פולסברג כתב:ראיתי בספר שערי טהר (לר' שמואל וואלק ז''ל, ר''י בישיבת רי''א):
שמעתי בשם הגאון הרגצובי, שבמעות אין שום נ''מ מהעצם שבהם אלא משיווים, שלכן אם יחליף אחד מטבע שלו עם מטבע של חברו בלא רשותו וידיעתו לא יהיה בזה שום איסור גזל, שהרי בהשיווי לא חל שום שינוי כלל ע''י החילוף כמובן. משא''כ בחפצים שבודאי אסור לעשות כן, גם כשיהיו שיום לגמרי, ויהיה בזה איסור גזל. עכ''ד.
ואני בער ולא אבין. הלא עומד וצווח שמשום מה בזו אני רוצה, ואיך נאמר שאין לו בעלות על עצם המטבע?
הפוסקים מדברים על העקרון הזה ב"אין מטבע נעשה חליפין".
וראיתי בשם הגר"מ סולובייציק זצ"ל, ואח"כ מצאתי שכבר כתוב כך בעו"ס, שמי שחומד כסף מזומן של השני לא עובר על לא תחמוד, כי לא רוצה את החפץ שלו אלא את השוויות, ואין לא תחמוד על שוויות.
ברור שעיקר הבעלות היא על עצם המטבע. והשוויות היא לא ממון אלא רק גורם לממון, וזה מה שנקרא בכל הפוס' באנקנאטן, שדנים אם יש בהם דין כסף לפדה"ב ולהמון נושאים.
אבל מי שמחליף את עצם המטבע ולא מוריד בשוויות מסתמא אין קפידא.
זכור לי שפעם היה מעשה שמישהו עם-הארץ הקדיש כסף מזומן סכום עצום לבדק הבית דביהמ"ק, והיתה שאלה אם ניתן להעבירו לישיבה. ומרן הגרי"ש אלישיב הציע שבנק ישראל יוציא מהמחזור את השטרות הללו [כל שטר ממוספר] ויתן חילוף שוויו להקדש של ישיבה, ואת השטרות המוקדשין עצמן לשמור בקדושה ממעילה.