עמוד 1 מתוך 1
אופן יהרג ואל יעבור
פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 2:15 am
על ידי פולסברג
הנה קיי''ל דהג' חמורות הם ביהרג ולא יעבור, היינו שאם אומר הגוי תעבוד להע''ז או אהרוג אותך, מחוייב למסור נפשו.
אך מה הדין אם הגוי כופהו בכח לעשות א' מהאיסורים הנ''ל, האם יש חיוב על כל איש ואיש מישראל ליקח את נפשו ולאבד את עצמו לדעת?
Re: אופן יהרג ואל יעבור
פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 2:58 am
על ידי יאיר
שאלה יפה אך לכאורה מה הצד שלא?
הא זה וזה מאבד עצמו לדעת ומחוייב בזה כדי לא לעבור על ג' עבירות.
Re: אופן יהרג ואל יעבור
פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 4:25 am
על ידי במסתרים
Re: אופן יהרג ואל יעבור
פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 5:21 pm
על ידי HaimL
לטעמי, השאלה אינה ברורה די הצורך.
אפשר לשאול כאן שתי שאלות, בדרך של את"ל.
האם אדם מחוייב להתנגד למי שאונסים בגופו לעבור עבירה, בלי מעשה עצמי שלו כלל, אף שאם יתנגד לכך, יהרגוהו. ואת"ל שמחוייב, האם מחוייב רק להתנגד בשעה שעושים בגופו את מעשה העבירה, או שמחוייב להקדים ולהרוג את עצמו, שמא לא יצליח להתנגד כשיאנסוהו.
Re: אופן יהרג ואל יעבור
פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 5:23 pm
על ידי HaimL
ועוד שאלה האם במציאויות הנ"ל יהיה חילוק בין שלוש העבירות החמורות, או שאפילו אערקתא דמסאנא.
Re: אופן יהרג ואל יעבור
פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 5:42 pm
על ידי יאיר
HaimL כתב:לטעמי, השאלה אינה ברורה די הצורך.
אפשר לשאול כאן שתי שאלות, בדרך של את"ל.
האם אדם מחוייב להתנגד למי שאונסים בגופו לעבור עבירה, בלי מעשה עצמי שלו כלל, אף שאם יתנגד לכך, יהרגוהו. ואת"ל שמחוייב, האם מחוייב רק להתנגד בשעה שעושים בגופו את מעשה העבירה, או שמחוייב להקדים ולהרוג את עצמו, שמא לא יצליח להתנגד כשיאנסוהו.
על הצד הראשון אמרתי דפשיטא דחייב
Re: אופן יהרג ואל יעבור
פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 5:42 pm
על ידי עושה חדשות
פולסברג כתב:האם יש חיוב על כל איש ואיש מישראל ליקח את נפשו ולאבד את עצמו לדעת?
בכל נפשך סי' יט.
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... book=52623
Re: אופן יהרג ואל יעבור
פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 5:48 pm
על ידי יאיר
שם מדבר כשלא עושה מעשה ושאלת השואל היתה כשעושה מעשה רק לא מאיימים שיהרגוהו.
Re: אופן יהרג ואל יעבור
פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 6:04 pm
על ידי HaimL
יאיר כתב:HaimL כתב:לטעמי, השאלה אינה ברורה די הצורך.
אפשר לשאול כאן שתי שאלות, בדרך של את"ל.
האם אדם מחוייב להתנגד למי שאונסים בגופו לעבור עבירה, בלי מעשה עצמי שלו כלל, אף שאם יתנגד לכך, יהרגוהו. ואת"ל שמחוייב, האם מחוייב רק להתנגד בשעה שעושים בגופו את מעשה העבירה, או שמחוייב להקדים ולהרוג את עצמו, שמא לא יצליח להתנגד כשיאנסוהו.
על הצד הראשון אמרתי דפשיטא דחייב
לא כל כך פשוט. שמא אסרו על האדם לעבור עבירה, במעשה עצמי, אבל שתיעבר עבירה ע"י גופו, שמא בזה אין מחוייב (כי גם אם סתם חברו עושה מעשה בגופו, בלי אונס ואיום כלל, כגון שמקטיר או זובח לע"ז ע"י ידו של חברו, פשיטא שלא מתחייב בעל היד).
Re: אופן יהרג ואל יעבור
פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 11:57 pm
על ידי במסתרים
יאיר כתב:שם מדבר כשלא עושה מעשה ושאלת השואל היתה כשעושה מעשה רק לא מאיימים שיהרגוהו.
הפותח שאל מה דין מי שמכריחים אותו בכפיה [ולכאורה היינו שלוקחים את ידו על כרחו ועושים מעשה עבירה], וגם חיים ואתה בהודעה שמעלי מדברים על זה, ולדידך פשיטא שחייב, ולכאורה עומדים נגדך דברי הראשונים המובאים שם שאין זה מעשה שלו.
אמרתי בחפזי ואם שגיתי וכו'.
ראוי שהפותח יחזור ויפרש את דבריו.
Re: אופן יהרג ואל יעבור
פורסם: ד' דצמבר 23, 2020 12:42 am
על ידי פולסברג
ויעויין בדבריו הנפלאים של ר''א בקובץ הערות שהק' שכשאומרת נטמאתי, למה לא יצטרך או לשהות שם כל ימי חייו או לחתוך אברו או להמית א''ע [שו''ר שהובא בא' הקישורים דלעיל].
ואם אין חיוב להמית א''ע אולי אפשר לתרץ קו' בזה, דלא מצינו חיוב בזה האופן.
Re: אופן יהרג ואל יעבור
פורסם: ד' דצמבר 23, 2020 12:55 am
על ידי גל של אגוזים
לכאו' אם עושין המעשה ע"י גופו דמיא להא דארז"ל אסתר קרקע עולם כמו שביאר הגר"ח ז"ל בספרו היטב.