מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אם משיחת כלי המקדש כשרה בלילה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2094
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

אם משיחת כלי המקדש כשרה בלילה

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ד' נובמבר 25, 2020 5:23 pm

הנה ברמב"ם (פ"ד מהל' מעשה הקרבנות ה"א) איתא:

'כל הקרבנות אין מקריבין אותן אלא ביום שנאמר ביום צוותו את בני ישראל להקריב את קרבניהם ביום ולא בלילה, לפיכך אין שוחטין זבחים אלא ביום ואין זורקין דמים אלא ביום השחיטה שנאמר ביום הקריבו את זבחו ביום הזביחה תהיה ההקרבה, וכיון ששקעה החמה נפסל הדם' – עכ"ל.

ויל"ע האם דין זה נאמר רק גבי שחיטה וזריקת הדם - בקרבנות, או דלמא גם בשאר ענייני המשכן - כמו משיחת כלי המקדש - האם גם יש דין שיהיה ביום, או דגם בלילה כשר.
נערך לאחרונה על ידי אשרי יושבי ביתך ב ה' נובמבר 26, 2020 11:43 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 14079
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אם משיחת כלי המקדש כשרה בלילה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' נובמבר 25, 2020 9:47 pm

גם על המשיחה נאמר "ביום משחו אותם" ומשם למדו שהמשיחה היתה דווקא ביום ולא בלילה (רש"י על "זאת חנוכת המזבח ביום המשח אותו" - במדבר ז,פד).

וראה שמות פרק מ: ביום החודש הראשון ..... ומשחת את המשכן ואת כל אשר בו.

אליהו חיים
הודעות: 1038
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: אם משיחת כלי המקדש כשרה בלילה

הודעהעל ידי אליהו חיים » ד' נובמבר 25, 2020 11:05 pm

יש לענין הזה קשר עם פרשת השבוע
וישכם יעקב בבקר ויקח את האבן אשר שם מראשותיו וישם אותה מצבה ויצק שמן על ראשה.
וברשב"ם וספורנו בפי' החזקוני שהיציקת שמן כדי לקדשה להקריב עליה קרבנות בשובו.
והנה במשך חכמה כתב ולא הקים אותה בלילה דאין בונין בהמ"ק בלילה, ויש כאן חידוש דגם המזבח אין בונין בלילה וכבר כתבו בזה.
ולפי פירוש הראשונים הנ"ל י"ל שעיקר יסוד הקמת המצבה היה בכדי לקדשה ולהכינה, ושפיכת שמן על ראשה היה כקידוש המשכן וכלי שרת ולכן הקים יעקב אבינו דוקא ביום כדי לקדשה תיכף שיהא ראוי לתכלית הקמתה.
וכל זה אם גם הקידוש המשכן דוקא ביום
ואולי פשוט דקידוש עיקר המקום הוא כמו חלק מהבנין וא"כ גם קידוש המצבה להקריב עליו ביום, ועדיין י"ל דכלי המקדש מקדשים גם בלילה [ומסתבר דלדורות דעבודתן מחנכתן פשוט דמתקדשים הכלים גם ע"י עבודת לילה הראויין להם כמו המזלגות בהפיכת צינורא וכלי דישון לתרומת והוצאת הדשן].

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2094
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: אם משיחת כלי המקדש כשרה בלילה

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ה' נובמבר 26, 2020 1:45 am

אליהו חיים כתב:יש לענין הזה קשר עם פרשת השבוע
וישכם יעקב בבקר ויקח את האבן אשר שם מראשותיו וישם אותה מצבה ויצק שמן על ראשה.
וברשב"ם וספורנו בפי' החזקוני שהיציקת שמן כדי לקדשה להקריב עליה קרבנות בשובו.
והנה במשך חכמה כתב ולא הקים אותה בלילה דאין בונין בהמ"ק בלילה, ויש כאן חידוש דגם המזבח אין בונין בלילה וכבר כתבו בזה.
ולפי פירוש הראשונים הנ"ל י"ל שעיקר יסוד הקמת המצבה היה בכדי לקדשה ולהכינה, ושפיכת שמן על ראשה היה כקידוש המשכן וכלי שרת ולכן הקים יעקב אבינו דוקא ביום כדי לקדשה תיכף שיהא ראוי לתכלית הקמתה.
וכל זה אם גם הקידוש המשכן דוקא ביום
ואולי פשוט דקידוש עיקר המקום הוא כמו חלק מהבנין וא"כ גם קידוש המצבה להקריב עליו ביום, ועדיין י"ל דכלי המקדש מקדשים גם בלילה [ומסתבר דלדורות דעבודתן מחנכתן פשוט דמתקדשים הכלים גם ע"י עבודת לילה הראויין להם כמו המזלגות בהפיכת צינורא וכלי דישון לתרומת והוצאת הדשן].

דפח"ח.
אגלה סוד קטן - כי הטעם שפתחתי אשכול זה משום שכתבתי בענין זה הנוגע לפ' השבוע, והבאתי מה שראיתי בס' תורת בריסק (עמ' רכא) בשם הגאון הגדול רבי יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק זצ"ל (בנו של מרן הגרי"ז הלוי זצ"ל), דאמר עפ"ד הרשב"ם הנ"ל שיציקת השמן הייתה כדי לקדשה שיוכל להקריב עליה קרבנות, דלפי"ז מבואר למה המתין יעקב עד הבוקר, ולמה לא יצק עוד בלילה בטרם נשכב שם. ולהנ"ל מבואר היטב, דמאחר ואין מקריבין קרבנות אלא ביום, וכמ"ש הרמב"ם (פ"ד מהל' מעשה הקרבנות ה"א), א"כ לכן עשה המשיחה בבוקר, עכ"ד [ובעז"ה אעלה מש"כ בכ"ז אי"ה בהמשך].

אראל
הודעות: 3531
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: אם משיחת כלי המקדש כשרה בלילה

הודעהעל ידי אראל » ה' נובמבר 26, 2020 2:02 am

ותוספת נופך על השאלה, דאם נימא דהמשיחה בעי ביום, מה הדין כשאין שמן המשחה דעבודה מקדשתן, אם כשרה בלילה, [בעבודות שבלילה],
ואולי יש לפלפל בזה בענין חנוכה, אם היו יכולים לקדש המנורה בלילה בהדלקת הנרות...

עתה הבחנתי, שהרב אליהו חיים הרגיש גם בזה..., אך לא הבנתי למה נקט כדבר פשוט שכשרה גם בלילה, דלכאורה החינוך ע"י עבודה, הוא כתחליף במקום משיחה, ואם משיחה בעי ביום, גם חינוך בעבודה יצריך יום

אליהו חיים
הודעות: 1038
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: אם משיחת כלי המקדש כשרה בלילה

הודעהעל ידי אליהו חיים » ה' נובמבר 26, 2020 8:50 am

אראל כתב:ותוספת נופך על השאלה, דאם נימא דהמשיחה בעי ביום, מה הדין כשאין שמן המשחה דעבודה מקדשתן, אם כשרה בלילה, [בעבודות שבלילה],
ואולי יש לפלפל בזה בענין חנוכה, אם היו יכולים לקדש המנורה בלילה בהדלקת הנרות...

עתה הבחנתי, שהרב אליהו חיים הרגיש גם בזה..., אך לא הבנתי למה נקט כדבר פשוט שכשרה גם בלילה, דלכאורה החינוך ע"י עבודה, הוא כתחליף במקום משיחה, ואם משיחה בעי ביום, גם חינוך בעבודה יצריך יום

אין לי ראיות רק מסברא בעלמא לענ"ד, ותלוי בגדר הדבר, להגדרתך שזה ממש 'תחליף למשיחה' ועושה מעשה קידוש ממש מסתבר ששוה לקידוש, אבל אולי הפשטות שאינו עושה מעשה קידוש, דאינו אלא בשמן המשחה, ורק כיון שתכלית הקידוש להיות מוכשר לעבודה לכן כשאין שמן המשחה ע"כ מקבל הכלי הכשר עם גוף העבודה, ולכן מסתבר דאם נעשית עבודה הראויה בה בזמן הראוי לה נתקדש הכלי.

מתון
הודעות: 358
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:15 pm

Re: אם משיחת כלי המקדש כשרה בלילה

הודעהעל ידי מתון » ג' דצמבר 01, 2020 9:42 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:
אליהו חיים כתב:יש לענין הזה קשר עם פרשת השבוע
וישכם יעקב בבקר ויקח את האבן אשר שם מראשותיו וישם אותה מצבה ויצק שמן על ראשה.
וברשב"ם וספורנו בפי' החזקוני שהיציקת שמן כדי לקדשה להקריב עליה קרבנות בשובו.
והנה במשך חכמה כתב ולא הקים אותה בלילה דאין בונין בהמ"ק בלילה, ויש כאן חידוש דגם המזבח אין בונין בלילה וכבר כתבו בזה.
ולפי פירוש הראשונים הנ"ל י"ל שעיקר יסוד הקמת המצבה היה בכדי לקדשה ולהכינה, ושפיכת שמן על ראשה היה כקידוש המשכן וכלי שרת ולכן הקים יעקב אבינו דוקא ביום כדי לקדשה תיכף שיהא ראוי לתכלית הקמתה.
וכל זה אם גם הקידוש המשכן דוקא ביום
ואולי פשוט דקידוש עיקר המקום הוא כמו חלק מהבנין וא"כ גם קידוש המצבה להקריב עליו ביום, ועדיין י"ל דכלי המקדש מקדשים גם בלילה [ומסתבר דלדורות דעבודתן מחנכתן פשוט דמתקדשים הכלים גם ע"י עבודת לילה הראויין להם כמו המזלגות בהפיכת צינורא וכלי דישון לתרומת והוצאת הדשן].

דפח"ח.
אגלה סוד קטן - כי הטעם שפתחתי אשכול זה משום שכתבתי בענין זה הנוגע לפ' השבוע, והבאתי מה שראיתי בס' תורת בריסק (עמ' רכא) בשם הגאון הגדול רבי יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק זצ"ל (בנו של מרן הגרי"ז הלוי זצ"ל), דאמר עפ"ד הרשב"ם הנ"ל שיציקת השמן הייתה כדי לקדשה שיוכל להקריב עליה קרבנות, דלפי"ז מבואר למה המתין יעקב עד הבוקר, ולמה לא יצק עוד בלילה בטרם נשכב שם. ולהנ"ל מבואר היטב, דמאחר ואין מקריבין קרבנות אלא ביום, וכמ"ש הרמב"ם (פ"ד מהל' מעשה הקרבנות ה"א), א"כ לכן עשה המשיחה בבוקר, עכ"ד [ובעז"ה אעלה מש"כ בכ"ז אי"ה בהמשך].

א) יש לעיין על עיקר ההנחה של הראשונים הנ"ל שיעקב אבינו קידש ע"י שמן המשחה, שהרי מה דאנו ילפינן (סנהדרין ט"ז ע"ב) דלדורות עבודתן מחנכתן ולא משיחתן, הוא משום שנאמר אצל משה "וימשחם ויקדש אותם", אותם במשיחה, ולא לדורות במשיחה. ואם כן אפשר ש"משיחה" נתמעט גם לפני משה, שרק אותם במשיחה.

ב) הדבר מבואר בספרי נשא פיסקא נג, שאין מושחין אלא ביום. וראה גור אריה יהודה (זמבא) סי' י"ט אות י', מ"ש בענין זה לגבי הדלקת נר בלילה הראשונה של חנוכה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 223 אורחים