עמוד 1 מתוך 1
הערה בכסף משנה פ״ב תפילה ה״ח
פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 5:23 am
על ידי שמואל דוד
בד"א ביום צום של כל שנה וכו'. כתב ה"ר מנוח כדאמרינן (ר"ה כ"ו:) שוה היובל לר"ה לתקיעה ולברכות
ק״ק במש״כ הכס״מ ״כתב ה״ר מנוח״ וכו׳ הרי משנה ערוכה היא. וצ״ע.
Re: הערה בכסף משנה פ״ב תפילה ה״ח
פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 5:35 am
על ידי לבי במערב
בפשטות הכוונה שכך העיר אודות ד' הרמב"ם על־אתר.
Re: הערה בכסף משנה פ״ב תפילה ה״ח
פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 5:40 am
על ידי שמואל דוד
הבנתי, אבל לזה א״צ לרבינו מנוח. הרי גם הכס״מ ידע משנה מפורשת.
האם מצינו בעוד מקומות שציין הכס״מ לרבינו מנוח (וכדומה) שציינו לגמרא מפורשת?
Re: הערה בכסף משנה פ״ב תפילה ה״ח
פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 6:00 am
על ידי לבי במערב
כבר הקשו כן בהערות ל'ספר המנוחה' (ירושלם, תש"ל חבילת מוה"ק. ע' 182 מעמ' האוצר) שם. "ולא ידעתי מה נתכוון הכ"מ בזה"
Re: הערה בכסף משנה פ״ב תפילה ה״ח
פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 7:47 am
על ידי אליהו חיים
שמואל דוד כתב:בד"א ביום צום של כל שנה וכו'. כתב ה"ר מנוח כדאמרינן (ר"ה כ"ו:) שוה היובל לר"ה לתקיעה ולברכות
ק״ק במש״כ הכס״מ ״כתב ה״ר מנוח״ וכו׳ הרי משנה ערוכה היא. וצ״ע.
אולי כוונת הכס"מ, דהנה הרמב"ם סתם וכתב דמתפלל 'כמו שמתפלל במוסף ר"ה והן אותן הברכות עצמן בלא פחות ולא יותר' ולא כתב דאינו אומר זה היום תחילת מעשיך, ולפי פשטות הסוגיא לדינא אינו אומר כן אלא בר"ה ולא ביובל דיוה"כ אינו 'תחילת מעשיך', וע"כ כדברי התוס' שם ר"ה כ"ז א' (ד"ה כמאן מצלינן) דלפי סתמא דמתני' דמשמע דשוה ממש ע"כ קאי זה היום וכו' על תחילת מעשה דין שהעולם נדון בו להתקיים או לא, ודלא כפשטות לימוד הסוגיא אלא כסתמא דמתני', [ועיי"ש דזה כוונת רב עינא בקושייתו וכדמוכח לפי מה דנפסק בר"ה י"ב דבניסן נברא העולם].
ולזה הביא הכס"מ כדכתב ה"ר מנוח וכו' שהשוויון הגמור בתפלות מקורו ממתני' דוקא.
כן נראה קצת ע"ד הפלפול.
Re: הערה בכסף משנה פ״ב תפילה ה״ח
פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 2:25 pm
על ידי נוריאל עזרא
שמואל דוד כתב:בד"א ביום צום של כל שנה וכו'. כתב ה"ר מנוח כדאמרינן (ר"ה כ"ו:) שוה היובל לר"ה לתקיעה ולברכות
ק״ק במש״כ הכס״מ ״כתב ה״ר מנוח״ וכו׳ הרי משנה ערוכה היא. וצ״ע.
Re: הערה בכסף משנה פ״ב תפילה ה״ח
פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 2:47 pm
על ידי שמואל דוד
ייש״כ גדול להמגיבים!