מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חתך צנון דק דק בסכין בשר ורוצה לבשלו בחלב, להשו"ע סגי בנטילה (פמ"ג). הכיצד?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לכשיבקע
הודעות: 575
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

חתך צנון דק דק בסכין בשר ורוצה לבשלו בחלב, להשו"ע סגי בנטילה (פמ"ג). הכיצד?

הודעהעל ידי לכשיבקע » ב' דצמבר 07, 2020 10:05 pm

הנה קיי"ל (חולין קיא סוע"ב ועי' ע"ז לט.) דדבר חריף שנחתך בסכין חלבית או בשרית אין לאכלו או לבשלו עם המין השני, ולי"א בשו"ע ופסק הרמ"א היינו אף בסכין שאב"י.

ואם בא לאכלו עם המין השני, יש לטועמו או שיסיר מן הצנון כדי נטילה (2 ס''מ להגרא''ח נאה, 2.5 ס''מ להחזו''א) והשאר מותר עם המין השני (גמ' שם ושו''ע יו''ד סי' צו ס''א).

ואם חתך את הצנון בסכין ובשלו עם המין השני, פסק השו"ע ביו"ד סי' צו ס"א (ועאו"ח סי' תמז ס"ז) שישער ששים בצנון ביחס למקום מגע הסכין (ולהט"ז ביחס ללהב הסכין כולה, ולהש"ך אם יודע כמה נגע ישער כהשו"ע) והוסיף השו"ע 'וה"ה לחתכן בסכין של איסור', וכמבואר בב"י דהיינו לדידיה דס"ל דלא אמרינו חנ"נ בשאר איסורים וכמבואר בסי' צב ס"ד.

וכתב הרמ"א שאם חתך את הצנון דק דק ישער בששים כנגד כל הצנון. והיינו כיון שש לשער כדי נטילה בכל מקום ומקום שנגע בו הסכין, ובחתך דק דק כיון שכל חתיכה וחתיכה טעונה נטילה, ולא שייך ליטול כיון שהחתיכה דקה, וא''כ כולה בלעה, לכן הצנון כולו בלע מן הסכין.

וביאר הט"ז (שם סק"ו), דדברי הרמ"א היינו דווקא בחתך בסכין של איסור, כיון דבבב"ח ודאי לא נעשה נבלה, כיון שעדיין הוא היתר. ובהודעה בסמוך אצרף את דעתו להלכה.

ותמהתי, מדוע כתב הפמ"ג (משב"ז שם) וז"ל
(ו) וה"ה. עט"ז ביאור דבריו כי הניח הנחה קיימת דקודם בישול אין חילוק בין חתך בסכין בשר או איסור אם דק כולו אסור לדידן ולהמחבר כ"נ ובסכין בשר לדידן כולו אסור בחלב ולהמחבר כ"נ עש"ך אות יו"ד .
ע"כ הנצרך לעניינינו.

וצ"ע טובא לענ"ד, דלפי הטעם המבואר לעיל שכל הצנון נאסר, לכאורה יש לאסור את הצנון כולו אף להשו"ע, שהרי הבליעה נתפשטה בכולו כד"נ, וכיון שא"א להסיר אמאי סגי בכדי נטילה. ותו, דמאי שייכא כד"נ פעם אחת אם הצנון כולו בלע.

והמבאר לי הך שמעתתא שכמ"ה.
נערך לאחרונה על ידי לכשיבקע ב ב' דצמבר 07, 2020 10:16 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

לכשיבקע
הודעות: 575
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: חתך צנון דק דק בסכין בשר ורוצה לבשלו בחלב, סגי בכדי נטילה (פמ"ג). הכיצד?

הודעהעל ידי לכשיבקע » ב' דצמבר 07, 2020 10:07 pm

הכרעת הט''ז הנ''ל.

אם חתך את הצנון במקום אחד ועדיין לא בישל, בין בבשר בחלב ובין בשאר איסורים יש להסיר כדי נטילה לדעה זו [ולהרמ"א בסמוך לכתחילה אומרים שהצנון כולו בלע מן הסכין].
חתך דק דק ועדיין לא בישל, בין בבשר בחלב ובין בשאר איסורים יש לשער ששים ביחס לצנון כולו, כיון שבאופן זה כל חתיכה וחתיכה נאסרה כדי נטילה, וכיון ששיעורה קטן מכדי נטילה הרי שכולה נאסרה.
חתך במקום אחד ובישל, בסכין ממין אחד ובישל עם המין השני יש לשער ששים ביחס ללהב הסכין (ואם הצנון קטן יותר מכל הסכין אי"צ לשער אלא ביחס לצנון. משב"ז בביאור הט"ז), ובסכין של איסור להשו"ע אין חילוק ולהרמ"א לדעה ראשונה [שפסק הרמ"א כמותה בדיעבד כבסמוך] יש לשער ששים כנגד מקום הנטילה כולו.
חתך דק דק ובישל, בבשר בחלב יש לשער ששים ביחס ללהב הסכין, ובסכין של איסור יש לשער ביחס לצנון כולו.


ובהערות ביארתי

יש להאריך קצת כדי לבאר דברי הט"ז כראוי.

חתך במקום אחד בסכין ממין אחד או בסכין של איסור ולא בישל
בכה"ג בין בבב"ח ובין בסכין של איסור יש להסיר כדי נטילה, כיון שבכל שטח זה ישנה בליעה מן הסכין.

חתך במקום אחד בסכין ממין אחד וכבר בישל
הנה כבר נתבאר שנחלקו השו"ע והרמ"א האם אומרים חנ"נ רק בבשר בחלב או גם בשאר איסורים. ולכן כתב הט"ז שלפ"ז במקרה שחתך בסכין בלועה ממין אחד, הרי הצנון עדיין היתר ולא נתערב עם המין השני, ולכן אין לשער ששים אלא ביחס למה שבלע, שהוא ביחס למקום הסכין. אבל אם חתכו בסכין של איסור, הנה להשו"ע שווה דינו כיון שהצנון עצמו לא נאסר כבב"ח אלא שרק מעורבת בו בליעה של איסור, ולכן שוב אי"צ לשער אלא ביחס לבלוע ולא ביחס לשטח שנתפשט בו האיסור, אבל להרמ"א דאמרינן חנ"נ בכל האיסורים לא סגי בבלוע לבד, כיון שכל מה שבלע הצנון נעשה נבלה, וכל מה שנגע בו האיסור נעשה כאיסור עצמו, ולכן יש לשער ששים ביחס למקום הנטילה כולו. ומכל מקום גם כשחתך בסכין של איסור לא נאסר אלא כדי נטילה, שיותר מזה אין בכח סכין להבליע בדבר חריף דעה זו, ורק להדעה שפסק הרמ"א בסמוך כי"א כל הצנון נאסר.

חתך דק דק ועדיין לא בישל
הנה בכה"ג ג"כ אין נפק"מ בין בשר בחלב לשאר איסורים, ובשניהם יש לאסור את הצנון כולו, כיון שלכו"ע כדי להסיר את החלק שבלע הצנון כדי לאכלו עם המין השני יש להסיר כדי נטילה, וכיון שכשחתך דק דק א"א להסיר כדי נטילה, וכל חתיכה וחתיכה בלעה כדי נטילה, א"כ הצנון כולו נאסר עם המין השני או לגמרי [אם נחתך בסכין של איסור], ואף לדעת השו"ע.

חתך דק דק וכבר בישל
הנה בכה"ג ג"כ הנידון הוא על הששים ביחס למה שבלע הצנון, ולא ביחס לנטילה, וא"כ יש לשער ששים ביחס למה שבלע הצנון, ולכן האם חתך רק במקום אחד, אם הוא עדיין היתר כבסכין שחתכו ממין אחד, אם כן אין לשער אלא ביחס לסכין עצמה, שיותר מזה לא נאסר הצנון, אך אם חתך בסכין של איסור למ"ד דאמרינן חנ"נ בכל איסורים, הרי כל מה שנגע במקום הסכין נעשה נבלה, ולא סגי בששים ביחס למקום הסכין, אלא יש לשער ביחס לכל מקום בצנון שהגיעה בו בליעת האיסור, ולכן רק אם חתך במקום אחד מועיל להסיר כדי נטילה, לפי שלא הגיע האיסור אלא עד שם, אבל בחתך בסכין שלאיסור הרי נתפשט האיסור בכל חיתוך וחיתוך כדי נטילה, ולכן בחתיכות דקות כל חתיכה וחתיכה נעשתה נבלה ונאסרה כולה, ולכן יש לשער ששים ביחס לצנון כולו.

לכשיבקע
הודעות: 575
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: חתך צנון דק דק בסכין בשר ורוצה לבשלו בחלב, להשו"ע סגי בנטילה (פמ"ג). הכיצד?

הודעהעל ידי לכשיבקע » ב' דצמבר 07, 2020 10:37 pm

וראיתי כעת בליקוטי שושנים דמש''כ הפמ''ג 'ולהמחבר כדי נטילה' קאי דווקא לחתכו פעם אחת.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 266 אורחים