סתירה בדברי הרמב"ם בין פירוש המשנה ליד החזקה
פורסם: ג' דצמבר 15, 2020 8:18 pm
בפירוש המשנה ליבמות פרק ב' משנה ח' כתב הרמב"ם
הרי שעצם זקיפתה מעל המקום הוי כיעור גם ללא חגירת הסינר, ומאידך חגירת הסינר לבדה הוי כיעור, ודי בעדות על אחד מהאופנים אם ראו אדם יוצא מביתה.
ואילו בהלכות אישות פרק כ"ד הלכה ט"ו כתב
הרי שזקיפה ממיטתה לבד ללא חגירת האיזור או לבישת המכנסיים אינה נחשבת לכיעור.
לעת עתה לא ראיתי מי שעמד בזה.
ודין נטען על א"א כמו שאומר וזה אם הוא נטען עליה שהעידו עדים בדבר קרוב להיות כמו שראו אדם יוצא מביתה והיא חוגרת אזורה או שראו אדם שפירש מן המקום והיא עומדת מעל המטה (בנוסח הרב קאפח 'והיא נזקפת מעל אותו מקום') וכל כיוצא בזה מן הדברים שנקראים דבר מכוער
הרי שעצם זקיפתה מעל המקום הוי כיעור גם ללא חגירת הסינר, ומאידך חגירת הסינר לבדה הוי כיעור, ודי בעדות על אחד מהאופנים אם ראו אדם יוצא מביתה.
ואילו בהלכות אישות פרק כ"ד הלכה ט"ו כתב
כיצד היא יוצאה משום שם רע כגון שהיו שם עדים שעשתה דבר מכוער ביותר שהדברים מראין שהיתה שם עבירה אע"פ שאין שם עדות ברורה בזנות. כיצד כגון שהיתה בחצר לבדה וראו רוכל יוצא ונכנסו מיד בשעת יציאתו ומצאו אותה עומדת מעל המטה והיא לובשת המכנסים או חוגרת אזורה.
הרי שזקיפה ממיטתה לבד ללא חגירת האיזור או לבישת המכנסיים אינה נחשבת לכיעור.
לעת עתה לא ראיתי מי שעמד בזה.