עמוד 1 מתוך 1
ויקרא שמו בישראל
פורסם: א' נובמבר 22, 2020 9:01 pm
על ידי פולסברג
שמעתי מאאמו''ר שליט''א:
זכורני כשהייתי קצת אחרי גיל ב''מ, למדנו מסכת גיטין, והמגי''ש שלנו [שלימים נהפך לא' מגדולי הרבנים שליט''א, וכולם משתמשים בספריו] שאל לאמר:
הנה אנו לומדים על כתיבת שם הבעל והאשה בגט וכו'. אבל איפה כתוב בכלל שאין אדם בלי שם? מה אם מעולם לא קראו לו שם? מה הבעיא בזה? האם הגט כשר? עכת''ד. [את התירוץ אינו זוכר, אך קושיא כזאת א''א לשכוח, אפי' כעבור יותר מיובל שנים...].
ככל שנשמע מוזר ביותר, האם יש מה לדון בזה?
Re: ויקרא שמו בישראל
פורסם: א' נובמבר 22, 2020 9:06 pm
על ידי עזריאל ברגר
בגמרא גיטין בסוגיא של ההוא גברא שנתן לאשתו ס"ת - משמע שהזכרת שם האיש והאשה הוא לעיכובא, ובלעדיו אין הגט כלום.
Re: ויקרא שמו בישראל
פורסם: א' נובמבר 22, 2020 9:10 pm
על ידי שלמה112
שיתנו לו, והרי מעשים בכל יום והגרח"ק משנה שמות (לפי שאינם בתנ"ך)
Re: ויקרא שמו בישראל
פורסם: א' נובמבר 22, 2020 9:25 pm
על ידי עזריאל ברגר
שלמה112 כתב:שיתנו לו, והרי מעשים בכל יום והגרח"ק משנה שמות (לפי שאינם בתנ"ך)
זהו
פתרון טכני. זהו לא
מענה הלכתי לשאלה העקרונית האם אדם חסר-שם יכול לגרש את אשתו.
Re: ויקרא שמו בישראל
פורסם: א' נובמבר 22, 2020 9:33 pm
על ידי שלמה112
עזריאל ברגר כתב:שלמה112 כתב:שיתנו לו, והרי מעשים בכל יום והגרח"ק משנה שמות (לפי שאינם בתנ"ך)
זהו
פתרון טכני. זהו לא
מענה הלכתי לשאלה העקרונית האם אדם חסר-שם יכול לגרש את אשתו.
כונתי, שכפי הנראה העדר השם אינו חסרון "בהגברא" שלא יוכל לגרש אשתו, אלא "בחפצת" הגט, וא"כ שיתנו לו שם.
Re: ויקרא שמו בישראל
פורסם: א' נובמבר 22, 2020 9:34 pm
על ידי הפצת המעיינות
פולסברג כתב:[את התירוץ אינו זוכר, אך קושיא כזאת א''א לשכוח, אפי' כעבור יותר מיובל שנים...].
לפני יותר מחמישים שנה המגי"ש שלי עמד על הראש. אי אפשר לשכוח אפי' כעבור יותר מיובל שנים...
בטח אשתו קראה לו שם שלשים יום. לו יהא שקראה לו ה"שיכור"
Re: ויקרא שמו בישראל
פורסם: א' נובמבר 22, 2020 10:07 pm
על ידי כדכד
שלמה112 כתב:עזריאל ברגר כתב:שלמה112 כתב:שיתנו לו, והרי מעשים בכל יום והגרח"ק משנה שמות (לפי שאינם בתנ"ך)
זהו
פתרון טכני. זהו לא
מענה הלכתי לשאלה העקרונית האם אדם חסר-שם יכול לגרש את אשתו.
כונתי, שכפי הנראה העדר השם אינו חסרון "בהגברא" שלא יוכל לגרש אשתו, אלא "בחפצת" הגט, וא"כ שיתנו לו שם.
לדעתי זה חסרון מהותי בגט
שהרי צריך לכתוב ספר כריתות
בספר הכריתות כותבים שפלוני מגרש את פלונית
אם אין לו שם אין אפשרות לכתוב ספר כריתות
Re: ויקרא שמו בישראל
פורסם: א' נובמבר 22, 2020 10:12 pm
על ידי פולסברג
הפצת המעיינות כתב:פולסברג כתב:[את התירוץ אינו זוכר, אך קושיא כזאת א''א לשכוח, אפי' כעבור יותר מיובל שנים...].
לפני יותר מחמישים שנה המגי"ש שלי עמד על הראש. אי אפשר לשכוח אפי' כעבור יותר מיובל שנים...
המגי''ש שלך איני מכיר, ויכול להיות שהוא עדיין עומד על הראש.
אבל המגי''ש של אאמו''ר, הגאון האדיר רבי פייבל כהן שליט''א בעמח''ס בדי השולחן, עלה ונתעלה ועומד בראש.
Re: ויקרא שמו בישראל
פורסם: א' נובמבר 22, 2020 11:02 pm
על ידי הפצת המעיינות
אין חיוב להאמין ששאל שאלה ... כזו. ואם כן שאל זה היה כדי לעורר את התלמידים הנרדמים
בכל אופן שאלה אין כאן!
דרך אגב לאשה בסיפור הדמיוני יש כתובה?!
Re: ויקרא שמו בישראל
פורסם: א' נובמבר 22, 2020 11:05 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
כדכד כתב:שלמה112 כתב:עזריאל ברגר כתב:שלמה112 כתב:שיתנו לו, והרי מעשים בכל יום והגרח"ק משנה שמות (לפי שאינם בתנ"ך)
זהו
פתרון טכני. זהו לא
מענה הלכתי לשאלה העקרונית האם אדם חסר-שם יכול לגרש את אשתו.
כונתי, שכפי הנראה העדר השם אינו חסרון "בהגברא" שלא יוכל לגרש אשתו, אלא "בחפצת" הגט, וא"כ שיתנו לו שם.
לדעתי זה חסרון מהותי בגט
שהרי צריך לכתוב ספר כריתות
בספר הכריתות כותבים שפלוני מגרש את פלונית
אם אין לו שם אין אפשרות לכתוב ספר כריתות
עי' במרדכי שם בגיטין, שיש דעה שאין צריכים שם כלל בגט, אמנם נדחה כליל בב"י וכו'.
Re: ויקרא שמו בישראל
פורסם: א' נובמבר 22, 2020 11:09 pm
על ידי עושה חדשות
שאלה נאה מאד, וראה דוגמא לזה קצת
כאן.
Re: ויקרא שמו בישראל
פורסם: א' נובמבר 22, 2020 11:15 pm
על ידי חד ברנש
היתה פעם חנות בירושלים שנקראה: "חנות בלי שם".
אמיתי.
גם כאן, הבעל ייקרא: האדם בלא השם...
Re: ויקרא שמו בישראל
פורסם: א' נובמבר 22, 2020 11:16 pm
על ידי פנחסויפלל
שאלה יפה מאד מאד. מאד.
ויש להוסיף 'תבלין' לשאלה. שיש לחקור אם טעות בשם פוסלת, כיון שהשם הזה אינו שמו, וא"כ בנידו"ד יכול להיות שיהיה כשר. ואף אפשר לומר שאם יש לו שם ואינו נכתב כלל, זה גם חסרון. אבל אם אין לו שם, שמא די בכך. ואולי יהיה תלוי אם עדי מסירה כרתי או עדי חתימה כרתי. והרבה יש לפלפל.
Re: ויקרא שמו בישראל
פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 12:12 am
על ידי מה שנכון נכון
Re: ויקרא שמו בישראל
פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 12:27 am
על ידי עושה חדשות
יש"כ.
מה שציין לשו"ת מהריל"ד (קו"א ריז), מי דן בזה שלא יועיל שם שלא הוחזק?
Re: ויקרא שמו בישראל
פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 2:30 am
על ידי אראל
לכאורה תלי' אם מי שאין לו ניק אם יש לו איזה יכולת לכתוב בפורום שלנו.....
Re: ויקרא שמו בישראל
פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 1:17 pm
על ידי הבאר ההיא
מש"כ שלרבינו שמחה שהטעם שצריך שם בגט בשביל שיהיה לשמה א"א לגרש אם אין לו שם, לא מובן למה שלא יועיל סימן מובהק במקום שם.