עמוד 1 מתוך 1

ביומו תתן שכרו-בל תלין

פורסם: ה' נובמבר 26, 2020 10:27 pm
על ידי איתן נוי
יל"ע מה יהיה הדין בכה"ג שהזמין בעל מקצוע לתקן איזה דבר כלשהוא כגון להחליף חבל תריס או ללכוד נחש. וידע שאדם זה רב חסד הוא ואינו גובה תשלום עבור עבודות מסוג זה אלא כתחביב וחסד הוא עושה. אך בסיום העבודה לאחר ששאל האם מרוצה מהעבודה דרש סכום כסף ההוגן לעבודה מסוג זה. ונתרצה לשלם סכום זה בשמחה, האם יקיים מצוה דביומו תתן שכרו, או שמא נומר דמאחר ודעתו בעבודה זה היא שהוא עושה כבתוך שלו ובתור חסד ולא תשלום וממילא לא תעלה לו מצוה זו שהרי לא שכרו לשם עבודה?

אגב: האם יש אופציה לראות את כל הנושאים עליהם כתבתי בפורומים השונים, אך ברשימה אחת רצופה?

Re: ביומו תתן שכרו-בל תלין

פורסם: ו' נובמבר 27, 2020 4:49 am
על ידי לבי במערב
.

Re: ביומו תתן שכרו-בל תלין

פורסם: ו' נובמבר 27, 2020 10:01 am
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:יל"ע מה יהיה הדין בכה"ג שהזמין בעל מקצוע לתקן איזה דבר כלשהוא כגון להחליף חבל תריס או ללכוד נחש. וידע שאדם זה רב חסד הוא ואינו גובה תשלום עבור עבודות מסוג זה אלא כתחביב וחסד הוא עושה. אך בסיום העבודה לאחר ששאל האם מרוצה מהעבודה דרש סכום כסף ההוגן לעבודה מסוג זה. ונתרצה לשלם סכום זה בשמחה, האם יקיים מצוה דביומו תתן שכרו, או שמא נומר דמאחר ודעתו בעבודה זה היא שהוא עושה כבתוך שלו ובתור חסד ולא תשלום וממילא לא תעלה לו מצוה זו שהרי לא שכרו לשם עבודה?

אגב: האם יש אופציה לראות את כל הנושאים עליהם כתבתי בפורומים השונים, אך ברשימה אחת רצופה?

א. תלוי בשאלה האם יש חיוב לשלם לו על פעולתו, או שמתנה הוא נותן לו, וזוהי שאלה מורכבת.
ב. לא הבנתי מה אתה מחפש לראות. אבל האם ניסית ללחוץ על הקישור "הודעותיך" - search.php?search_id=egosearch ?

Re: ביומו תתן שכרו-בל תלין

פורסם: ו' נובמבר 27, 2020 10:20 am
על ידי עזריאל ברגר

Re: ביומו תתן שכרו-בל תלין

פורסם: ו' נובמבר 27, 2020 12:31 pm
על ידי איתן נוי
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:יל"ע מה יהיה הדין בכה"ג שהזמין בעל מקצוע לתקן איזה דבר כלשהוא כגון להחליף חבל תריס או ללכוד נחש. וידע שאדם זה רב חסד הוא ואינו גובה תשלום עבור עבודות מסוג זה אלא כתחביב וחסד הוא עושה. אך בסיום העבודה לאחר ששאל האם מרוצה מהעבודה דרש סכום כסף ההוגן לעבודה מסוג זה. ונתרצה לשלם סכום זה בשמחה, האם יקיים מצוה דביומו תתן שכרו, או שמא נומר דמאחר ודעתו בעבודה זה היא שהוא עושה כבתוך שלו ובתור חסד ולא תשלום וממילא לא תעלה לו מצוה זו שהרי לא שכרו לשם עבודה?

אגב: האם יש אופציה לראות את כל הנושאים עליהם כתבתי בפורומים השונים, אך ברשימה אחת רצופה?

א. תלוי בשאלה האם יש חיוב לשלם לו על פעולתו, או שמתנה הוא נותן לו, וזוהי שאלה מורכבת.
ב. לא הבנתי מה אתה מחפש לראות. אבל האם ניסית ללחוץ על הקישור "הודעותיך" - search.php?search_id=egosearch ?

א. שוב, הוא מפורסם כמי שאינו נוטל שכר, אך למעשה הוכח שהוא כן נוטל שכר. כך שזו לא שאלה האם נותן לו מתנה. כי הוא ואמר בפה מלא שאינו מוכן לתת במתנה.
השאלה תהיה כנראה: תלוי האם יכול להוציא ממנו את הממון הנ"ל בדין תורה אולא.
ב. מצויין בדיוק את זה חיפשתי. תודה.

Re: ביומו תתן שכרו-בל תלין

פורסם: ו' נובמבר 27, 2020 12:32 pm
על ידי איתן נוי

את זה ראיתי אבל הוא מביא את כל מהלך הנושאים. הנ"ל זה הדרוש.

Re: ביומו תתן שכרו-בל תלין

פורסם: ב' נובמבר 30, 2020 8:05 pm
על ידי איתן נוי
נביא כאן ממה שהאיר עיני אחד החברים בפרטי: יש"כ לו.

חו"מ סימן רמו סעיף יז: "כל הנותנים כל נכסיהם, משתבטל המתנה ויחזרו כל הנכסים לבעלים הראשונים, אין המקבל מתנה מחזיר פירות. הגה: האומר לחבירו אכול עמי, צריך לשלם לו,> ולא אמרינן מתנה קא יהיב ליה. ולכן מי שמאכיל לחתנו עם בתו יותר מזמן שקצב לו מזונות, צריך החתן לשלם לו מזונותיו כשיתבע ממנו, אבל לא מזונות אשתו. ודוקא דליכא הוכחה דנתן לו לשם מתנה, אבל היכא דמוכח דנתן לו לשם מתנה, רק אחר כך נפלה קטטה ביניהם ולכן תובע ממנו, פטור (ת"ה סימן שי"ז).

אם איתא נביא ראיה מהמשך הרמ"א " ודוקא דליכא הוכחה דנתן לו לשם מתנה". כלומר לעניננו דווקא בכה"ג שתהיה הוכחה שנתן לו את המלאכה/הפעולה במתנה רק אז לא יצטרך לשלם לו אך אם לא תהיה לו הוכחה ודאי שיצטרך לשלם לו.
וממילא לא נראה שזה שהוא טוען לו "הלוא אתה מפורסם שאתה עושה בחינם ולכן אני לא צריך לשלם לך". להיות ראיה לכך שלא צריך לשלם לו. ולכן אם רק על פי זה אה"נ צריך לשלם לו לפי הרמ"א הנ"ל. דהא לא מוכח שנתן לו במתנה.
ולפי"ז יצא שאילו בעל המלאכה פרסם שנותן שירות מסויים בחינם ורק משום כך הזמין אותו מאן דהוא, והלה תיקן וסידר. ולבסוף ביקש ממנו תשלום, לא יוכל לתבוע ממנו תשלום משום שהוכיח ע"י הפרסום שלא גובה תשלום. ולכן לא היה למזמין לשאול אותו שוב האם זה בתשלום.
ונסתייע עוד מדברי הסמ"ע שם ס"ק כ"ד: ומה שכתב דהיכא דמוכח דנתן לו לשם מתנה כו' פטור, כתב שם טעם לדבר דכיון דמתחילה במחילה באה לידו תו לא מצי לחזור בו.