עמוד 1 מתוך 1
כיבוי נר נשמה
פורסם: ב' ינואר 11, 2021 4:43 pm
על ידי אליהו חיים
אתמול היה יארצייט על אבי זצ"ל והדלקתי נר נשמה כנהוג, אך לא היה לי רק כזה שבוער לשבוע שלם
רצוני לדעת אם קיים מנהג שלא לכבות אותו או אין כזה מנהג [ואולי אפשר אף לשימוש אחר].
Re: כיבוי נר נשמה
פורסם: ב' ינואר 11, 2021 5:01 pm
על ידי יבנה
עי' בזה באור הנשמות עמ' ס"ו שבאוצר [כרגע פתוח בחינם].
Re: כיבוי נר נשמה
פורסם: ב' ינואר 11, 2021 5:09 pm
על ידי אליהו חיים
יבנה כתב:עי' בזה באור הנשמות עמ' ס"ו שבאוצר [כרגע פתוח בחינם].
תודה, אך לא מצאתי הספר לא באוצר הרגיל ולא במקוון
Re: כיבוי נר נשמה
פורסם: ב' ינואר 11, 2021 5:39 pm
על ידי יבנה
אליהו חיים כתב:יבנה כתב:עי' בזה באור הנשמות עמ' ס"ו שבאוצר [כרגע פתוח בחינם].
תודה, אך לא מצאתי הספר לא באוצר הרגיל ולא במקוון
נמצא בבטא:
https://beta.otzar.org/#/b/636454/p/66/ ... /0/end/0/c
Re: כיבוי נר נשמה
פורסם: ב' ינואר 11, 2021 6:05 pm
על ידי אליהו חיים
תודה רבה, הביא גם מקדמונים וגם מגדולי דור הקודם בענין, לא הייתי חושב שקיים כבר ב'לקט יושר' בזה. [ממש סייעתא דשמיא שבדיוק היום פתחו באוצה"ח ממשק החדש ושם נמצא ספר זה, מעניין שכבר דליתם המרגניתא משם].
Re: כיבוי נר נשמה
פורסם: ב' ינואר 11, 2021 7:11 pm
על ידי בראנסוויל
בעבודת עבודה לאדמו"ר מטאהש בשם הרה"ק ר' מרדכי מנאדווארנע שאם יודע שיוצרך לכבותה מוטב שלא ידליק.
וגם הבנתי מדברי המעבר יבק שנר נשמה הוא בבחינת הנר שמדליקין ליוה"ק, ובכן מובן שג"כ נזהרין שלא יכבה.
Re: כיבוי נר נשמה
פורסם: ב' ינואר 11, 2021 7:21 pm
על ידי אליהו חיים
בראנסוויל כתב:בעבודת עבודה לאדמו"ר מטאהש בשם הרה"ק ר' מרדכי מנאדווארנע שאם יודע שיוצרך לכבותה מוטב שלא ידליק.
וגם הבנתי מדברי המעבר יבק שנר נשמה הוא בבחינת הנר שמדליקין ליוה"ק, ובכן מובן שג"כ נזהרין שלא יכבה.
תודה רבה, אולי תוכל לציין לי מ"מ מדוייק בספרים אלו
Re: כיבוי נר נשמה
פורסם: ב' ינואר 11, 2021 10:22 pm
על ידי לבי במערב
ב'מעבר יבֹּק' - הכוונה, מסתמא, ל'שפתי רננות'
ספכ"ג.
Re: כיבוי נר נשמה
פורסם: ב' ינואר 11, 2021 11:28 pm
על ידי פרנקל תאומים
בראנסוויל כתב:וגם הבנתי מדברי המעבר יבק שנר נשמה הוא בבחינת הנר שמדליקין ליוה"ק, ובכן מובן שג"כ נזהרין שלא יכבה.
האם גם לאחר צאת יוהכ''פ חוששין שלא יכבה?
למשל- אם הדליק נר של 48 שעות, נזהרין להניח לו לדלוק קרוב ליממה אחרי יוהכ''פ?
והאם נזהרין כן רק ב''נר הבריא'' או גם ב''נר ששבת''?
Re: כיבוי נר נשמה
פורסם: ב' ינואר 11, 2021 11:49 pm
על ידי לבי במערב
ככל הזכור לי, עיקר המנהג הוא שמי שנכבה נרו פ"א - אינו מכבה מאז לעולם, את שלו כשל אחרים.
ואין נפק"מ, לכאו', באיזה נר מדובר.
Re: כיבוי נר נשמה
פורסם: ג' ינואר 12, 2021 6:09 pm
על ידי עזריאל ברגר
לבי במערב כתב:ואין נפק"מ, לכאו', באיזה נר מדובר.
מדוע? המנהג הוא ב"נר הבריא" הנקרא "נר החיים", ומה שייכותו של מנהג זה ל"נר נשמה"?
וראה הוריות יב,א: האי מאן דבעי לידע אי מסיק שתיה אי לא ניתלי שרגא וכו'.
Re: כיבוי נר נשמה
פורסם: ג' ינואר 12, 2021 7:03 pm
על ידי לבי במערב
עזריאל ברגר כתב:מדוע? המנהג הוא ב"נר הבריא" הנקרא "נר החיים", ומה שייכותו של מנהג זה ל"נר נשמה"?
כן ראיתי נזהרים. טעם בזה - איני יודע
(ולכן הוספתי 'לכאורה').
Re: כיבוי נר נשמה
פורסם: ג' ינואר 12, 2021 8:32 pm
על ידי אליהו חיים
לבי במערב כתב:ככל הזכור לי, עיקר המנהג הוא שמי שנכבה נרו פ"א - אינו מכבה מאז לעולם, את שלו כשל אחרים.
ואין נפק"מ, לכאו', באיזה נר מדובר.
אולי תוכל לפרט לי כוונת התיבות שכתבת 'מי שנכבה נרו פעם אחת'. [כל נר שמדליקין נכבה אחרי זמן, אולי הכוונה שנכבה לפני זמנו, או שהכוונה כלשון מליצה על קרוב שנפטר ר"ל].
יישר כח עצום למראה מקום של ה'מעבר יבק'.
Re: כיבוי נר נשמה
פורסם: ג' ינואר 12, 2021 8:45 pm
על ידי לבי במערב
קודם זמנו - בעיצומו של יוה"כ.
ומזה נשתלשל להקפיד שלא לכבות כלל, ובפרט כשאין ידוע היכן הי' נרו מונח.
Re: כיבוי נר נשמה
פורסם: ג' ינואר 12, 2021 8:54 pm
על ידי בראנסוויל
פרנקל תאומים כתב:בראנסוויל כתב:וגם הבנתי מדברי המעבר יבק שנר נשמה הוא בבחינת הנר שמדליקין ליוה"ק, ובכן מובן שג"כ נזהרין שלא יכבה.
האם גם לאחר צאת יוהכ''פ חוששין שלא יכבה?
למשל- אם הדליק נר של 48 שעות, נזהרין להניח לו לדלוק קרוב ליממה אחרי יוהכ''פ?
והאם נזהרין כן רק ב''נר הבריא'' או גם ב''נר ששבת''?
הלא כתב בפירוש "ואין לכבות אותם במוצאי יום הכיפורים".
Re: כיבוי נר נשמה
פורסם: ג' ינואר 12, 2021 9:02 pm
על ידי אליהו חיים
לבי במערב כתב:קודם זמנו - בעיצומו של יוה"כ.
ומזה נשתלשל להקפיד שלא לכבות כלל, ובפרט כשאין ידוע היכן הי' נרו מונח.
מהכנף רננות שציין מע"כ וכן מספרים שהובא בס' 'באור הנשמות' משמע דאף אם לא נכבה אף פעם שלא מכבין אותו.
ולפי מנהג שהבאתם אם נכבה פעם אחת או ביוה"כ או ביא"צ לא מכבים שנית הן ביוה"כ והן ביא"צ או שכל אחד ענין בפנ"ע. מדבריכם נראה שכיון שהכל ענין אחת תלויין זה בזה.
מה המקור להסבר שאמרתם?
Re: כיבוי נר נשמה
פורסם: ג' ינואר 12, 2021 11:55 pm
על ידי לבי במערב
שפתי רננות, שבתו"ס 'מעבר יבֹּק'.
ציינתי השתלשלות המנהג:
איכא קפידא שאם נכבה נרו פ"א - לא יכַבה עוד לעולם (סי' תרי ס"ד בהג"ה. עיקרו בשלו לבדו, ושאף אחרים לא יכבוהו); ומזה נשתלשל - לכאו' - המנהג הנ"ל, מבלי לחלק בין הנרות (על־אף דברי ערוה"ש שם ס"ז).
Re: כיבוי נר נשמה
פורסם: ה' ינואר 14, 2021 2:04 am
על ידי כולל יונגערמאן
כמדומני שהמקור במהרי"ל שכתב תיקון למי שנכבה נרו ביו"כ יקבל כל עצמו שלא לכבות הנר אף במוצאי
Re: כיבוי נר נשמה
פורסם: ה' ינואר 14, 2021 2:41 am
על ידי לבי במערב
היינו דברי דלעיל, אלא שציינתי לרמ"א - הפוסק כן להלכה.