חיוב לעשות מעשה מצוה שממ"נ אינו מצוה
פורסם: ב' דצמבר 21, 2020 1:41 am
שמעתי בשם חכ"א שהסתפק במקרה דלהלן:
תשע חנויות מוכרות אתרוגים, כולן מוכרין אתרוגים כשרים ואחת מוכרת אתרוגים מורכבים, ולקח אתרוג אחד מאחת מהן ואינו יודע מאיזו לקח ונטלו, - הרי כל קבוע כמחצה על מחצה ומספק לא יצא יד"ח אתרוג וצריך ליטול עוד אתרוג. ושוב פירש אתרוג שני מהחנויות, והנה אתרוג זה הוא כשר, דכל דפריש מרובא פריש.
מה הדין באופן שניכר שב' האתרוגים הם מחנות אחת, האם זה שנטל את האתרוג הראשון חייב ליטול את האחרוג השני [והאם נפטר בזה מחיובו]? מחד גיסא, הרי ממ"נ אין בזה שום מצוה, דאם השני כשר גם הראשון כשר וא"כ כבר יצא יד"ח, ומאידך איך שייך לומר שאינו יוצא באתרוג זה שהוכרע שהוא כשר?
וכעי"ז יש לדון לגבי מה שמבואר ב"מ ז' דישראל שיש לו עשרה ספק פטרי חמור בתוך ביתו מפריש עליהן עשרה שיין ומעשרן והן שלו, ומבואר בתוס' שיכול לפדות כולם באותו השה בזה אחר זה - מה הדין באופן שכל העשרה ספק פט"ח ספק אחד הם [כגון שמכר את כולם לנכרי ונולד ספק האם הוא נכרי או ישראל], האם יכול לפדות כולם באותו שה, או שמא אחר שפדה אחד לא יוכל לפדות עוד אחד באותו שה, דממ"נ אם השני חייב הרי א"א לפדות באותו השה כיון שכבר הוא של הכהן.
תשע חנויות מוכרות אתרוגים, כולן מוכרין אתרוגים כשרים ואחת מוכרת אתרוגים מורכבים, ולקח אתרוג אחד מאחת מהן ואינו יודע מאיזו לקח ונטלו, - הרי כל קבוע כמחצה על מחצה ומספק לא יצא יד"ח אתרוג וצריך ליטול עוד אתרוג. ושוב פירש אתרוג שני מהחנויות, והנה אתרוג זה הוא כשר, דכל דפריש מרובא פריש.
מה הדין באופן שניכר שב' האתרוגים הם מחנות אחת, האם זה שנטל את האתרוג הראשון חייב ליטול את האחרוג השני [והאם נפטר בזה מחיובו]? מחד גיסא, הרי ממ"נ אין בזה שום מצוה, דאם השני כשר גם הראשון כשר וא"כ כבר יצא יד"ח, ומאידך איך שייך לומר שאינו יוצא באתרוג זה שהוכרע שהוא כשר?
וכעי"ז יש לדון לגבי מה שמבואר ב"מ ז' דישראל שיש לו עשרה ספק פטרי חמור בתוך ביתו מפריש עליהן עשרה שיין ומעשרן והן שלו, ומבואר בתוס' שיכול לפדות כולם באותו השה בזה אחר זה - מה הדין באופן שכל העשרה ספק פט"ח ספק אחד הם [כגון שמכר את כולם לנכרי ונולד ספק האם הוא נכרי או ישראל], האם יכול לפדות כולם באותו שה, או שמא אחר שפדה אחד לא יוכל לפדות עוד אחד באותו שה, דממ"נ אם השני חייב הרי א"א לפדות באותו השה כיון שכבר הוא של הכהן.