ביליצר כתב:מה דופי מצאת בפסוק כל זכר יאכל אותו?
המורם מקדשים קלים – אין צריך לפנים שהוא נאכל לקטנים, שהרי הוא נאכל גם לעבדים;אליהו חיים כתב:רש"י זבחים צ"ט א': קטן פסול לעבודה וכו', ובקדשים אוכל, דאמרינן במנחות: 'איש כאחיו' - איש חולק ואין קטן חולק; ומדמעיט ליה מחלוקה מכלל דאכיל. ועוד, 'כל זכר' כתיב.
'כל זכר יאכל אתו' – לרבות את הקטנים.כָּל־קָרְבָּנָם לְכָל־מִנְחָתָם וּלְכָל־חַטָּאתָם וּלְכָל־אֲשָׁמָם, קֹדֶשׁ קָדָשִׁים לְךָ הוּא וּלְבָנֶיךָ.
בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים תֹּאכְלֶנּוּ, כָּל־זָכָר יֹאכַל אֹתוֹ, קֹדֶשׁ יִהְיֶה־לָּךְ.
אִיךְ-מֶיְין כתב:ביליצר כתב:מה דופי מצאת בפסוק כל זכר יאכל אותו?
אכן רש"י זבחים צט. הביא פסוק זה כראיה משנית! (וצ"ב מדוע).
מה שקשה לי הוא: מדוע לא הביא פסוקים מפורשים:
א) ויקרא (י יד) וְאֵת חֲזֵה הַתְּנוּפָה וְאֵת שׁוֹק הַתְּרוּמָה תֹּאכְלוּ בְּמָקוֹם טָהוֹר אַתָּה וּבָנֶיךָ וּבְנֹתֶיךָ אִתָּךְ כִּי חָקְךָ וְחָק בָּנֶיךָ נִתְּנוּ מִזִּבְחֵי שַׁלְמֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: (טו) שׁוֹק הַתְּרוּמָה וַחֲזֵה הַתְּנוּפָה עַל אִשֵּׁי הַחֲלָבִים יָבִיאוּ לְהָנִיף תְּנוּפָה לִפְנֵי ה' וְהָיָה לְךָ וּלְבָנֶיךָ אִתְּךָ לְחָק עוֹלָם כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה':
ב) דברים (יב יח) כִּי אִם לִפְנֵי ה' אֱלֹקיךָ תֹּאכְלֶנּוּ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹקיךָ בּוֹ אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְהַלֵּוִי אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ וְשָׂמַחְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹקיךָ בְּכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ:
אליהו חיים כתב:אולי רש"י הביא רק כראיה משנית משום דשם הגמ' בהנחה סתמית, מי שאינו עובד אינו אוכל, וכדכתיב הכהן המחטא אותה יאכלנה, ולכן אף שיש ריבוי 'כל' אין בזה בכדי לבטל משמעות הפסוק וצריכים לרבות דברים אחרים ולא קטן, אבל אחרי הטעם הא' דנתמעט מחלוקה דוקא ולא מאכילה בעלמא, וניתן לקיים סתמא דמשמעות הקרא דמי שאינו עובד אינו חולק לאכילה, מקבלים הכרעה לפרש כן מכוח הריבוי דכל זכר. (כן נראה להציע).
יפה.
ומפסוקים דכתיב לבניך במילואים אין ראיה, דיש לפרש על בנים גדולים דראויים לעבוד. אך קשה איך הבנות אוכלות שאינן ראויות לעבודה, ואולי כיון דלא יהיו ראויים לעולם אוכלים בתורת טפל להעובדים, אבל הבנים דעתידים לעבוד סלקא דעתך דאין להם זכות אלא הראוי לעבוד דהיינו הגדולים.
עזריאל ברגר כתב:א. פסוקים אלו נאמרו ביום השמיני למילואים, בו בניו של אהרן היו כבר גדולים (השלישי מהם - היה כבר אב לבן). ואפשר לומר ש"בניך" היינו "בניך הראויים לעבודה".
ביקורת תהיה כתב:המורם מקדשים קלים – אין צריך לפנים שהוא נאכל לקטנים, שהרי הוא נאכל גם לעבדים;אליהו חיים כתב:רש"י זבחים צ"ט א': קטן פסול לעבודה וכו', ובקדשים אוכל, דאמרינן במנחות: 'איש כאחיו' - איש חולק ואין קטן חולק; ומדמעיט ליה מחלוקה מכלל דאכיל. ועוד, 'כל זכר' כתיב.
השאלה היא: מנין שמותר להאכיל את הקטן קדשי קדשים, שאינם נאכלים אלא לזכרי כהונה לפנים מן הקלעים?
ביקש רש"י ולא מצא לא בספרא ולא בתלמוד מדרש המלמדנו זאת. עמד רש"י ודרשה:
א. מדמעיט ליה הכתוב מחלוקה מכלל דאכיל.
ב. בפרשת מתנות כהונה שבסדר שלח־לך אמרה תורה:'כל זכר יאכל אתו' – לרבות את הקטנים.כָּל־קָרְבָּנָם לְכָל־מִנְחָתָם וּלְכָל־חַטָּאתָם וּלְכָל־אֲשָׁמָם, קֹדֶשׁ קָדָשִׁים לְךָ הוּא וּלְבָנֶיךָ.
בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים תֹּאכְלֶנּוּ, כָּל־זָכָר יֹאכַל אֹתוֹ, קֹדֶשׁ יִהְיֶה־לָּךְ.
ולהעיר: שלש פעמים נאמר אצל אכילת קדשי קדשים בפרשת צו 'כל זכר', אך שלשתן נדרשו בתורת כהנים לבעלי מומין: א' לחלוקה, ב' לבעל מום עובר, ג' לבעל מום קבוע.
אִיךְ-מֶיְין כתב:אליהו חיים כתב:אולי רש"י הביא רק כראיה משנית משום דשם הגמ' בהנחה סתמית, מי שאינו עובד אינו אוכל, וכדכתיב הכהן המחטא אותה יאכלנה, ולכן אף שיש ריבוי 'כל' אין בזה בכדי לבטל משמעות הפסוק וצריכים לרבות דברים אחרים ולא קטן, אבל אחרי הטעם הא' דנתמעט מחלוקה דוקא ולא מאכילה בעלמא, וניתן לקיים סתמא דמשמעות הקרא דמי שאינו עובד אינו חולק לאכילה, מקבלים הכרעה לפרש כן מכוח הריבוי דכל זכר. (כן נראה להציע).
יפה.
ומפסוקים דכתיב לבניך במילואים אין ראיה, דיש לפרש על בנים גדולים דראויים לעבוד. אך קשה איך הבנות אוכלות שאינן ראויות לעבודה, ואולי כיון דלא יהיו ראויים לעולם אוכלים בתורת טפל להעובדים, אבל הבנים דעתידים לעבוד סלקא דעתך דאין להם זכות אלא הראוי לעבוד דהיינו הגדולים.
לדידי פשיטא לי ד'בניך' היינו הקטנים, דאי לאו הכי הוא בכלל מה שנא' בפסוק 'אתה'... הלא כן?
אִיךְ-מֶיְין כתב:עזריאל ברגר כתב:א. פסוקים אלו נאמרו ביום השמיני למילואים, בו בניו של אהרן היו כבר גדולים (השלישי מהם - היה כבר אב לבן). ואפשר לומר ש"בניך" היינו "בניך הראויים לעבודה".
יתכן שאכן אין ראיה מפסוק יד, כמש"כ כת"ר דבמילואים בניו היו גדולים, אבל פסוק טו איירי כבר לדורות... וְהָיָה לְךָ וּלְבָנֶיךָ אִתְּךָ לְחָק עוֹלָם
אליהו חיים כתב:ביקורת תהיה כתב:המורם מקדשים קלים – אין צריך לפנים שהוא נאכל לקטנים, שהרי הוא נאכל גם לעבדים;אליהו חיים כתב:רש"י זבחים צ"ט א': קטן פסול לעבודה וכו', ובקדשים אוכל, דאמרינן במנחות: 'איש כאחיו' - איש חולק ואין קטן חולק; ומדמעיט ליה מחלוקה מכלל דאכיל. ועוד, 'כל זכר' כתיב.
השאלה היא: מנין שמותר להאכיל את הקטן קדשי קדשים, שאינם נאכלים אלא לזכרי כהונה לפנים מן הקלעים?
ביקש רש"י ולא מצא לא בספרא ולא בתלמוד מדרש המלמדנו זאת. עמד רש"י ודרשה:
א. מדמעיט ליה הכתוב מחלוקה מכלל דאכיל.
ב. בפרשת מתנות כהונה שבסדר שלח־לך אמרה תורה:'כל זכר יאכל אתו' – לרבות את הקטנים.כָּל־קָרְבָּנָם לְכָל־מִנְחָתָם וּלְכָל־חַטָּאתָם וּלְכָל־אֲשָׁמָם, קֹדֶשׁ קָדָשִׁים לְךָ הוּא וּלְבָנֶיךָ.
בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים תֹּאכְלֶנּוּ, כָּל־זָכָר יֹאכַל אֹתוֹ, קֹדֶשׁ יִהְיֶה־לָּךְ.
ולהעיר: שלש פעמים נאמר אצל אכילת קדשי קדשים בפרשת צו 'כל זכר', אך שלשתן נדרשו בתורת כהנים לבעלי מומין: א' לחלוקה, ב' לבעל מום עובר, ג' לבעל מום קבוע.
דברים ישרים ונכוחים מתובל בחידוש דהפסוק כל זכר שהובא ברש"י אינו מפ' צו אלא מפרשת קרח (כצ"ל ולא פ' שלח).
אך לא מתיישב לי עדיין כראוי בסוגיא, דנדרש שם מפסוק , הכהן המחטא אותה יאכלנה, ולומדים הכהן הראוי לחיטוי אוכל ושאינו ראוי לא [ולמסקנא לומדים דכהן הראוי לחיטוי חולק ושאינו ראוי לא], והנה הפסוק כתיב בקדשי קדשים אך מכאן המקור שטבו"י ומחו"כ ושאינו ראוי לאכול אינו בפרשה זו אף בקדשים קלים ולא מחלקים ביניהם. ולפי זה גם פרכת הגמ' מקטן הוא מכל האכילות שבקדשים, ואם אוכל בקדשים קלים הרי דאף כהן שאינו מחטא אוכל וראוי שיהא פירכא אף מקדשים קלים על כל הלימוד וא"כ למה לא הביא רש"י מקדשים קלים.
אִיךְ-מֶיְין כתב:אליהו חיים כתב:ומפסוקים דכתיב לבניך במילואים אין ראיה, דיש לפרש על בנים גדולים דראויים לעבוד. אך קשה איך הבנות אוכלות שאינן ראויות לעבודה, ואולי כיון דלא יהיו ראויים לעולם אוכלים בתורת טפל להעובדים, אבל הבנים דעתידים לעבוד סלקא דעתך דאין להם זכות אלא הראוי לעבוד דהיינו הגדולים.
לדידי פשיטא לי ד'בניך' היינו הקטנים, דאי לאו הכי הוא בכלל מה שנא' בפסוק 'אתה'... הלא כן?
עזריאל ברגר כתב:אִיךְ-מֶיְין כתב:אליהו חיים כתב:אולי רש"י הביא רק כראיה משנית משום דשם הגמ' בהנחה סתמית, מי שאינו עובד אינו אוכל, וכדכתיב הכהן המחטא אותה יאכלנה, ולכן אף שיש ריבוי 'כל' אין בזה בכדי לבטל משמעות הפסוק וצריכים לרבות דברים אחרים ולא קטן, אבל אחרי הטעם הא' דנתמעט מחלוקה דוקא ולא מאכילה בעלמא, וניתן לקיים סתמא דמשמעות הקרא דמי שאינו עובד אינו חולק לאכילה, מקבלים הכרעה לפרש כן מכוח הריבוי דכל זכר. (כן נראה להציע).
יפה.
ומפסוקים דכתיב לבניך במילואים אין ראיה, דיש לפרש על בנים גדולים דראויים לעבוד. אך קשה איך הבנות אוכלות שאינן ראויות לעבודה, ואולי כיון דלא יהיו ראויים לעולם אוכלים בתורת טפל להעובדים, אבל הבנים דעתידים לעבוד סלקא דעתך דאין להם זכות אלא הראוי לעבוד דהיינו הגדולים.
לדידי פשיטא לי ד'בניך' היינו הקטנים, דאי לאו הכי הוא בכלל מה שנא' בפסוק 'אתה'... הלא כן?
אתה - אהרן - כהן גדול.
בניך - ד בני אהרן - כהנים הדיוטות הראויים לעבודה.
עזריאל ברגר כתב:אליהו חיים כתב:ביקורת תהיה כתב:המורם מקדשים קלים – אין צריך לפנים שהוא נאכל לקטנים, שהרי הוא נאכל גם לעבדים;אליהו חיים כתב:רש"י זבחים צ"ט א': קטן פסול לעבודה וכו', ובקדשים אוכל, דאמרינן במנחות: 'איש כאחיו' - איש חולק ואין קטן חולק; ומדמעיט ליה מחלוקה מכלל דאכיל. ועוד, 'כל זכר' כתיב.
השאלה היא: מנין שמותר להאכיל את הקטן קדשי קדשים, שאינם נאכלים אלא לזכרי כהונה לפנים מן הקלעים?
ביקש רש"י ולא מצא לא בספרא ולא בתלמוד מדרש המלמדנו זאת. עמד רש"י ודרשה:
א. מדמעיט ליה הכתוב מחלוקה מכלל דאכיל.
ב. בפרשת מתנות כהונה שבסדר שלח־לך אמרה תורה:'כל זכר יאכל אתו' – לרבות את הקטנים.כָּל־קָרְבָּנָם לְכָל־מִנְחָתָם וּלְכָל־חַטָּאתָם וּלְכָל־אֲשָׁמָם, קֹדֶשׁ קָדָשִׁים לְךָ הוּא וּלְבָנֶיךָ.
בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים תֹּאכְלֶנּוּ, כָּל־זָכָר יֹאכַל אֹתוֹ, קֹדֶשׁ יִהְיֶה־לָּךְ.
ולהעיר: שלש פעמים נאמר אצל אכילת קדשי קדשים בפרשת צו 'כל זכר', אך שלשתן נדרשו בתורת כהנים לבעלי מומין: א' לחלוקה, ב' לבעל מום עובר, ג' לבעל מום קבוע.
דברים ישרים ונכוחים מתובל בחידוש דהפסוק כל זכר שהובא ברש"י אינו מפ' צו אלא מפרשת קרח (כצ"ל ולא פ' שלח).
אך לא מתיישב לי עדיין כראוי בסוגיא.
כבר הובא לעיל שקטן אוכל ואינו חולק, ודלא כבעל מום. ומה בדיוק הקושיא?
הלוא הקדמנו, שדבר זה (שקטן אוכל בקדשים קלים) אין צריך לפנים; אבל היתר אכילת קטן בקדשי קדשים לא שמענו בלתי היום, ובגלל כן היה צריך רש"י להביא מדרש לכך. ופשוט.אליהו חיים כתב:למה לא הביא רש"י מקדשים קלים.
ואיידי דאתא לידן נעיר, כי לא אתפרש בשום דוכתא מנא לן הא ד'המורם נאכל לכהנים ולעבדיהם'.ביקורת תהיה כתב:המורם מקדשים קלים נאכל לעבדים.
ביקורת תהיה כתב:ואיידי דאתא לידן נעיר, כי לא אתפרש בשום דוכתא מנא לן הא ד'המורם נאכל לכהנים ולעבדיהם'.ביקורת תהיה כתב:המורם מקדשים קלים נאכל לעבדים.
אליהו חיים כתב:[ובעיקר הענין מקור לאכילת נשים ובנות רש"י בזבחים נ"ה הביא מפסוק דפרשת שמיני אתה ובניך ובנותיך, אבל הרמב"ם לא מביא אלא מפסוק דפרשת קרח לך נתתים לבניך ולבנותיך, וכנראה סובר דלא ילפינן קדשי דורות מקדשי שעה].
אִיךְ-מֶיְין כתב:עזריאל ברגר כתב:אִיךְ-מֶיְין כתב:אליהו חיים כתב:אולי רש"י הביא רק כראיה משנית משום דשם הגמ' בהנחה סתמית, מי שאינו עובד אינו אוכל, וכדכתיב הכהן המחטא אותה יאכלנה, ולכן אף שיש ריבוי 'כל' אין בזה בכדי לבטל משמעות הפסוק וצריכים לרבות דברים אחרים ולא קטן, אבל אחרי הטעם הא' דנתמעט מחלוקה דוקא ולא מאכילה בעלמא, וניתן לקיים סתמא דמשמעות הקרא דמי שאינו עובד אינו חולק לאכילה, מקבלים הכרעה לפרש כן מכוח הריבוי דכל זכר. (כן נראה להציע).
יפה.
ומפסוקים דכתיב לבניך במילואים אין ראיה, דיש לפרש על בנים גדולים דראויים לעבוד. אך קשה איך הבנות אוכלות שאינן ראויות לעבודה, ואולי כיון דלא יהיו ראויים לעולם אוכלים בתורת טפל להעובדים, אבל הבנים דעתידים לעבוד סלקא דעתך דאין להם זכות אלא הראוי לעבוד דהיינו הגדולים.
לדידי פשיטא לי ד'בניך' היינו הקטנים, דאי לאו הכי הוא בכלל מה שנא' בפסוק 'אתה'... הלא כן?
אתה - אהרן - כהן גדול.
בניך - ד בני אהרן - כהנים הדיוטות הראויים לעבודה.
ומה עם אתה ובנך דדברים יב יח, שם לא קאי על אהרן דווקא, אלא ציווי כללי לכהנים... (ובודאי קאי גם על קדשים כמדרש חז"ל).
עזריאל ברגר כתב:
כתבתי עליו לעיל, ששם כתוב גם "עבדך ואמתך והלוי", ובהכרח דלצדדין קאמר קרא, ואיכא למימר דבנך היינו בקדשים קלים, או מעשר דגן וכו'.
כיוצא בזה זמן אכילת שיירי מנחות.ביקורת תהיה כתב:ביקש רש"י ולא מצא מדרש־חכמים המלמדנו זאת, עמד ודרשה.
כיוצא בו, לא אתפרש בשום דוכתא מנלן דזבחי שלמי צבור נאכלין ליום ולילה.ביקורת תהיה כתב:לא אתפרש בשום דוכתא מנא לן הא ד'המורם נאכל לכהנים ולעבדיהם'.
חלקת הלשון מורה כי קרבן־תודה בנה אב לשאר כל הקרבנות, והדבר צריך תלמוד.וְכָל הַנֶּאֱכָלִים לְיוֹם אֶחָד, כְּגוֹן חַטָּאת וְאָשָׁם וְכִבְשֵׂי עֲצֶרֶת וּמְנָחוֹת וְתוֹדָה, זְמַן אֲכִילָתָן עַד שֶׁיַּעֲלֶה עַמּוּד הַשַּׁחַר, וְהוּא מְבִיאָן לִהְיוֹת נוֹתָר. דִּכְתִיב בְּתוֹדָה: 'לֹא יַנִּיחַ מִמֶּנּוּ עַד בֹּקֶר', וְכֻלָּם מִתּוֹדָה יִלָּמְדוּ.
עזריאל ברגר כתב:אִיךְ-מֶיְין כתב:עזריאל ברגר כתב:
כתבתי עליו לעיל, ששם כתוב גם "עבדך ואמתך והלוי", ובהכרח דלצדדין קאמר קרא, ואיכא למימר דבנך היינו בקדשים קלים, או מעשר דגן וכו'.
נא באר דבריך.
לא הבנתי מה לא מובן.
הפסוק הזה לפי הפשט מדבר על מעשר דגן ועל בכור, שהם נאכלים גם לעבדי הכהנים וכו', ואין מה להוכיח ממנו לקדשי קדשים.
אִיךְ-מֶיְין כתב:אליהו חיים כתב:ומפסוקים דכתיב לבניך במילואים אין ראיה, דיש לפרש על בנים גדולים דראויים לעבוד. .
לדידי פשיטא לי ד'בניך' היינו הקטנים, דאי לאו הכי הוא בכלל מה שנא' בפסוק 'אתה'... הלא כן?
אליהו חיים כתב:אִיךְ-מֶיְין כתב:אליהו חיים כתב:ומפסוקים דכתיב לבניך במילואים אין ראיה, דיש לפרש על בנים גדולים דראויים לעבוד. .
לדידי פשיטא לי ד'בניך' היינו הקטנים, דאי לאו הכי הוא בכלל מה שנא' בפסוק 'אתה'... הלא כן?
נסתר מרש"י שם (מהתו"כ) אתה ובנך בחלק אבל בנותיך לא בחלק אלא אם תתנו להן מתנות וכו', הרי דבבנים גדולים המקבלים בחלוקה מדובר.
אליהו חיים כתב:ביקורת תהיה כתב:ב. בפרשת מתנות כהונה שבסדר שלח־לך אמרה תורה:'כל זכר יאכל אתו' – לרבות את הקטנים.כָּל־קָרְבָּנָם לְכָל־מִנְחָתָם וּלְכָל־חַטָּאתָם וּלְכָל־אֲשָׁמָם, קֹדֶשׁ קָדָשִׁים לְךָ הוּא וּלְבָנֶיךָ.
בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים תֹּאכְלֶנּוּ, כָּל־זָכָר יֹאכַל אֹתוֹ, קֹדֶשׁ יִהְיֶה־לָּךְ.
ולהעיר: שלש פעמים נאמר אצל אכילת קדשי קדשים בפרשת צו 'כל זכר', אך שלשתן נדרשו בתורת כהנים לבעלי מומין: א' לחלוקה, ב' לבעל מום עובר, ג' לבעל מום קבוע.
דברים ישרים ונכוחים מתובל בחידוש דהפסוק כל זכר שהובא ברש"י אינו מפ' צו אלא מפרשת קרח (כצ"ל ולא פ' שלח).
ביקורת תהיה כתב:ותימה, דהלא בסמוך אמרינן ד'כל זכר בכהנים' לרבות בעל מום לחלוקה.
ביקורת תהיה כתב:מאחר וקטן פסול לעבודה, יש צורך בהיתר מפורש לאכילת קדשים, כמו בעל מום שכתבה תורה: 'לחם אלדיו מקדשי הקדשים יאכל'.
ודאי שלא! שהרי גם בעל מום וגם טבול יום זכרים הם, ואעפ"כ אינם בכלל מקרא זה.אִיךְ-מֶיְין כתב:לא מספיק כָּל זָכָר בַּכֹּהֲנִים יֹאכַל אֹתָהּ?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 193 אורחים