עמוד 1 מתוך 1

כלי זכוכית בולעים?

פורסם: ש' נובמבר 28, 2020 8:09 pm
על ידי חיים שאול
בסי׳ תנ"א סכ"ו המחבר פוסק שכלי זכוכית לא בולעים והרמ"א מחמיר, ובסי׳ פ"ז ס"א שתק למחבר בזה ואף המ"ב מיקל (על אף שהב"ח מחמיר) משום שהאחרונים (א"ר ברכ"י דרה"ח ישע"י ושא"ח) מקילים שאין בולע, ובהל׳ פסח שם לא היקל בזה ואף אסר בדיעבד כשרוב תשמיש בחמין או שמשאיר חמץ מעת לעת, ושם הב"ח מיקל כמחבר (וכן הפר"ח) ובשם הא"ר וישע"י כ׳ להחמיר כמג"א (וכרמ"א)
מה פשר דבר?

Re: כלי זכוכית בולעים?

פורסם: ש' נובמבר 28, 2020 9:23 pm
על ידי נוריאל עזרא
לפום ריהטא רק מקריאת דברי המשנה ברורה שכתב בסימן פז ס"ק ד ".....והטעם דבכל אלו סבירא להו דאין בולעין ואפילו אם בולעין אין בליעתן מרובה על כן אין דין בית הכסא עליהן".

ומה שכתב ואפילו אם בולעין אין בליעתן מרובה הנה טעם זה לא שייך בפסח ואף לא בשאר איסורים כי לא נוכל לשאר בשישים כי איננו יודעים כמה בלע לא?(ובניגוד אפילו למי רגלים ממש(של פעם אחת כדברי הרמב"ם) שדי ברביעית מים לבטלם לא כ"ש כלי של מי רגלים שבלוע בו כלשהו קלוש שאין נקרא בית הכסא עבור כך)

Re: כלי זכוכית בולעים?

פורסם: ש' נובמבר 28, 2020 9:51 pm
על ידי חיים שאול
לא ראיתי את דברי האחרונים בפנים, אבל למה המ"ב כ׳ שס"ל שאין בולעים, לכאו׳ זה לא נכון, הי׳ צריך שיכתוב שהם בולעים אבל אין בליעתן מרובה

Re: כלי זכוכית בולעים?

פורסם: ש' נובמבר 28, 2020 10:07 pm
על ידי נוריאל עזרא
חיים שאול כתב:לא ראיתי את דברי האחרונים בפנים, אבל למה המ"ב כ׳ שס"ל שאין בולעים, לכאו׳ זה לא נכון, הי׳ צריך שיכתוב שהם בולעים אבל אין בליעתן מרובה

למה לכאורה זה לא נכון?(גם הוא כתב על צד הספק: אין בולעים ואפילו אם בולעין אין בליעתן מרובה. כנראה זה לא ברור)

Re: כלי זכוכית בולעים?

פורסם: ב' נובמבר 30, 2020 11:43 pm
על ידי חיים שאול
זה לכאו׳ לא נכון כי האחרונים הנ"ל (לפחות חלקם) בהל׳ פסח פוסקים כרמ"א שכלי זכוכית בולעין (ואף לא פולטים) ואיך יכתוב בהל׳ ק"ש - משום דס"ל שאין בולעין, ולכאו׳ ההמשך - ואפי׳ אם בולעין כו׳, זה בא כמו בסוגריים לרווחא דמילתא

Re: כלי זכוכית בולעים?

פורסם: ג' דצמבר 01, 2020 12:25 am
על ידי גל של אגוזים
אולי יעזור לך מה שראיתי פעם בסוף קונטרס 'שרשים בהכשר כלים' נספח ג' שבירר קצת הך ענינא דכלי זכוכית ואיני זוכר לע"ע תו"ד אך דכירנא שנהניתי מדבריו שם.