עמוד 1 מתוך 1

חיוב לעשות מעשה מצוה שממ"נ אינו מצוה

פורסם: ב' דצמבר 21, 2020 1:41 am
על ידי שש ושמח
שמעתי בשם חכ"א שהסתפק במקרה דלהלן:
תשע חנויות מוכרות אתרוגים, כולן מוכרין אתרוגים כשרים ואחת מוכרת אתרוגים מורכבים, ולקח אתרוג אחד מאחת מהן ואינו יודע מאיזו לקח ונטלו, - הרי כל קבוע כמחצה על מחצה ומספק לא יצא יד"ח אתרוג וצריך ליטול עוד אתרוג. ושוב פירש אתרוג שני מהחנויות, והנה אתרוג זה הוא כשר, דכל דפריש מרובא פריש.
מה הדין באופן שניכר שב' האתרוגים הם מחנות אחת, האם זה שנטל את האתרוג הראשון חייב ליטול את האחרוג השני [והאם נפטר בזה מחיובו]? מחד גיסא, הרי ממ"נ אין בזה שום מצוה, דאם השני כשר גם הראשון כשר וא"כ כבר יצא יד"ח, ומאידך איך שייך לומר שאינו יוצא באתרוג זה שהוכרע שהוא כשר?


וכעי"ז יש לדון לגבי מה שמבואר ב"מ ז' דישראל שיש לו עשרה ספק פטרי חמור בתוך ביתו מפריש עליהן עשרה שיין ומעשרן והן שלו, ומבואר בתוס' שיכול לפדות כולם באותו השה בזה אחר זה - מה הדין באופן שכל העשרה ספק פט"ח ספק אחד הם [כגון שמכר את כולם לנכרי ונולד ספק האם הוא נכרי או ישראל], האם יכול לפדות כולם באותו שה, או שמא אחר שפדה אחד לא יוכל לפדות עוד אחד באותו שה, דממ"נ אם השני חייב הרי א"א לפדות באותו השה כיון שכבר הוא של הכהן.

Re: חיוב לעשות מעשה מצוה שממ"נ אינו מצוה

פורסם: ב' דצמבר 21, 2020 5:17 am
על ידי לבי במערב
נכב"ב כעי"ז, ובעוד מאשכולות הרב 'עושה חדשות'.

Re: חיוב לעשות מעשה מצוה שממ"נ אינו מצוה

פורסם: ב' דצמבר 21, 2020 8:14 am
על ידי קופא דמחטא
ברמה העקרונית
פשוט שהדין קובע את המציאות
גם כשזה יוצר סתירות או מצבים מעניינים

לגבי השאלה עם האתרוג
נראה מסברא
שלגבי מי שהאתרוג הראשון הוקבע באיסור
לכאו' הוקבע הוא וכל הדומים לו (בהנחה שהדמיון בין האתרוגים קובע בודאות ששניהם יצאו מאותה חנות)
ואין זה משנה שמצאנו את האתרוג השני בפרישה
שהרי דמיונו לאתרוג הראשון קובע אותו באיסור
ואין לומר שפרש מרובא אלא הוא כמי שקנה אותו בודאות מחנות מסויימת
וממילא שניהם פסולים
השאלה צריכה להיות באופן שהאתרוג הראשון פרש ולאחמ"כ הוקבע השני
כמבו' באשכול שצירף הרב עושה חדשות כאן

Re: חיוב לעשות מעשה מצוה שממ"נ אינו מצוה

פורסם: ב' דצמבר 21, 2020 8:40 am
על ידי עושה חדשות
לבי במערב כתב:עוד מאשכולות 'עושה חדשות'.
אכן הבאתי כאן את הנידון.

Re: חיוב לעשות מעשה מצוה שממ"נ אינו מצוה

פורסם: ב' דצמבר 21, 2020 9:01 pm
על ידי שש ושמח
ייש"כ לכל העונים.
[לגבי ספק פטר חמור יתכן שאינו שייך לנידון הנ"ל ובודאי יועיל לפדות שוב, אם נאמר שבממון שהדין הוא הממע"ה נעשה שלו בתורת ודאי, וכידוע בשם הגרש"ש ועוד]