סדר קדימה בהצלת נפשות (ובחיסון לקורונה)
פורסם: א' דצמבר 20, 2020 5:26 pm
סיפר לי ידיד אחד, ששמע מאת רב מובהק ת"ח מופלג מאד שמי שעוקף את התור בענין החיסון לקורונה, ואינו מחכה לתורו - יש בו משום לא תעמוד על דם רעיך. למשל, כהיום אין מחסנים אלא העובדים\ות בבתי חולים ובתי זקנים. לאחמ"כ יחסנו את הזקנים\ות עצמם\ן, ויקח עוד זמן עד שיגיע לכלל האוכלסייה. הרב ההוא טען שמי שעוקף את סדר הקדימה של הסוגיא בהוריות, יש בו משום לא תעמוד על דם רעיך.
א. האם הסדר ההוא מונע בעד האדם להציל את עצמו? אסור לו לע"ה להציל את עצמו לפני הת"ח?
ב. האם אפשר לשנות את סדר הקדימה לטובת המדינה? הסדר של המשנה הוא סדר עצמי, דהיינו שהאיש קודם לאשה לא מחמת טובת הציבור, אלא שהחיים של רמ"ח מצוות עשה שווה יותר מחיים של פחות מצוות עשה. האם ניתן להעדיף את האשה מחמת תועלת הרבים?
ג. אם באמת עקף את הסדר, האם יש בו משום יותר מגזל וכדו'? האם סדר עדיפות זה מחייב שהחיים של הקודם במעלה שווה יותר מהחיים של האחרון במעלה?
אשמח לראות ולשמוע מראה מקומות ע"ז.
א. האם הסדר ההוא מונע בעד האדם להציל את עצמו? אסור לו לע"ה להציל את עצמו לפני הת"ח?
ב. האם אפשר לשנות את סדר הקדימה לטובת המדינה? הסדר של המשנה הוא סדר עצמי, דהיינו שהאיש קודם לאשה לא מחמת טובת הציבור, אלא שהחיים של רמ"ח מצוות עשה שווה יותר מחיים של פחות מצוות עשה. האם ניתן להעדיף את האשה מחמת תועלת הרבים?
ג. אם באמת עקף את הסדר, האם יש בו משום יותר מגזל וכדו'? האם סדר עדיפות זה מחייב שהחיים של הקודם במעלה שווה יותר מהחיים של האחרון במעלה?
אשמח לראות ולשמוע מראה מקומות ע"ז.