאכה, ואין בכוחו להחזיק את הדבר כל השבת, שבאופן זה אינו צריך לחכות עד שיגמור לו כוחו אלא הוא יכול לעזוב את זה מיד. אני כרגע לא זוכר את שאר הפרטים.
נושא המד מים הוא בישורון כט עמ' תקס"ד ואילך.https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenu ... ook=182124
כעת ראיתי שם התייחסות של ר' אשר וייס לענין מכשירי חמצן והטענות אם החולה יכול לזוז בשבת, מצורף.
גם צירפתי חלק מדברי ר' ש"ב לייזרזון שהתייחס לגבי הכתב שעל גבי מכשירים אלו. יש עוד אריכות בדבריו ובדברי אחרים שם שלא צירפתי, ע"ש.

Re: נטילת ידים בשבת עם מד סיטורציה

פורסם: ה' ינואר 21, 2021 12:11 pm
על ידי כדכד
יבנה כתב:
כדכד כתב:מה שכת"ר כותב הוא כללי מדי וקשה לי להניח שרשז"א התיר באופן גורף בכל אופן שהזכיר כת"ר

דברי רשז"א שהבאתי נאמרו בקשר לדברי עושה חדשות. בכל אופן זה מדבר על אופן כגון שאדם מחזיק דבר בידו שאם יניחנו מידו יהיה מלאכה, ואין בכוחו להחזיק את הדבר כל השבת, שבאופן זה אינו צריך לחכות עד שיגמור לו כוחו אלא הוא יכול לעזוב את זה מיד.

אם כך לא ברור לי כלל מה הסברא להתיר את זה?

Re: נטילת ידים בשבת עם מד סיטורציה

פורסם: ג' פברואר 09, 2021 5:20 pm
על ידי עזריאל ברגר
הערה: אם נגיע למסקנא שאסור להוריד את המד בשבת - אז אפשר לחייב אותו להישאר איתו כל השבת, ונטילת ידיים - יקיים רק בידו השניה וכיו"ב, כמו כל מי שאינו יכול להרטיב את ידו מפאת סיבות רפואיות.

ולכן זוהי שאלה שאי אפשר בה "ללכת לחומרא", וחייבים לברר אותה להלכה ולמעשה, וכבר אמרז"ל "עשה לך רב והסתלק מן הספק".